Gå til innhold

Kjæresten er taus i flere timer, konfliktsky

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Skriver her fordi jeg lurer på om det er flere med samme erfaring. 

Når jeg og kjæresten diskuterer, og er litt uenige, reagerer han som regel med å bli helt stille. Stillheten kan pågå en hel kveld, det vil si at han er gjerne taus resten av kvelden dersom han er usikker på hva han skal svare, og han går og legger seg. Man må jo i et samliv regne med å komme i situasjoner hvor man har forskjellige synspunkt og er uenige! Eller at den ene har tråkket i salaten og trenger å unnskylde seg for dette. 

Han har generelt problemer med å ordlegge seg når vi støter på hindringer. Jeg er en person som liker dialog, jeg liker å ha åpenhet, prate om ting dersom en føler noe er galt. Dersom det er jeg som trenger å unnskylde meg, så betrygger jeg han så godt jeg han for å være en god kjæreste. Jeg vil jo at han skal ha det bra.  

Dersom jeg hadde spurt han hvorfor han fremdeles har tinder på telefonen, hadde han definitivt blitt stille, før han kanskje hadde klart å svare "unnskyld". Altså, jeg føler jeg trenger og fortjener litt mer enn bare et enkelt ord. Bare en forklaring hadde vært fint. 

Er jeg på bærtur? Kan konfliktskyhet bli bedre? Kan man trene på å prate om vansklige ting, jeg er åpen for alt. Jeg vil bare ha en god dialog begge veier. 

Anonymkode: bfc86...e6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes kurs i konflikthåndtering. Ligner veldig på parterapi. Tror du at du får han med på det?

Anonymkode: 9cf2c...beb

• Liker 1
Skrevet

Han har sikkert ikke hatt så enkle foreldre å diskutere med... Selv om jeg prater mer var mitt mest brukte ord allerede som barn "unnskyld". 

Anonymkode: e23ce...a28

• Liker 1
Skrevet

Selv er jeg konfliktsky. Jeg unngår konflikter så langt jeg kan, men når de først oppstår så reagerer jeg ofte med sinne. Ikke noe fysisk altså, men verbalt. Det tror jeg er fordi jeg ikke har lært meg de verktøyene som skal til for å løse en konflikt. Jeg vet at dette er noe jeg må jobbe med og leser mye om temaet. Utfordringen her i huset er at mannen også er konfliktsky. Foreløpig så har vi ikke hatt de største konfliktene, men om de noen gang skulle komme så gruer jeg meg...  Jeg vet at jeg er den som kommer til å be om en løsning, for jeg er ikke den som er langsint. Samboer derimot er nok den mer langsinte av oss og tar nok neppe initiativet til å ordne opp. Han kan nok være den som du beskriver som å være taus i flere timer. Jeg fikser ikke det og må ordne opp innen kort tid.

• Liker 1
Skrevet

Hvis han har tinder jakter han jo på andre damer fortsatt så hvorfor gidder du å være sammen med han? 

Anonymkode: 6f0e9...f34

Skrevet

Om man kan bli bedre lurer jeg også på, for jeg er selv veldig konfliktsky. Det er forferdelig frustrerende å ikke få fram et ord når man blir konfrontert med noe, for jeg vil jo gjerne forklare min side av saken. Som i dag, har vi hatt det veldig travelt, og mens samboer var på fyllinga med søppel, vasket jeg badet, vaskerommet og kjøkkenet. Trodde jo han skulle bli glad, men nei, istedet fikk jeg kjeft fordi jeg ikke hadde vasket INNI overskapet på vaskerommet. Og hva gjør jeg mens jeg står og mottar kjeftskuren? Selv om jeg nesten koker over av sinne og skuffelse innvendig, står jeg bare og ser skamfullt ned i gulvet. Og så har jeg trekt meg bort som vanlig, gått og lagt meg, trist og sint. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir så stum.. Jeg HATER at jeg blir det! Håper du får noen nyttige tips jeg kanskje kan dra nytte av:) 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes kurs i konflikthåndtering. Ligner veldig på parterapi. Tror du at du får han med på det?

Anonymkode: 9cf2c...beb

Det hørtes ikke dumt ut! Jeg tror han kan ville bli med på det, han vil jo gjerne at dette skal bli enklere for oss han også. Takk for godt tips! - TS

Skrevet

Synes det er fint å høre om dette fra et annet perspektiv også! Men får litt vondt av å høre om at det er så vanskelig for dere å åpne dere opp eller ordne opp i noe dere føler er urett.

Av og til er jeg redd for at kjæresten/samboeren finner seg i mer enn han må fordi han er konfliktsky. Og dette er vondt synes jeg. Jeg vil overhode ikke overtrampe han. Men ofte føles det som om jeg må ta styringen ettersom at han som sagt trekker seg unna. - TS

Skrevet

Leste nettopp en artikkel om konfliktskyhet, og der sto det egentlig veldig klart hva jeg frykter ved konflikt:

- På det bevisste planet er der ofte bekymring for å få bli engstelig og bli overveldet, bli mislikt, avvist, trigge en sinnereaksjon hos, eller kanskje såre den andre om man har en konflikt, forklarer han.

Samtidig forklarer også han at konfliktvegringen gjerne har rot i ubevisste følelser – for eksempel et behov eller følelsen av et ansvar for å beskytte de rundt, noe som kan gjøre at man sliter med dårlig samvittighet om man har latt følelsene man var redd for komme til overflaten i en konflikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...