Gå til innhold

Lære spille piano?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en besettelse, jeg vil lære meg å spille piano!  Jeg drømmer om det om natten, jeg lager arrangementer til sanger jeg vil spille, ser på noter, frisker opp teorikunnskapene mine - kort sagt, det har blitt en besettelse.

Jeg har ikke piano ennå, men jeg håper å få kjøpt et elektrisk et på nyåret.

 

Jeg har god teoretisk kunnskap.  En gang i tiden leste jeg noter like naturlig som jeg leste avisen.  Jeg kunne både spille og synge rett fra bladet, akkordoppbygging gikk automatisk, men jeg er ute av trening på dette nå.

Jeg spiller/spilte mange ulike instrumenter, deriblant orgel, men har alltid ønsket å spille piano. 

Det som stoppet meg var koordinasjonen mellom høyre og venstre hånd - de ville ikke samarbeide når det ble ulike rytmer for høyre og venstre hånd.  Jeg hadde ikke tilgang på piano,  men spilte ofte pianonoter på orgelet, og hadde ingen problemer med å lære meg første del av "Til Elise".  men med en gang det ble mer komplisert stoppet det, og jeg hadde ikke disiplinen til ikke å gi opp.

På sikt har jeg lyst til å klare å spille både melodi med høyre hånd, kombinert med rytmiske akkorder med venstre hånd, men da må jeg trene.

Men hvor er det lurt å starte for å trene opp koordinasjonen?

Anonymkode: 5d614...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med nybegynnerbøkene. Jeg underviser elevene mine med piano, og har enda ikke møtt noen som ikke får det til. Ikke tenk for stort i starten. 

Anonymkode: 75aca...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar begge to.  Beklager at det tok litt tid før jeg kom tilbake til tråden.:)

Til siste, det er litt vanskelig å kontakte deg når du er anonym.  ;)

Vel, piano er på plass, nybegynnerbøker det samme.  Valget falt på bøkene til Carl Bertil Agnestig "Vi lærer å spille piano", første gang utgitt i 1958.  Jeg tenkte at hvis de er gode nok for musikkskolen, er de gode nok for meg.  Til nå går det veldig bra, jeg har veldig god notekunnskap fra før, og har tross alt spilt litt tidligere.  Alle leksjonene frem til jeg begynner med bevegelse i venstre hånd er bare "oppvarming".

(Men jeg vil gjerne ha tips til supplerende bøker, der jeg kan bruke grunnbøkene jeg har valgt til innlæring, og andre stykker til øving.)

Det største problemet jeg har støtt på de de fire dagene jeg har spilt, er at jeg, når jeg kommer til et stykke med rytme i venstre hånd øver til et stykke sitter, og jeg kan spille det feilfritt, og i et greit tempo.  Så kommer jeg tilbake neste dag, spiller det på nytt, og da er "alt glemt", og jeg må begynne på nytt.  Jeg vet at det tar tid å automatisere, men at det forsvinner så rasktvar en overraskelse for meg.

 

Anonymkode: 5d614...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kjøpte du? piano, keyboard? ble smått inspirert og ser på finn etter brukte piano. Spilte piano som barn men det er 25 år siden..

Anonymkode: 8e4dd...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva kjøpte du? piano, keyboard? ble smått inspirert og ser på finn etter brukte piano. Spilte piano som barn men det er 25 år siden..

Anonymkode: 8e4dd...943

Jeg valgte et digitalt piano med 88 vektede tangenter.  :)

Anonymkode: 5d614...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...