Gå til innhold

Burde jeg la psykologen lese dagboken min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å gå til psykolog og jeg oppfatter ham som en som er til å stole på og som virkelig bryr seg og interesserer seg for det jeg har og si, han gir også inntrykk av at han virkelig ønsker å hjelpe meg. Etter siste timen vi hadde begynte jeg å skrive dagbok med intensjon om å gi den til han så han kan lese den. Jeg skriver mest om hvordan jeg føler det, men også det som andre har sagt til meg og mine reaksjoner og tanker rundt det. Neste time som blir i begynnelsen av januar skal vi begynne med utredning og jeg tenker at det for han å lese den kan være hjelpsomt i forhold til det å stille en eventuell diagnose og også for å få bedre forståelse for og innsikt i meg som person.

Jeg bare lurer på om det er en god idé? Om det kanskje er noe jeg ikke har tenkt over som kan være negativt ved det?

Anonymkode: 5aed0...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han skal bruke timen din på å sitte og lese får dere ikke gjort mye. 

Anonymkode: 3bf3b...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg synes dette er en god idé. Det er mer hvordan dere skal få gjort dette i praksis hvis det er mye du ønsker han skal lese.

Jeg tar noen ganger med ting jeg har skrevet mellom timene og leser det opp som brev. Han pleier å sette pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan misforstå det du har skrevet, eller tolke det på feil måte. Når du forteller ting under en samtale kan du utdype, og fortelle hvorfor du tenker og konkluderer som du gjør, ikke bare hva du tenker. Dessuten er utredning og undersøkelsene som følger med veldig omfattende, så det er neppe noe de ikke får svar på ved å snakke med deg. Jeg ser heller ikke for meg når behandler skal få tid til å lese dagboken din.

Så ja, jeg ville droppet det. Skriv gjerne dagbok, men gjør det for deg selv :)

Anonymkode: cc5f4...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kan misforstå det du har skrevet, eller tolke det på feil måte. Når du forteller ting under en samtale kan du utdype, og fortelle hvorfor du tenker og konkluderer som du gjør, ikke bare hva du tenker. Dessuten er utredning og undersøkelsene som følger med veldig omfattende, så det er neppe noe de ikke får svar på ved å snakke med deg. Jeg ser heller ikke for meg når behandler skal få tid til å lese dagboken din.

Så ja, jeg ville droppet det. Skriv gjerne dagbok, men gjør det for deg selv :)

Anonymkode: cc5f4...ad5

Jeg vet dette varierer fra person til person, men jeg er mye bedre til å uttrykke meg skriftlig enn muntlig. Om jeg skriver en side på Word om en situasjon eller et problem, så går det fortere å lese det opp fremfor å forklare alt underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver en del personlige tekster helt uten sensur og fra tid til annen deler jeg disse med mine hjelpere og det har hjulpet oss masse oppretter,så jeg sier kjør på :)

Anonymkode: 0791d...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykologen leste dagboken min under utredning. Jeg tror det var nyttig, da mine tanker, følelser og tolkninger av hendelser er en stor del av diagnosen som ikke hadde kommet så godt frem under utredningen om jeg ikke hadde skrevet det ned.

Anonymkode: 5ddaa...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er nei. En dagbok er personlig og skrives for ens egen del, ikke med tanker om og forbehold om at noen skal lese den.

Det du kan gjøre er å lage en kortfattet «logg» hvor du noterer momenter du ønsker å ta opp i neste time med terapeuten. Du kan også notere hvis det er svigninger i tilstanden din, eller ting for forandrer seg som du tror har en innvirkning på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbok eller noe skriftlig er greit når du sliter med å snakke i timene eller samle tankene. Husk at det handler ikke bare om diagnoser og de kan endres over tid. Jeg synes ikke det er en god idè, men du kan jo spørre. 

Anonymkode: 95fe6...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet langt ved hjelp av å skrive til min behandler. Det er svært nyttig. Men tenker på ting jeg vil skrive og skriver ikke for mye for det må bli tid til å snakke også. 

Anonymkode: 24e57...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ham?

Uansett kan dagboken fint brukes som basis for samtaler - at du bruker den til å skrive ned situasjoner og følelser du vil drøfte, for å huske det best mulig. 

Anonymkode: 9fd9d...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Ser at det er delte meninger hvorvidt han burde lese den eller ikke. Tror jeg skal spørre han neste time om han ønsker å lese den eller ikke og eventuelt hva han tenker.

Anonymkode: 5aed0...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på DPS eller hos privatpraktiserende?

Jeg tenker at dagboken kan være et nyttig verktøy, men det kommer litt an på hva og hvor mye du skriver. Nå som du skal inn i en utredningsprosess er det ikke sikkert det blir tid til å fokusere på dagboken. Utredning er i stor grad skjemastyrt, og på DPS til tider også tidsstyrt.

Om du har en begrenset periode på DPS kan det godt hende at behandler ikke vil vise mye interesse for dagboken. Om du derimot har fått langvarig plass hos privatpraktiserende kan jeg tenke meg at de vil sette større pris på et slikt verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Duckie skrev:

Er du på DPS eller hos privatpraktiserende?

Jeg tenker at dagboken kan være et nyttig verktøy, men det kommer litt an på hva og hvor mye du skriver. Nå som du skal inn i en utredningsprosess er det ikke sikkert det blir tid til å fokusere på dagboken. Utredning er i stor grad skjemastyrt, og på DPS til tider også tidsstyrt.

Om du har en begrenset periode på DPS kan det godt hende at behandler ikke vil vise mye interesse for dagboken. Om du derimot har fått langvarig plass hos privatpraktiserende kan jeg tenke meg at de vil sette større pris på et slikt verktøy.

Jeg har en psykolog på psykiatrisk poliklinikk. Jeg vet ikke hvor lenge det er tenkt at jeg skal ha han som behandler, men jeg kan jo sikkert spørre.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan lese den for han?

Anonymkode: 6fea6...1d0

Ja, det kunne jeg kanskje gjort dersom det blir aktuelt. Hvis ikke tenker jeg at jeg kan gi dagboken til han også kan han lese den når han har tid.

Anonymkode: 5aed0...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...