AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #1 Skrevet 19. desember 2018 Jeg vurderer å reise til Bolivia, og kommer i så fall til å fly direkte til La Paz, som jo ligger ganske høyt oppe. Får et par-3 dager i La Paz til å tilpasse meg før turen går videre til Salar de Uyuni. Jeg har derimot aldri vært ved noe særlig høyde, og vet ikke hvodan kroppen reagerer. Kommer det til å hjelpe på evt. høydesyke om man har et par dager til å tilpasse seg med rolig tempo i La Paz? Finnes det noe medisin som funker som man kan ta for å forhindre høydesyke? Har veldig lyst å oppleve høylandet i Bolivia, ser utrolig flott ut. Men ikke så gira på høydesyke heller.. Anonymkode: 9b94a...9ee
Miklo Velka Skrevet 19. desember 2018 #2 Skrevet 19. desember 2018 Skal du fly direkte til La Paz, så lander flyet i El Alto, som ligger enda høyere opp enn La Paz, på 4150 meters høyde, og da er det stor fare for høydesyke. Man anbefaler å starte litt lavere, på rundt 2000-2500 meters høyde, slik at kroppen skal bli vant til litt lavere oksygennivå. Har du muligheten til å fly til Santa Cruz eller Sucre først, så anbefales det, for da kan kroppen akklimatiseres på litt lavere høyde i 2-3 dager, før du reiser høyere. Skal man over 3000 meters høyde så bør man ikke øke høyden med mer enn 300 meter per natt om man skal sove der. Jeg reiste litt for høyt litt raskt selv, og hadde et par dager med mye hodepine og kvalme, som jeg gjerne hadde klart meg uten. Blir man høydesyk så bør man reise til et mere lavtliggende sted, om mulig. Alternativt så finnes det reseptfrie medisiner å få kjøpt på apotekene, i tillegg til å drikke kokate (te av kokablader). Det tar noen timer før man merker virkningen, så det anbefales å starte med det asap når du kommer dit. Utenfor flyplassen i El Alto står umerkede taxier i kø for å kjøre deg til La Paz. De er svindyre, sett ut fra den bolivianske økonomien, men for de med europeisk lønn så er det fortsatt billig. Men det går også taubane fra El Alto til La Paz, som koster noen få kroner, hvor man i tillegg får en fabelaktig utsikt over byen. Men da må du ta taxi fra flyplassen til taubanen, og trolig også fra taubanen til der du skal overnatte, så du sparer nok ikke mye hverken tid eller penger. Men pass på taxisjåfører som tar blodpriser av turister, og som også lyver for å få deg med, og sier at det er kun de som har lov til å kjøre deg til sentrum. Høylandet i Bolivia er magisk, og høydepunktene for meg var bilturen fra Chile til Uyuni, gjennom et mektig fjellandskap, Salar de Uyuni, som var stort og fantastisk, samt Titicacasjøen, som var som et eventyr i seg selv. God tur, Bolivia er et av mine beste minner noen sinne, så du har mye å glede deg til! 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #3 Skrevet 20. desember 2018 For det første er det svært får flyvninger fra utlandet som går direkte til La Paz/El Alto, da luften på flyplassen har for lavt trykk/ilte oksygen til at mange av de mest brukte komsersielle flytypene kan lande der. Det krever også spesialopplæring av pilotene å lande/lette i de høydene, så du må regne med flere mellomlandinger før du kommer frem. Hvis du flyr fra havnivå og rett til La Paz så kommer du til å bli høydesyk, det er et sjokk for kroppen å få så lite oksygen. Mild høydesyke kan du behandle med cocate og legemidler, men det kan bli alvorlig og i verste fall livstruende, og da hjelper det absolutt ingenting. Som nevnt over bør du begynne i lavere områder og så jobbe deg oppover. Mange flyr til Santa Cruz og drar videre derfra til Sucre. Sucre er en flott by, å være der noen dager for akklimatisering er en fin start på ferien. Selv der vil du merke at byen ligger høyt, men ikke like voldsomt som La Paz. Ellers er 300 meter høydeforskjell mellom overnattingsplassene det anbefalte, som nevnt over. Du bør være godt akklimatisert før du drar avgårde til saltsjøen, det er et fantastisk syn, men uten noe helsevesen i umiddelbar nærhet om du virkelig blir alvorlig høydesyk. Anbefaler deg å lese deg godt opp på høydesyke, symptomer og hvordan det kan forebygges, og ta turen ut på saltsjøen med et veletablert firma i tilfelle noe skjer. (du får ikke dra utpå alene, men det har du sikkert lest deg opp på allerede). Anonymkode: 96b2d...ad7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2018 #4 Skrevet 20. desember 2018 Jeg legger til at høydesyke ikke er direkte korrelert med fysisk form (kondis), noe mange tror. Veldig godt trente kan få større problemer enn sofagriser. Så ikke undervurder faren (en god del mennesker dør av høydesyke hvert år), selv om du er i veldig god form. Litt generelt om høydesyke og medisinering: https://tidsskriftet.no/2002/06/tema-reisemedisin/reiser-til-de-store-hoyder-akutt-hoydesyke Anonymkode: 32cc8...b9a
gard Skrevet 23. desember 2018 #5 Skrevet 23. desember 2018 Jeg var i Bolivia og Peru for noen år siden (se http://gardkarlsen.com/bolivia_Peru_index.htm ) og jeg kjente ikke noe til høyden da. Men jeg tror det avhenger litt av dagsform for jeg har kjent på høyden på turer opp til 3000 meter topper mens jeg andre ganger har klart meg opp på 4000 meter topper uten å kjenne noe. Men det kan nok være lurt å ta det litt med ro i La Paz og El Alto og ha noen dager for å bli vant til høyden. Lykke til - det er en spennende destinasjon 🙂
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 Takk for svar! Jeg har dessverre ikke særlig mulighet til å akklimatisere meg i en by som ligger lavere først, da jeg tenker å reise på en gruppetur som starter i La Paz. Turen har 2 dager i La Paz, før vi tar toget til Saltsjøen den 3. dagen. Jeg tenkte da å gjerne ha en dag til i La Paz før turen starter til å akklimpatisere meg. Da har jeg i såfall 3 dager før vi drar videre til saltsjøen. Er det nok? Vi drar deretter på en 3 dagerstur rundt i området rundt Saltsjøen, før vi drar videre til Potosi og Sucre. Ja, jeg vet at El Alto ligger veldig høyt oppe, men jeg har jo ikke tenkt å oppholde meg der noe særlig. Jeg tenkte å gjerne finne meg et hotell som ligger litt lenger "nede" i byen. Jeg har til tider litt problemer med magen, blir ofte oppblåst og sånt, særlig på fly. Er dette noe som kan forsterkes i høyden? Jeg tenker at det kanskje kan være lurt å holde seg unna drikker med kullsyre? Takk!😊 Ja, det ser veldig spennende ut, derfor jeg godt kan tenke meg å reise dit!😊 Anonymkode: 9b94a...9ee
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 Jeg vil ikke komme med noen konkrete råd i din situasjon, til det vet jeg for lite. Men om du ikke har mulighet til å bruke tid på akklimatisering, bør du vurdere å utsette opplevelsen til senere. Det er en del som dør hvert år i forsøket på å bestige Kilimanjaro. Anonymkode: 32cc8...b9a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 Vil bare sterkt anbefalt å ikke undervurdere høydesyke. Har selv opplevd å vært livstruende syk av høydesyke, da av varianten HAPE. Snakk med legen din, og få med Diamox. Dette er medisinen som blir brukt både akutt, men også som forebyggende. Som nevnt over her, ingen vet hvem som blir syk av høydesyke, og hvorfor noen blir det og andre ikke. Det har ingenting med fysikk å gjøre. God tur til Bolivia, ta det med ro opp i høyde, så slipper du å få ferien ødelagt Anonymkode: a6cfb...a79
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #9 Skrevet 7. januar 2019 On 1/4/2019 at 6:06 PM, AnonymBruker said: Vil bare sterkt anbefalt å ikke undervurdere høydesyke. Har selv opplevd å vært livstruende syk av høydesyke, da av varianten HAPE. Snakk med legen din, og få med Diamox. Dette er medisinen som blir brukt både akutt, men også som forebyggende. Som nevnt over her, ingen vet hvem som blir syk av høydesyke, og hvorfor noen blir det og andre ikke. Det har ingenting med fysikk å gjøre. God tur til Bolivia, ta det med ro opp i høyde, så slipper du å få ferien ødelagt Anonymkode: a6cfb...a79 Takk for det! Ja, jeg får snakke med legen kanskje og høre om det er mulig å få slik medisin. Tenker ellers at det også er viktig å ta det med ro de første dagene. Tror heller ikke at turen innebærer mye "hiking", og når vi er i Uyuni vil jeg ha vært en 4-5 netter på samme høyde, og forhåpentligvis ha vendt meg litt til høyden. Jeg er litt mer bekymret for overnattingen i Potosi, ettersom det er en by som ligger såpass høyt. Men skulle det bli krise, kan jeg jo alltids da dra rett videre til Sucre.. Jeg regner med at et seriøst reisebyrå som arrangerer turer i Bolivia nok har vært borti situasjoner med høydesyke før, og at de har planer for hvordan de kan fikse det i så fall. Men det er jo noe kan spørre om Anonymkode: 9b94a...9ee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå