Gå til innhold

Matkonto - hvordan gjøre det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten og jeg er mest med hverandre og hos hverandre + en del på tur. Tenker det er lurt å lage en matkonto som vi begge kan ta av med hvert vårt kort. I min bank(lokalbank) må andre disponenter av kontoer være medlem i samme bank. Vet noen hvordan det er på de andre bankene?

Hvordan gjør dere det i praksis med matkonto. Hvilke utgifter tar dere felles der, og ikke?

Anonymkode: 4f006...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med eksen ble den ene disponent på den andres konto på kun matkonto. Vi hadde samme bank, så var lett å holde oversikten (slapp å logge inn i en annen bank for å se akkurat den kontoen).

Hadde kun mat der for å holde oversikt over forbruket, men man kan jo bruke det til fellesregninger også etterhvert. Hadde kort begge to til den.

Anonymkode: b072a...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker kortet Trumf VISA til mat. Oversikt over kjøp følges enkelt med på trumf.no. Faktura betales ved forfall selvsagt, og vi får 3% av summen tilbake i trumf-poeng som vi har fast overføring til SAS Eurobonus. Vi har samme bank, og matpengene står på en felles regningskonto. 

Pengene går til mat, renholdsartikler og noe hygiene som deo, shampoo og tannkrem. Snop, brus og dyrere hudpleie holdes utenfor. 

Anonymkode: 18998...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme bank og har vært vårt kort til matkontoen. Vi setter inn en fast sum hver mnd. Alt vi kjøper i matbutikken går fra den kontoen. 

Anonymkode: df557...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten og jeg er mest med hverandre og hos hverandre + en del på tur. Tenker det er lurt å lage en matkonto som vi begge kan ta av med hvert vårt kort. I min bank(lokalbank) må andre disponenter av kontoer være medlem i samme bank. Vet noen hvordan det er på de andre bankene?

Hvordan gjør dere det i praksis med matkonto. Hvilke utgifter tar dere felles der, og ikke?

Anonymkode: 4f006...bc7

Skal du ha en konto begge kan bruke, så må begge kunne disponere kontoen. Å opprette en ekstrakonto i din nettbank er uklokt. Grunnen er at den andre da får tilgang til din nettbank/konto og at dette kan misbrukes, ala den saken som media har satt søkelys på siste uken. En kvinne er dømt for gjeld kjæresten har stiftet i hennes navn, kort oppsummert. 

Skal dere vite hvor mye dere bruker og trenger på en matkonto så må dere ta vare på alt av felles kvitteringer for felles kjøp. Så summere opp over en representativ tidsperiode. F.eks. 3 mnd. Og dele utgiftene på antall måneder for å finne månedsforbruket. Men først bør dere bli enige om hva som skal være på fellesen. 

Anonymkode: 905c4...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opprettet kundeforhold i samme bank som samboer slik at vi kan ha en felleskonto. Jeg har konto hvor han er disponent, i tilleg har vi konto for sparing som han er disponent på. 

Anonymkode: a81e1...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren og jeg har matkonto, og det er nesten slik at jeg ikke vet om vi fortsatt hadde vært sammen uten den! ;) Den har utviklet seg fra å være en ren matkonto da vi var studenter, til å fungere mer som en alt-mulig-felleskonto. Da vi var studenter satte vi inn 2000 kr hver i måneden, og da holdt vi f.eks. øl og restaurantmåltider utenfor. 

Vi har samme bank, så begge disponerer og har hvert vårt kort på denne. Nå setter vi over 5000 kr hver i måneden, og da dekker dette en god del, eksempelvis; 

• Mat (unntatt mat man kjøper "alene", eksempelvis lunsj på jobben eller på restaurant uten samboer)
  • Shampo, balsam, deo, dopapir, håndsåper etc. 
  • Mat og nødvendig utstyr til husdyrene
  • Diverse som går til felles gode, for eksempel skjøteledning, panelovn, håndduker, lyspærer

Vi handler også en del større ting med felleskontoen, men da har vi gjerne avklart dette på forhånd. Setter inn ekstra ved behov. Nå i desember har vi handlet en del julegaver med "matkortet" f.eks.  Enig med de andre om at man må være enige om hva som skal være greit å handle med felleskortet og ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstod så er dere kun kjørester og ikke samboere. Da ville jeg ikke hatt noe felles konto. Dere bør avtale om at dere gjør matinnkjøpene sammen når dere er sammen. Det er mulig å si i kassa at dere ønsker å splitte regningen slik at dere betaler halvarten hver. Evt. kjøp annen hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...