Gå til innhold

Hjemmelaget marmelade blir veldig bitter

Sizz-

Anbefalte innlegg

Holder på å lage appelsinmarmelade etter denne oppskriften på matprat:https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/appelsinmarmelade/

Jeg har hatt i sukker og kanel og den skal nå koke i 3 timer. Men jeg synes den er så bitter...spesielt ettersmaken. har hatt i litt ekstra sukker men tør ikke ha i enda mer...

hva skal jeg gjøre? Vente til den er ferdigkokt og evt ha i mer sukker da? Vil bittersmaken forsvinne etter koking? Om jeg har i mer sukker nå er jeg redd for at den skal bli for søt samtidig som at bittersmaken ikke forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lagde den i fjor med godt resultat, men jeg erstattet den ene sitronen med en appelsin og brukte bare skallet av halvparten av appelsinene, ikke av alle, fordi jeg vet at mye skall kan gjøre marmeladen bitter. Jeg vet dessverre ikke helt hvordan du kan redusere bittersmaken når marmeladen alt er laget men mulig den blir mindre fremtredende når marmeladen er avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roci skrev:

Lagde den i fjor med godt resultat, men jeg erstattet den ene sitronen med en appelsin og brukte bare skallet av halvparten av appelsinene, ikke av alle, fordi jeg vet at mye skall kan gjøre marmeladen bitter. Jeg vet dessverre ikke helt hvordan du kan redusere bittersmaken når marmeladen alt er laget men mulig den blir mindre fremtredende når marmeladen er avkjølt.

Er det for seint å ha i mer appelsinkjøtt? Altså uten skall. Har to appelsiner til overs.

Jeg har foresten og bare brukt skall av halve mengden appelsiner, men brukte saften av en hel sitron. 

Endret av Sizz-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sizz- skrev:

Er det for seint å ha i mer appelsinkjøtt? Altså uten skall. Har to appelsiner til overs.

Jeg har foresten og bare brukt skall av halve mengden appelsiner, men brukte saften av en hel sitron. 

Hei, fikk ikke svart deg tidsnok - hvordan ble sluttresultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Roci skrev:

Hei, fikk ikke svart deg tidsnok - hvordan ble sluttresultatet?

Hei:) det ble ikke noe bra. Smaken ble ikke mindre bitter pluss at hele blandingen ble brun...etter koking i kun 1,5 time. Kanskje pga sukkeret? Men det endte i søpla ihvertfall. 

Får se om jeg prøver igjen en annen dag. Men skjønner ikke helt hva jeg gjorde feil:/  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sizz- skrev:

Hei:) det ble ikke noe bra. Smaken ble ikke mindre bitter pluss at hele blandingen ble brun...etter koking i kun 1,5 time. Kanskje pga sukkeret? Men det endte i søpla ihvertfall. 

Får se om jeg prøver igjen en annen dag. Men skjønner ikke helt hva jeg gjorde feil:/  

For mye sukker og for høy varme, kanskje? Hvis den hvite delen av skallet er veldig tykk, så kan det være greit å skjære vekk litt av det, ettersom det er ganske bittert. Vær også nøye med å vaske skallet, men det var du sikkert. Bedre lykke neste gang🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Roci skrev:

For mye sukker og for høy varme, kanskje? Hvis den hvite delen av skallet er veldig tykk, så kan det være greit å skjære vekk litt av det, ettersom det er ganske bittert. Vær også nøye med å vaske skallet, men det var du sikkert. Bedre lykke neste gang🙂

Går det an å lage uten skall da? Bare for å helgardere meg og jeg ikke går på en smell med smaken ihvertfall. Evt kutte ut sitronen? 

Og ja jeg vasket dem kanske ikke, men skylte dem i vann. Skrubbet dem ikke akkurat. Skulle jeg vært mer nøye kanskje? 

Jaja. Da har jeg mye å gjøre om på til neste forsøk😅 satser på at det går litt bedre da;)

Endret av Sizz-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sizz- skrev:

Holder på å lage appelsinmarmelade etter denne oppskriften på matprat:https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/appelsinmarmelade/

Jeg har hatt i sukker og kanel og den skal nå koke i 3 timer. Men jeg synes den er så bitter...spesielt ettersmaken. har hatt i litt ekstra sukker men tør ikke ha i enda mer...

hva skal jeg gjøre? Vente til den er ferdigkokt og evt ha i mer sukker da? Vil bittersmaken forsvinne etter koking? Om jeg har i mer sukker nå er jeg redd for at den skal bli for søt samtidig som at bittersmaken ikke forsvinner. 

Kanel? Det skal da ikke kanel i denne, det skal 2 vaniljestenger.

Appelsinene må vaskes godt (om du ikke har kjøpt økologiske, usprøytede appelsiner). Etter oppkok skal den småkoke. Altså bare såvidt koke overhodet. Den skal koke i 2 timer, ikke i 3 timer.

Anonymkode: 8adab...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanel? Det skal da ikke kanel i denne, det skal 2 vaniljestenger.

Appelsinene må vaskes godt (om du ikke har kjøpt økologiske, usprøytede appelsiner). Etter oppkok skal den småkoke. Altså bare såvidt koke overhodet. Den skal koke i 2 timer, ikke i 3 timer.

Anonymkode: 8adab...a1e

Huff ser jeg har linket helt feil oppskrift😂 Denne er den riktige: https://coop.no/coop-marked/tradisjonsmat/slik-lager-du-appelsinmarmelade

i den er det kanelstang, og den skal koke i 3 timer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg forrige helg satt og funderte på å lage marmelade så kommer dagens dustespørsmål i denne tråden: Hvordan vasker man appelsinene ordentlig? Skjønner at man ikke akkurat skal bruke Ajax eller Zalo, men skal de skrubbes? Eller holder det å gni med fingrene, eller med klut? Skal man bruke lunkent vann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...