Gå til innhold

Hvordan trene en middelaldrende hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

..med selektiv hørsel? Han nekter å komme på mine premissser, mest på hans egne - altså når han er ferdig snust eller ikke finner tingene like spennende lenger. Har jeg leverpostei eller annet han digger blir han helt "tulling" og fotfølger meg. Men om det er forstyrrelser forsvinner han. Usikker på hvordan jeg skal trene innkalling.  Han lar seg lett forstyrre(spes av hunder). Så spm blir

1. Hvordan trene innkalling? Hvor ofte? Hvordan godbit?

2. Hva gjøre  når han "tigger" etter godbit? Altså - han gjør de riktige tingene uten kommando fra meg - kommer til meg helt plutselig, går ved siden av meg, ser på meg osv.

Anonymkode: 07f72...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hund vil aldri komme på eiers premisser, kun sine egne. Derfor er vår jobb å sørge for at det lønner seg for hunden å høre på oss, spesielt når det er forstyrrelser vi snakker om.

1. I hverdagen, gi godbit hver gang du sier "kom" eller navnet til hunden. Gi gjerne flere godbiter også. Gode godbiter. Jo oftere du belønner, jo oftere vil hunden høre på deg. Jo mindre du belønner, jo mindre vil den høre på deg. 

Deretter ville jeg i tillegg hatt en "nødinnkalling". Fløyte eller plystring. Siden han blir "tulling" av leverpostei så ville jeg brukt det. Dvs at du i begynnelsen bare lærer ham at fløyte/plystring = leverpostei. Start når han er helt i nærheten av deg, men uten at han skjønner at du har leverpostei på deg. Plystre/blås i fløyten også er det rett frem med leverpostein. La ham slikke i seg en hel porsjonsboks (de små). Hvis hunden er veldig liten så kan den få en halv slik, også kan du trene to ganger om dagen. Pass da også på at den aldri får leverpostei utenom og at du aldri plystrer/blåser i fløyta hvis du ikke har leverpostei å belønne med. De to skal henge sammen 100%.

2. Jeg ville belønnet hver gang hunden snur seg og tar kontakt med deg av seg selv ute. Jeg ville ikke belønnet når den går ved siden av deg og ser på deg hele tiden. Dvs belønn at den oppsøker deg etter å ha vært opptatt med noe annet, ikke når den bare går og maser.

• Liker 2
Skrevet

Takk, @Tabris! Du er et orakel.

Men blonde meg må spørre: skal jeg trene nødinnkalling parallelt med hverdagstreningen? Altså, nødinnkalling på mandag og hverdagstrening på onsdag? 

Skrevet

(Som eksempel altså)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, @Tabris! Du er et orakel.

Men blonde meg må spørre: skal jeg trene nødinnkalling parallelt med hverdagstreningen? Altså, nødinnkalling på mandag og hverdagstrening på onsdag? 

Bare hyggelig. :) Ja, du kan trene dem parallelt. Men du kan gjerne trene begge deler hver dag. Nødinnkalling holder med 1-2 ganger om dagen (ikke to ganger på rad). Hverdagsinnkallling kan du gjøre oftere. Pass også på at de fleste gangene du roper på hunden så er det bare for å belønne og fri den ut igjen. Hunden lærer fort om "kom" egentlig betyr "nå skal du i bilen/inn fra hagen/i buret/i bånd". ;) 

Skrevet

Topp! Oog en siste ting, jeg skal ikke belønne når han bruker lang tid på å komme? Sånn som idag - det løp en hund forbi oss, han løp etter(totalt min feil i et svakt øyeblikk og det gikk fint), jeg ropte på han flere ganger, han kom løpende til meg etter jeg ropte sikkert 5 ganger og satt seg ned å så på meg fordi han ville ha godbit(leverpostei). 

Skrevet

Du må også jobbe med kontakt. Før dere begynner å trene må du få kontakt med hunden din. Det vil si at hunden skal søke blikkontakt med deg. Det kan du gjøre gjennom sitt. Når hunden er fokusert på seg, kan du gå over til mer krevende øvelser som innkalling. 

Har hatt hunden min i 7 pr, og vi jobber fortsatt med innkalling som "lek". Det er viktig at trening inneholder masse lek, så husk å ta med en leke også. 

Anonymkode: dd026...583

Skrevet

Gjelder forsåvdidt mer i det vanlige tilfellene hvor han bare er treig og snuser litt til før han letter på kroppen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må også jobbe med kontakt. Før dere begynner å trene må du få kontakt med hunden din. Det vil si at hunden skal søke blikkontakt med deg. Det kan du gjøre gjennom sitt. Når hunden er fokusert på seg, kan du gå over til mer krevende øvelser som innkalling. 

Har hatt hunden min i 7 pr, og vi jobber fortsatt med innkalling som "lek". Det er viktig at trening inneholder masse lek, så husk å ta med en leke også. 

Anonymkode: dd026...583

Ok, takk for tips! Vi har starta å trene kontakt, men har ikke hatt han sånn superlenge og forrige eier trente ikke på dette i hele tatt, så det tar tid. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Topp! Oog en siste ting, jeg skal ikke belønne når han bruker lang tid på å komme? Sånn som idag - det løp en hund forbi oss, han løp etter(totalt min feil i et svakt øyeblikk og det gikk fint), jeg ropte på han flere ganger, han kom løpende til meg etter jeg ropte sikkert 5 ganger og satt seg ned å så på meg fordi han ville ha godbit(leverpostei). 

Jeg ville alltid belønnet når han kommer til deg. Hvis ikke så vil jo motivasjonen hans for å komme til deg gå ned. Men ikke bruk nødinnkallingen før du har brukt minst 7-10 dager på å trene den inn. Det er heller ikke vits i å rope på hunden hvis du vet den høyst sannsynlig ikke vil komme. Da vil kommandoene dine bare bli bakgrunnsstøy.

• Liker 1
Skrevet

Ble mange spørsmål her nå, men er det lurt å bruke langline kanskje? Han kan jo brått finne på å ikke høre på meg.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble mange spørsmål her nå, men er det lurt å bruke langline kanskje? Han kan jo brått finne på å ikke høre på meg.

Ja, det er veldig lurt. :)

Skrevet
4 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg ville alltid belønnet når han kommer til deg. Hvis ikke så vil jo motivasjonen hans for å komme til deg gå ned. Men ikke bruk nødinnkallingen før du har brukt minst 7-10 dager på å trene den inn. Det er heller ikke vits i å rope på hunden hvis du vet den høyst sannsynlig ikke vil komme. Da vil kommandoene dine bare bli bakgrunnsstøy.

Åja, ja det virker jo logisk, er dette jeg har tenkt selv, men etter jeg var på hundekurs sa de at vi ikke skulle belønne når hunden ikke kom løpende. Så da slutta jeg med det :( blir gal av motstridende råd innimellom.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...