Gå til innhold

Greit å "dampe" på pauserommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, kan man røyke e-sigaretter på pauserommet på jobb? Jeg satt med og spiste lunsj med tre av mine kollegaer når en annen person kommer inn og spør "Er det greit for dere at jeg røyker denne her?" Alle ble litt satt ut, og det ble litt sånn ukomfortabel stillhet, før hun ene sa at man ikke skulle bruke sånne på pauserommet. Da sier hun "damperen" at det er jo bare damp, det er ikke sånn at vi andre blir passive røykere. Vi diskuterte litt rundt dette, og vi ga alle beskjed om at vi ikke ville sitte oppi røykdampen hennes. Til slutt tok hun hintet at vi andre ikke ville at hun skulle røyke den der, men hun ble litt snurt. Det var jo en grunn til at hun spurte, så da må hun ha tenkt seg at kanskje ikke alle syntes det er greit. 
Hvis man kan bruke det, så kan man i alle fall sitte seg litt vekk fra gruppen. Lunsjbordet vårt er ikke så stort. 

Anonymkode: 228ec...e63

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler på at "jobben" tillater det. Jeg hadde ikke godtatt det, da det er ubehagelig å sitte i dampen og alle de ekle luktene. 

Anonymkode: 84162...233

• Liker 5
Skrevet

Hos oss er det samme regler som for vanlige sigaretter, ikke tillatt inne og kun på bestemte steder ute.

Anonymkode: 84ad8...e6d

• Liker 3
Skrevet

De fleste godtar ikke dette pga at de har en pinne opp i ræven og elsker å fremheve seg selv og hvor de er så flinke å følge regler.

Anonymkode: c1269...5a6

• Liker 3
Skrevet

Har gått over fra sigaretter til e-sigaretter og det kunne ikke falt meg inn å dampe inne. Verken hjemme eller på jobb. Men vi damper i garasjen når det er kaldt ute.

Nikotinen vil andre få i seg på lik linje som med passiv sigarettrøyking. Og evt andre skadelige stoffer som finnes i det.

Anonymkode: 7a0c5...a1a

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste godtar ikke dette pga at de har en pinne opp i ræven og elsker å fremheve seg selv og hvor de er så flinke å følge regler.

Det handler om å ha respekt for andre mennesker. Ditt valg skal ikke gå ut over andre som bare vil sitte å spise lunsjen sin.

• Liker 13
Skrevet

Trodde damper hadde blitt forbudt på de fleste offentlige plasser også? Så jeg tror ikke det er greit på et pauserom heller, selv om det ikke er offentlig i den forstand da.

Anonymkode: c27cb...38f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Chiyo skrev:

Det handler om å ha respekt for andre mennesker. Ditt valg skal ikke gå ut over andre som bare vil sitte å spise lunsjen sin.

Pleier man da også på samme måte å si ifra til de som stinker parfyme eller har dårlig kroppslukt?

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pleier man da også på samme måte å si ifra til de som stinker parfyme eller har dårlig kroppslukt?

Jo, det gjør man. Jeg takler ikke at folk har sterk parfyme eller kroppslukt. Det skal man si ifra om, fordi de det gjelder merker ikke alltid det selv. Da kan du si "Du, Anne, det lukter ganske sterkt av parfymen din. Du merker det kanskje ikke selv, men for en del andre er det litt mye. Kunne du kanskje brukt litt mindre?" 

Jeg har aldri måttet si til noen at de skal bruke mindre parfyme, men må jeg så gjør jeg det. 

Endret av Chiyo
  • Liker 6
Skrevet

... og hva vet man egentlig om langtidsvirkningen av e-sigaretter?

Anonymkode: 0264d...f10

• Liker 4
Skrevet

Så lenge det ikke er tillatt med røyking av vanlige sigaretter et sted, så er ikke andre typer sigaretterstattere heller tillatt å røyke på samme sted.

På fly blir det opplyst at ingen form for røyking, heller ikke esigaretter er tillatt. 

Anonymkode: 606db...639

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde sagt i fra om jeg jobbet et sted der parfyme er tillatt at de kan roe ned parfymebruken. Jeg har astma som ikke er mitt valg og vil spise på pauserommet uten å bli påtvunget folk som dynker seg i parfyme og røyker. Parfyme og røyk kan man velge bort i arbeidstiden. I helsevesenet overlever alle helt fint uten, og da må man greie det andre steder og. 

Anonymkode: b953c...483

• Liker 4
Skrevet

Samme regler for e-sigaretter som annen røyk! 

Anonymkode: b6cdf...9fb

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde en som røyket damp i åpent landskap. Vi som sagt nærmest klaget, for selv om det ikke er passiv røyking så er det ikke behagelig med den lukta og alle de rare smakene. 

Jeg hadde sagt nei til det inne uansett. 

Anonymkode: 88300...318

• Liker 8
Skrevet

På fly ble det forbudt pga smitteeffekten; vanlige røykere ville få trang til å tenne en vanlig sigarett.  Tidligere var anti-røykerne opptatt av lukt og stank og farlig røyk, nå er det nikotinen som svever rundt? Hva blir det neste, forbudt å spise bananer på en viss måte, for noen føler seg støtt av obskøn munnbruk?

Anonymkode: daffc...fa6

Skrevet

Nei, definitivt ikke. Jeg jobber i butikk og her en dag var det en fyr som gikk å dampa inne i butikken. Jeg spurte hva i alle dager han holdt på med. En kollega dampet også på pauserommet en gang og utløste brann alarmen. Da vi andre skulle inn å spise luktet det en søtlig ekkel lukt i hele rommet og det var full av damp røyk. Det ble med den ene gangen..

Anonymkode: b7248...b61

• Liker 5
Skrevet

Man røyker ikke inne og man danper ikke inne. Skulle tro de som dampet forstår vi som har sluttet får en ekstra påkjenning hvis de skulle dampe rett foran oss inne på jobb.

Anonymkode: 58503...37d

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på regler om opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Skrevet

Og vi som damper vet at vi er underlagt røykeloven

Anonymkode: 86afe...85b

• Liker 2
Skrevet

Nei det er ikke greit! De gangene jeg har gått forbi folk som damper, så synes jeg det lukter vondt av dampen. Og da hjelper det lite at det ikke er røyk i min verden.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...