Gå til innhold

Hvordan bygger du muskler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker du proteinpulver/tilskudd, og hjelper det? Hva slags mat spiser du, og hva er dine typiske måltider? :) 

Anonymkode: 3d603...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke det at proteintilskudd er helt meningsløst, men gitt at du har et normalt kosthold, så handler så og si alt om trening og restitusjon.
Så klart du ønsker et kosthold med minst 1 gram protein pr kilo kroppsvekt, men såfremt du ikke trener helt ekstremt og da mener jeg virkelig ekstremt, så har du ikke behov for 4000 eller mer kalorier pr dag. Det samme med mengde protein, du kan kun ta opp så mye, resten er rett og slett bare sløsing med mat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis 1.5-2 gram protein per kilo fettfri kroppsvekt og ligg 500 kalorier eller mer i overskudd. Tren baseøvelser/fullkroppsprogram x 3 per uke om du er nybegynner. Proteintilskudd trenger man stort sett kun ved vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, studerende skrev:

Spis 1.5-2 gram protein per kilo fettfri kroppsvekt og ligg 500 kalorier eller mer i overskudd. Tren baseøvelser/fullkroppsprogram x 3 per uke om du er nybegynner. Proteintilskudd trenger man stort sett kun ved vektnedgang.

Åh? Hvorfor det? Dessuten, hvis man ligger i overskudd, vil man gå opp i både muskel og fettmasse da?

TS

Anonymkode: 3d603...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åh? Hvorfor det? Dessuten, hvis man ligger i overskudd, vil man gå opp i både muskel og fettmasse da?

TS

Anonymkode: 3d603...755

Fordi enkelte synes det kan være vanskelig å få i seg nok protein mens man ligger i underskudd. Ja, man vil sannsynligvis legge på seg litt fett også, men dette er fort gjort å ta av seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @studerende

Jeg vil også føye til at man bør ha fokus på å øke belastning over tid, enten ved å legge på mer vekt, eller å gradvis trene mer (økt volum). Det å øke volumet er den parameteren som vanligvis trekkes fram som viktigst for muskelvekst, men i begynnelsen vil alle former for økning gi gode resultater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går foreløpig ned i vekt, men siden jeg ikke har trent før så har jeg blitt sterkere til tross for kaloriunderskudd over tid. Trener 3 ganger i uka (bare styrke, noe cardio). Jeg prøver å få i meg ca 130 g protein hver dag, og jeg veier nå 83 kg (er jente, 170 cm høy). Men i lengden vil jeg gå ned i fettprosent, og få mer muskler. Da er det jo fint å vite hva jeg bør spise, og hvor mye!

Tips til mat som inneholder en del proteiner? Jeg vet jo at egg, kylling, tunfisk etc inneholder en del :) 

TS

Anonymkode: 3d603...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går foreløpig ned i vekt, men siden jeg ikke har trent før så har jeg blitt sterkere til tross for kaloriunderskudd over tid. Trener 3 ganger i uka (bare styrke, noe cardio). Jeg prøver å få i meg ca 130 g protein hver dag, og jeg veier nå 83 kg (er jente, 170 cm høy). Men i lengden vil jeg gå ned i fettprosent, og få mer muskler. Da er det jo fint å vite hva jeg bør spise, og hvor mye!

Tips til mat som inneholder en del proteiner? Jeg vet jo at egg, kylling, tunfisk etc inneholder en del :) 

TS

Anonymkode: 3d603...755

Tipper det meste du lurer på kan finnes her:

https://liamrosen.com/fitness.html

130 gram er sikkert et greit nivå å ligge på for deg. Hvis man antar at du har ca 25-30% kroppsfett vil du trenge et sted mellom 116-124 g for å få i deg 2 gram per kilo fettfri kroppsmasse

Endret av studerende
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...