Gå til innhold

Finnes det ordentlig varme vinterjakker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en vinterjakke fra Didikson og den er grei den. Vanntett, vindtett, og behagelig temperatur dersom jeg har på et lag med ull innerst og en varm genser oppå der igjen samt at jeg holder meg i aktivitet. Kanskje jeg bare er litt frysen av meg :) 

Finnes det egentlig vinterjakker som kjennes ut som en "varm klem" slik at man fint kunne gått med en liten kjole under, stått i ro, og likevel være god og varm? 

Anonymkode: 7114a...fe2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dunkåpe/-jakke og pels.

Ellers er det viktig å være varm på hodet og på føttene, det gjør forbløffende mye.

Anonymkode: 461e6...fc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes, og ble brukt i klimaet vårt i tusenvis av år: pelsjakken. Nå skal det helst være i bomull eller plastikk da. For miljøets skyld.

Anonymkode: 55249...f85

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleischer Couture føles som en varm klem og tåler ihvertfall 20 blå.

Har denne selv, fryser aldri:

E457C4F0-0115-41E6-A945-A4312AE789EC.jpeg

Anonymkode: 61781...030

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri hatt på meg noko som har vore så varmt at eg har kunnet stå i ro i -15 med berre ein liten kjole under og framleis vore varm. Eg har hatt pelskåpe, og det er heilt klart det varmaste eg har hatt på meg. Står ein i ro blir ein kald, det er så enkelt, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en vinterjakke fra Didikson og den er grei den. Vanntett, vindtett, og behagelig temperatur dersom jeg har på et lag med ull innerst og en varm genser oppå der igjen samt at jeg holder meg i aktivitet. Kanskje jeg bare er litt frysen av meg :) 

Finnes det egentlig vinterjakker som kjennes ut som en "varm klem" slik at man fint kunne gått med en liten kjole under, stått i ro, og likevel være god og varm? 

Anonymkode: 7114a...fe2

Jepp, en skikkelig god dunkåpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmm.. jeg er russisk og er oppvokst i en plass hvor det er -30 på vinteren. 😲 Altså, jeg vet at varme klær finnes, og det går an å overleve i sånne temperaturer også. Det jeg synes var varmest og best der, var sånn type jakker - https://www.miinto.no/p-681923-cognac-levinsky-suedelamb-semsket-vintage-sauepelsjakke altså pelsjakker men med pels inne, semsket skinn ute. Det blir som du beskriver, en varm klem. 

Men jeg vil også advare deg om ulemper. For jeg foretrekker nå nemlig, og i Norge, en norsk kombinasjon av ull innerst (singlet og tights) + dunjakke. Det er bare så mye mer praktisk, lettere (av vekt), mer bevegelsesfrihet, temperaturregulerende. Sånn type jakke som jeg viser til, er ikke bare veldig dyre, de krever også en del vedlikehold for å forbli fine over tid. Vanskelig å rense. Det må også en viss tyngde til for at sånn jakka skal bli ordentlig varm, sånne tynne modeller er bare for pynt, for å bruke i Hollywood eller noe, og gir ingen varme. Og de kan ikke utsettes for regn, så passer egentlig veldig dårlig til sånt vært som mange plasser i Norge, der det kan snø på natta men regne på dagen.  

Alt i ett, vet om jakker, vil ikke anbefale det for Norge.

Anonymkode: 05f47...aba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Canada Goose jakke for 8 år siden, den er fantastisk varm og god! 😍 Like fin og like varm enda, selv om jeg til og med har vasket den (på ullprogram) i vaskemaskin to ganger. :)

Anonymkode: b7e09...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2018 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk selv denne til 30årsdagen, jeg går i t-skjorte under denne i -35 her jeg bor, og der føles som å sitte i et varmt rom, blir ikke svett eller klam, bare deilig god, varm og avslappet. Skal si de jakkene koster, men jammen er det verdt prisen her i nord...!

Anonymkode: 021de...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Womens KJUS Backflip Down Jacket, 

RAB DEEP COVER PARKA, W'S, DEEP DENIM til 2100kr.

Stormberg har jo mange varianter. Heller ikke blodpris.

Twentyfour er også god kvamitet og ikke så dyrt

Anonymkode: 4bf71...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. desember 2018 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Mmm.. jeg er russisk og er oppvokst i en plass hvor det er -30 på vinteren. 😲 Altså, jeg vet at varme klær finnes, og det går an å overleve i sånne temperaturer også. Det jeg synes var varmest og best der, var sånn type jakker - https://www.miinto.no/p-681923-cognac-levinsky-suedelamb-semsket-vintage-sauepelsjakke altså pelsjakker men med pels inne, semsket skinn ute. Det blir som du beskriver, en varm klem. 

Men jeg vil også advare deg om ulemper. For jeg foretrekker nå nemlig, og i Norge, en norsk kombinasjon av ull innerst (singlet og tights) + dunjakke. Det er bare så mye mer praktisk, lettere (av vekt), mer bevegelsesfrihet, temperaturregulerende. Sånn type jakke som jeg viser til, er ikke bare veldig dyre, de krever også en del vedlikehold for å forbli fine over tid. Vanskelig å rense. Det må også en viss tyngde til for at sånn jakka skal bli ordentlig varm, sånne tynne modeller er bare for pynt, for å bruke i Hollywood eller noe, og gir ingen varme. Og de kan ikke utsettes for regn, så passer egentlig veldig dårlig til sånt vært som mange plasser i Norge, der det kan snø på natta men regne på dagen.  

Alt i ett, vet om jakker, vil ikke anbefale det for Norge.

Anonymkode: 05f47...aba

Anbefaler også lammeskinnsjakker/kåper. Eller pels fra andre dyr. Fretex har ofte flotte pelser til en slikk og ingenting. Varmt og blir ikke klamt om man blir for varm. Ingenting slår naturmaterialer. 

Lammepels, eller "vrengt sau", som jeg liker å kalle det, trenger ikke særlig rens. Jeg rengjør mine enkelt med en fuktig klut eller gnir potetmel på og støvsuger av. Jeg tar kun evt flekker en gang/år før de henges vekk for sommer. De tåler også endel 'vinterregn' men ikke skybrudd. (Havner jeg i skybrudd tar jeg rett og slett jakka på vrangen, så pelsen kommer ut) Men de semskede bør impregneres med spray innimellom. Ellers fins det også saueskinnsjakker som har glatt utside. 

Anonymkode: 116ec...03f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dunjakker av god kvalitet. Har ett par fra helsport som ikke duger i varmere enn - 20. De er dessverre sluttet å lage klær, men de har noe igjen i nettbutikken enda. 

Anonymkode: 0f9d7...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/19/2018 at 10:00 AM, Tigress said:

Eg har aldri hatt på meg noko som har vore så varmt at eg har kunnet stå i ro i -15 med berre ein liten kjole under og framleis vore varm. Eg har hatt pelskåpe, og det er heilt klart det varmaste eg har hatt på meg. Står ein i ro blir ein kald, det er så enkelt, altså. 

Det er fordi du aldri har prøvd en subbesid selskinnskåpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du aldri har prøvd en subbesid selskinnskåpe.

Hvor får man tak i det? Ønsker meg selskinnsanorakk. 😻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun parkas, men du må finne ut hvor mye dun det er i den, noen har svært lite dun i, og mye annet, og da er de ikke like varme.

Jeg synes og varme sko, med tykke ullsåler hjelper mye. 

Anonymkode: b1bbe...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dun parkas, men du må finne ut hvor mye dun det er i den, noen har svært lite dun i, og mye annet, og da er de ikke like varme.

Jeg synes og varme sko, med tykke ullsåler hjelper mye. 

Anonymkode: b1bbe...5ad

Eller enda bedre, reinsdyrsåler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2018 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Den har jeg også - varm og deilig jakke. Fryser aldri. 

Anonymkode: 8eb90...3e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...