Kvinne87Rogaland Skrevet 18. desember 2018 #1 Skrevet 18. desember 2018 Jeg trener styrke 2 ganger i uka. Det er rett etter jobb, og en ganske omfattende økt på nærmere 2 timer: først 30 min jogging med hunden min, så 60-90 min med styrkeøvelser med kettlebell. Det er et program som går på hele kroppen, men mest fokus på rumpe, lår og mage. Problemet er at jeg sover dårlig natta etter trening, og føler meg skikkelig dritt dagen etterpå! Jeg er som regel ferdig med trening kl. 18:00, og har tatt min siste kaffekopp 15:30. Spiser en proteinrik kvelds og legger meg 22:30. Vanligvis har jeg et godt sovehjerte, men disse nettene er jeg urolig i kroppen, det tar lang tid før jeg sovner, og jeg våkner flere ganger og ligger og vrir meg. Få kanskje til sammen 3 timer søvn. Nå leste jeg akkurat at dårlig søvn hindrer restitusjon og muskelvekst pga. forstyrret søvnfaser øker produksjon av stresshormonet kortisol. Skikkelig kjipt! Hva kan jeg gjøre? 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #2 Skrevet 18. desember 2018 Da må du redusere treningen! Anonymkode: 38a6f...469
Kvinne87Rogaland Skrevet 18. desember 2018 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du redusere treningen! Anonymkode: 38a6f...469 Føler ikke at jeg trener for mye. Det er bare to ganger i uka, mandag og torsdag. Økten er tung, ja, men ikke såpass at jeg sliter meg helt ut, og jeg tar pauser underveis. Har trent regelmessig i mange år, og jeg blir ikke øm etter trening lengre. Sover bare skikkelig dårlig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #4 Skrevet 18. desember 2018 Fordel det heller over tre dager i stedet for to Anonymkode: ec8fc...f9c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #5 Skrevet 18. desember 2018 Prøv å ikke spise så mye proteiner på kvelden? Anonymkode: 35148...1ff
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #6 Skrevet 19. desember 2018 22 hours ago, Kvinne87Rogaland said: Føler ikke at jeg trener for mye. Det er bare to ganger i uka, mandag og torsdag. Økten er tung, ja, men ikke såpass at jeg sliter meg helt ut, og jeg tar pauser underveis. Har trent regelmessig i mange år, og jeg blir ikke øm etter trening lengre. Sover bare skikkelig dårlig. Hva skjer om du ikke trener? Får du sove da? Hva skjer om du endrer rutiner rundt spisingen, spise mindre proteiner på kvelden før du legger deg? Anonymkode: 38a6f...469
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2018 #8 Skrevet 19. desember 2018 Hva med å bare prøve seg frem og finne ut hva som fungerer best for din kropp? Se hva som skjer med søvnen om du bare trener kondisjon, prøve med lettere styrke som egenvekt osv? Anonymkode: 92f5e...9ed 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 19. desember 2018 Forfatter #9 Skrevet 19. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer om du ikke trener? Får du sove da? Hva skjer om du endrer rutiner rundt spisingen, spise mindre proteiner på kvelden før du legger deg? Anonymkode: 38a6f...469 Sover kjemoegodt de andre nettene når jeg ikke har trent. Blir kanskje litt mye proteiner før leggetid ja, kan prøve å spise tidligere. Er bare redd for å våkne på natta og være sulten 😄 Ser en har foreslått bcaa, har vurdert å prøve det og... Takk for svar!
Gjest Kritt Skrevet 19. desember 2018 #10 Skrevet 19. desember 2018 Har ingen råd til deg, vil bare si jeg har det omtrent omvendt. Jeg trenger styrke på kvelden, og sover uvanlig godt etterpå. Har fra før litt dårlig sovehjerte, så nå er jeg nesten blitt avhengig av styrketrening for å sove ordentlig godt .
Gjest Rossin Skrevet 19. desember 2018 #11 Skrevet 19. desember 2018 Glem bcaa. Bare tull. Hva er galt med proteiner før leggetid?
OPIgirl Skrevet 20. desember 2018 #12 Skrevet 20. desember 2018 På 18.12.2018 den 21.40, AnonymBruker skrev: Prøv å ikke spise så mye proteiner på kvelden? Anonymkode: 35148...1ff Hva er det for noe tull? Har du kilder på at proteiner ødelegger for søvnen?
skruf Skrevet 20. desember 2018 #13 Skrevet 20. desember 2018 Jeg må trene om morgenen eller formiddagen pga det samme, får ikke sove hvis jeg trener om kvelden. Har tredemølle hjemme, så tar ei løpeøkt før resten av gjengen står opp. Styrketrening tar jeg på treningssenteret, som oftest i 11-tida. Jobber turnus, så trener styrke de dagene jeg har fri eller skal på seinvakt Går kveldstur med hundene hver kveld, det har ingen innvirkning på søvnen, snarere tvert i mot 1
CoolSistah Skrevet 20. desember 2018 #14 Skrevet 20. desember 2018 Jeg trener på formiddagen, og får heller ikke sove etter styrkeøktene. De gangene jeg bare jogger, sover jeg bra. Det er så utrolig irriterende! Restitusjon er jo mye viktigere etter en styrkeøkt enn etter en joggetur. Jeg kutter forresten kaffe før 12.00, men drikker Pepsi Max på kvelden. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #15 Skrevet 21. desember 2018 Spiser du annerledes enn dagene du ikke trener? Anonymkode: a58ef...2a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå