AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #1 Skrevet 20. desember 2018 Hei! Jeg har veldig lyst til å dra til Steinkjer med typen min sommeren 2019 for å besøke graven til broren min. Jeg har ikke vært der siden begravelsen, som blir 10 år nå på nyåret. Problemet er at jeg ikke finner noen billige alternativer til å reise dit. Er det noen «reiseeksperter» her som kunne hjulpet meg? Vi bor ca Drammen, så det er rundt 40 min - 1 time fra Oslo. Vi har bil, automat, og jeg får førerkortet snart, så vi har mulighet til å kjøre oppover, men tenker dette kan ta en del timer og da må vi muligens overnatte på hotell på vei opp eller ned? Hvordan er forresten det å dra med bil kontra fly/tog? Sånn finansielt sett? Har sett litt på flybilletter også, men da ser vi på rundt 2000kr + -. Hotell i Steinkjer og omegn blir da også rundt 2000kr og tog til og fra Trondheim/Steinkjer blir da 800kr til sammen for oss begge. Dette blir da drøyt over 4000kr og er det gunstig når det kommer til innenlands reise? Har sett litt på tog også, men det blir også rundt 2000kr for kun tog tur oppover. Kjenner ingen i hverken Steinkjer eller Trondheim som vi kunne overnattet hos dessverre. Jeg har familie ved Ålesund, men det blir vel noen drøye 5-6 timer med bil/tog dersom jeg husker riktig. Noen som har et par tips og triks til hvordan jeg kunne tatt denne turen utenom å bli finansielt ruinert? Jeg har veldig lyst til å besøke graven hans samt ta med min kjære på turen. Hostell er forresten ikke aktuelt. Anonymkode: 91fe0...7eb
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2018 #2 Skrevet 20. desember 2018 Kjøre bil og ta med telt. Overnatte i Trøndelag, du trenger ikke å overnatte på veien. Koster vel ca 300 på campingplass, helt gratis om dere sover et annet sted. NSB har også en del billigbilletter som legges ut nå og da. Men jeg anbefaler bil og telt. Ta med niste 😊
Turfamilien Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 Er dere to lønner det seg nesten alltid å kjøre bil! Har kjørt Oslo - Trondheim flere ganger i året i mange, mange år. Og det er en supersmidig tur. Kjør RV3 - østerdalen så sparer dere både tid og (bom)penger. Alternativet er tog, og dere kan få billetter til minipris (vanligvis rundt 299 pp for en vei) på salgene til NSB. De kommer vanligvis på nyåret, så det lønner seg å følge med. Likevel snakker dere minst 1200 kr t/r (antakelig mer for å dekke kostnaden drammen-oslo og trondheim-steinkjer. Kjører dere vil bomring koste dere et par hundrelapper t/r avhengig av når dere kjører, også kommer det helt an på hvor mye bilen drar på mila. Drar den 0,5 på langkjøring snakker vi ca 65 liter, også er det bare å gange det med bensin- eller dieselpris. Som @solmåneogstjerner sier - ta med telt! Dere trenger heller ikke overnatte på veien, dette er en fin liten dagsetappe! Hvis telt og hostell ikke er et alternativ kan det være lurt å se på campingplasser likevel. En hytte på en campingplass er et fint og billig alternativ der dere vil få en "egen" bolig for en rimelig penge. Alternativt kan dere sjekke airbnb God tur!
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 Altså, dere kan ta nattoget opp og ned, da behøver dere ikke bo på hotell. Bil er nok beste løsningen, er dere to er det ikke noe problem å kjøre hele veien. Anonymkode: a8ac3...0d8
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2018 #5 Skrevet 20. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, dere kan ta nattoget opp og ned, da behøver dere ikke bo på hotell. Bil er nok beste løsningen, er dere to er det ikke noe problem å kjøre hele veien. Anonymkode: a8ac3...0d8 Det koster gjerne en del. Sannsynligvis billigere å kjøre. Spesielt siden de har to strekninger i tillegg til oslo-trondheim. (Drammen-oslo, og Trondheim-steinkjær) og sikkert litt transport utenom det også .(fra bolig, og til der de skal) Så ja, nesten garantert billigere å kjøre 😉
Missfitness Skrevet 22. desember 2018 #6 Skrevet 22. desember 2018 Ta bilen, da har dere fleksibiliteten den gir! Og så kan dere gjøre det til en fin tur
Apekatten Skrevet 22. desember 2018 #7 Skrevet 22. desember 2018 Bil eller nattog er nok det rimligste alternativet. Tar dere nattog så slipper dere å bo på hotell også.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #8 Skrevet 22. desember 2018 Oslo- steinkjer klarer dere kjøre uten å overnatte, så lenge dere er friske folk. Har gjort flere ganger, da helt til Bodø. Har venner som kjører til nordnorge nå i jula de overnatter ofte på hotel i trønderlag. Så tror dere\ du skal klare den etappen. Anonymkode: ba7d4...541
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå