Gå til innhold

ADD og stryk i matte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver nå å fullføre vgs for andre gang. Har tidligere ikke hatt motivasjon men nå er jeg fast bestemt på å klare det.

Det største problemet har alltid vært matte. Jeg henger etter helt fra 3-4. klasse og kan huske at det faget skapte mye gråting og frustrasjon som barn. Jeg har alltid vært over gjennomsnittet god i andre fag, men akkurat matte gjorde meg helt utslitt og skolelei. Da jeg fikk stryk i matte gjennom ungdomsskolen mistet jeg troen på at jeg kom til å klare å fullføre skolegangen og skulket mye. Lærerne sa jeg aldri kom til å bli noe som helst når jeg var så dårlig i det faget. Det hjalp ikke akkurat på.

Jeg tror ADD-diagnosen min gjør det ekstra vanskelig, for når jeg føler at jeg ikke mestrer noe, føler jeg meg mislykket og blir utrolig lei meg og sliter med å "skjerpe meg" for å ikke begynne å gråte i timen. Må gå ut av klasserommet for å ta en pust i bakken. Høres barnslig ut, jeg vet. Klarer ikke kontrollere følelsene mine. Er også nevneverdig at jeg tar tabletter, men selv om disse hjelper på konsentrasjonen så forstår jeg ikke tall og regning bedre.

Nå er jeg i 20-årene og det virker vanskelig å få hjelp. Har ikke rett på ekstralærer eller tilpasset undervisning.

Burde jeg utredes for dyskalkuli? Hvor kan jeg få hjelp til det, eventuelt? Kan jeg få fritak for matte? Dette stresser meg sånn. Jeg gjør det jo bra i alle andre fag (bortsett fra naturfag, når tall er innblandet...) og det er virkelig en skam at dette kan ødelegge livet mitt, at jeg ikke får vitnemål kun pga dette faget. Jeg har ikke tenkt å jobbe med noe som har noe med matte å gjøre engang!😔

 

Anonymkode: 7fbde...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke få fritak fra matte, men jeg skjønner hvordan du føler når det kun er ett fag som ødelegger. Du kan høre med fastlegen om utredning for dyskalkuli.

Det kan jo også hende du har hull i den grunnleggende mattekunnskapen som gjør at du sliter med matten du skal lære nå. Jeg husker jeg brukte noen bøker som het "matte inn med t-skje," dog er det en del år siden men du kan jo se om det finnes nyere utgaver. De var til mye hjelp for meg i alle fall, for jeg hadde en del hull i kunnskapen pga. jeg var mye syk som barn, og følgelig ikke klarte å henge med på vgs.

Anonymkode: d08c9...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skaffe deg privatlærer i matte hjemme på kvelden? En som kommer og lærer deg matte, bare dere to, en eller to ganger i uka? Det koster penger, men det kan være verdt det, absolutt!

Du finner det ved å google litt. Kanskje foreldrene dine er med på å spleise på en mattelærer til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Million skrev:

Hva med å skaffe deg privatlærer i matte hjemme på kvelden? En som kommer og lærer deg matte, bare dere to, en eller to ganger i uka? Det koster penger, men det kan være verdt det, absolutt!

Du finner det ved å google litt. Kanskje foreldrene dine er med på å spleise på en mattelærer til deg?

Det koster tydeligvis 599,- for en time. Og jeg må nok ha maaange timer, så det går nok ikke nei. Men takk for tips :) 

Anonymkode: 7fbde...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver nå å fullføre vgs for andre gang. Har tidligere ikke hatt motivasjon men nå er jeg fast bestemt på å klare det.

Det største problemet har alltid vært matte. Jeg henger etter helt fra 3-4. klasse og kan huske at det faget skapte mye gråting og frustrasjon som barn. Jeg har alltid vært over gjennomsnittet god i andre fag, men akkurat matte gjorde meg helt utslitt og skolelei. Da jeg fikk stryk i matte gjennom ungdomsskolen mistet jeg troen på at jeg kom til å klare å fullføre skolegangen og skulket mye. Lærerne sa jeg aldri kom til å bli noe som helst når jeg var så dårlig i det faget. Det hjalp ikke akkurat på.

Jeg tror ADD-diagnosen min gjør det ekstra vanskelig, for når jeg føler at jeg ikke mestrer noe, føler jeg meg mislykket og blir utrolig lei meg og sliter med å "skjerpe meg" for å ikke begynne å gråte i timen. Må gå ut av klasserommet for å ta en pust i bakken. Høres barnslig ut, jeg vet. Klarer ikke kontrollere følelsene mine. Er også nevneverdig at jeg tar tabletter, men selv om disse hjelper på konsentrasjonen så forstår jeg ikke tall og regning bedre.

Nå er jeg i 20-årene og det virker vanskelig å få hjelp. Har ikke rett på ekstralærer eller tilpasset undervisning.

Burde jeg utredes for dyskalkuli? Hvor kan jeg få hjelp til det, eventuelt? Kan jeg få fritak for matte? Dette stresser meg sånn. Jeg gjør det jo bra i alle andre fag (bortsett fra naturfag, når tall er innblandet...) og det er virkelig en skam at dette kan ødelegge livet mitt, at jeg ikke får vitnemål kun pga dette faget. Jeg har ikke tenkt å jobbe med noe som har noe med matte å gjøre engang!😔

 

Anonymkode: 7fbde...0f6

Er det studiekompetanse eller yrkeskompetanse som er målet?

Anonymkode: 11e1d...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din manglende forståelse for matematikk har nok ikke direkte noe med ADD å gjøre, jeg har ADHD og fikk 5-6ere i matte, av og til 4ere. Jeg var likevel som deg med at jeg gråt av frustrasjon over matte, orket ikke skrive opp mattestykkene. Jeg misliker virkelig  matematikk, men synes ikke at det er spesielt vanskelig. Mitt tips er faktisk å lese/stirre på det til det gir mening, hvis jeg ikke forstår noe innen realfag så ser jeg på det til jeg forstår det. Det funker faktisk hver gang. Det er heller ikke lurt å fokusere så mye på at du ikke liker, eller ikke forstår matte. Jeg vet at det er vanskelig, men prøv å si til deg selv at du får det til, og at du ikke misliker det. "Fake it til you make it" Jeg var den personen som bare leste gjennom kapitlet, og det hendte at jeg gjorde enkelte typer oppgaver for første gang på prøven, så ADHD gjør matematikk slitsomt i den forstand. Frustrasjonsterskelen er også lavere for mange med AD(H)D, som gjør det enda verre. Likevel har nok ikke AD(H)D en direkte innvirkning på forståelsen, men det kan ha gjort at du har fått med deg så lite gjennom skolegangen at du har "huller" i fagstoffet av den grunn. Har en venn med ADHD, og en venn med ADD, ingen av dem har problemer med matematikk. Jeg tviler på at selve ADD gjør at du ikke forstår matematikk, men det har garantert en innvirkning på hvordan du takler faget, og hvor mye du har fått med deg tidligere. 

Det kan være en idé å utredes for dyskalkuli, jeg tror faktisk at jeg har hørt noe om at mennesker med AD(H)D har større sannsynlighet for å ha dyskalkuli. 

Anonymkode: bd941...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver nå å fullføre vgs for andre gang. Har tidligere ikke hatt motivasjon men nå er jeg fast bestemt på å klare det.

Det største problemet har alltid vært matte. Jeg henger etter helt fra 3-4. klasse og kan huske at det faget skapte mye gråting og frustrasjon som barn. Jeg har alltid vært over gjennomsnittet god i andre fag, men akkurat matte gjorde meg helt utslitt og skolelei. Da jeg fikk stryk i matte gjennom ungdomsskolen mistet jeg troen på at jeg kom til å klare å fullføre skolegangen og skulket mye. Lærerne sa jeg aldri kom til å bli noe som helst når jeg var så dårlig i det faget. Det hjalp ikke akkurat på.

Jeg tror ADD-diagnosen min gjør det ekstra vanskelig, for når jeg føler at jeg ikke mestrer noe, føler jeg meg mislykket og blir utrolig lei meg og sliter med å "skjerpe meg" for å ikke begynne å gråte i timen. Må gå ut av klasserommet for å ta en pust i bakken. Høres barnslig ut, jeg vet. Klarer ikke kontrollere følelsene mine. Er også nevneverdig at jeg tar tabletter, men selv om disse hjelper på konsentrasjonen så forstår jeg ikke tall og regning bedre.

Nå er jeg i 20-årene og det virker vanskelig å få hjelp. Har ikke rett på ekstralærer eller tilpasset undervisning.

Burde jeg utredes for dyskalkuli? Hvor kan jeg få hjelp til det, eventuelt? Kan jeg få fritak for matte? Dette stresser meg sånn. Jeg gjør det jo bra i alle andre fag (bortsett fra naturfag, når tall er innblandet...) og det er virkelig en skam at dette kan ødelegge livet mitt, at jeg ikke får vitnemål kun pga dette faget. Jeg har ikke tenkt å jobbe med noe som har noe med matte å gjøre engang!😔 

  

Anonymkode: 7fbde...0f6

Jeg anbefaler deg at du får en utredning. Mye bedre å vite akkurat hvor du står, slik at du kan få kvalifisert hjelp.

Forutsatt at du ikke har dyskalkuli (da vet jeg ikke hvordan man går frem), så er det viktig å huske på at mattekunnskaper må bygges opp. Derfor må huller fra tidligere tettes før det går an å komme seg videre. Det er en bok som heter "Matematikk på nytt" for eksempel, den tar for seg alt grunnleggende fra barneskole og gjennom ungdomsskolen tror jeg. Og så er det utrolig mange sider på nett som er laget for å hjelpe folk med matte nå. Khan-academy er kanskje mest kjent. Men som sagt, få en utredning først slik at du kan legge den beste strategien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver nå å fullføre vgs for andre gang. Har tidligere ikke hatt motivasjon men nå er jeg fast bestemt på å klare det.

Det største problemet har alltid vært matte. Jeg henger etter helt fra 3-4. klasse og kan huske at det faget skapte mye gråting og frustrasjon som barn. Jeg har alltid vært over gjennomsnittet god i andre fag, men akkurat matte gjorde meg helt utslitt og skolelei. Da jeg fikk stryk i matte gjennom ungdomsskolen mistet jeg troen på at jeg kom til å klare å fullføre skolegangen og skulket mye. Lærerne sa jeg aldri kom til å bli noe som helst når jeg var så dårlig i det faget. Det hjalp ikke akkurat på.

Jeg tror ADD-diagnosen min gjør det ekstra vanskelig, for når jeg føler at jeg ikke mestrer noe, føler jeg meg mislykket og blir utrolig lei meg og sliter med å "skjerpe meg" for å ikke begynne å gråte i timen. Må gå ut av klasserommet for å ta en pust i bakken. Høres barnslig ut, jeg vet. Klarer ikke kontrollere følelsene mine. Er også nevneverdig at jeg tar tabletter, men selv om disse hjelper på konsentrasjonen så forstår jeg ikke tall og regning bedre.

Nå er jeg i 20-årene og det virker vanskelig å få hjelp. Har ikke rett på ekstralærer eller tilpasset undervisning.

Burde jeg utredes for dyskalkuli? Hvor kan jeg få hjelp til det, eventuelt? Kan jeg få fritak for matte? Dette stresser meg sånn. Jeg gjør det jo bra i alle andre fag (bortsett fra naturfag, når tall er innblandet...) og det er virkelig en skam at dette kan ødelegge livet mitt, at jeg ikke får vitnemål kun pga dette faget. Jeg har ikke tenkt å jobbe med noe som har noe med matte å gjøre engang!😔

 

Anonymkode: 7fbde...0f6

Har du elevstatus i vgs? Eller er du privatist? Det er faktisk avgjørende med tanke på rett til utredning. 

Anonymkode: 11e1d...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du elevstatus i vgs? Eller er du privatist? Det er faktisk avgjørende med tanke på rett til utredning. 

Anonymkode: 11e1d...bdb

Jeg går på vanlig videregående i en klasse med andre som tar opp fag.

Anonymkode: 7fbde...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på vanlig videregående i en klasse med andre som tar opp fag.

Anonymkode: 7fbde...0f6

Ta kontakt med rådgiver på skolen din. Kanskje han/hun kan hjelpe deg mer enn oss her på kg. 

Anonymkode: 11e1d...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...