AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #61 Skrevet 17. desember 2018 5 timer siden, Majott skrev: Vi har to hunder, og det krever endel i hverdagen. En hund vil alltid bety ekstra ansvar og jobb, og en må se om en har energi til enda mer enn jobb og unger. For hunder krever mye. I valpetida så er det som en ekstra baby. Du må regne med å gå ut minst to ganger om natta i begynnelsen, og ca hver time på dagen. Det roer seg når valpen blir omtrent 4 mnd. Da kan dere forhåpentligvis ta opp den døgnrytmen dere hadde fra før. Når det gjelder tur, så er våre ute og tisser på morgenen (vi går ikke tur da), deretter er de i ro i mange timer, men så vil de gjerne ha tur eller noe å gjøre på ettermiddagen. Så for vår del så hadde det gått helt fint med barn og jobb sånn sett. Men jeg merker at de blir rastløse om de ikke får nok, enten det er trening eller tur. Mye trening kan man gjøre hjemme på stuegulvet, men det krever jo også oppmerksomhet og energi. Hundene våre trenger en god tur hver dag, men de kan også være i ro i flere dager i strekk dersom vi er syke. Det skjer veldig sjelden, så som regel får de gode turer hver dag, og også annen trening i hverdagen. Nå har jeg hatt influensa i en uke, og hundene har ikke fått tur på 4 dager. Mannen har også vært syk. Hundene ligger i ro, og er faktisk tålmodige, men dette er unntakstilstand. Jeg har så dårlig samvittighet for hundene som nå ligger der 24 timer i døgnet, og ikke får utfoldet seg, løpe i skogen eller trene. Men med feber og diverse så er det helt umulig. Det er 5 år siden jeg var så syk som jeg er nå, og jeg orker ingenting. Jeg ville ikke skaffet hund om jeg ikke kunne gå tur eller trent den hver dag normalt sett. Altså om du stort sett er alene med barna, og ikke har mulighet til å trene/gå tur med hunden i løpet av dagen, så ville jeg utsatt det. Det blir bare ekstra stress i hverdagen å skulle ha tid til enda mer. Om du er alene med barna bare av og til, så går det helt fint å slippe den ut i hundegård om kvelden, om den har fått tur og trening tidligere på dagen. Vi har hunder på kennel minimum en gang i året. Vi drar på utenlandsreiser selv om vi har to hunder, og de har det helt fint på kennelen vi bruker. Det koster endel, men det er verdt det. De har det fint der, og vi får oppleve litt mer. Det har jeg ikke dårlig samviittighet for. Når det gjelder husky, så ville jeg ikke valgt den rasen. Men det er meg. Jeg vil ha hunder som kan løpe løse når jeg er i skog og fjell, og jeg ville følt meg veldig låst hvis jeg hadde en hund som alltid måtte være i bånd. Og det må de fleste huskyer være, for de stikker av, og jakter. Da krever de også mer av tur i bånd, og det kan bli litt mye. Derfor har jeg valgt raser som er nær meg når de er løse, og uten stort jaktinstinkt, så jeg går hver dag i fjellet med løse hunder. Det krever jo endel trening på innkalling da. Men mine hunder er alltid rundt meg når de er løse, og de stikker aldri av. Jeg er så ærlig at jeg gidder ikke å gå tur med en hund i bånd hele tiden. En hund som ikke kan slippes løs, må du gå i bånd med hele tiden, og den får langt mindre mosjon enn en hund som kan springe løs enten alene eller med andre hunder. Her er jeg heldig, for jeg har to som springer løse, og trimmer hverandre. Og som holder seg nært meg hele tiden, og kommer når jeg kaller de inn. Jeg vil råde deg til å ta en nærmere sjekk på hva du ønsker av hunden, og finne en rase utfra det. Vil du at den skal kunne gå løs i fjellet og ikke skal stikke av, så velger du ikke husky. Hva passer best for deres familie? Det finnes mange raser som er komfortable med en småbarnsfamilie, men det tror jeg ikke huskyen er. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest hele tråden så mulig du har nevnt det tidligere, men hvis dere ikke har noe erfaring med å ha hund så er det nok greit å starte med å låne en en stund. Har inntrykk av at det stadig vekk trengs "fosterhjem/ kriseplass", så finn ut hvem som driver med omplassering av dyr der du bor og hør med dem Ellers synes jeg tråden er overdrevent negativ, det er faktisk ikke så vanskelig å kombinere hund og små barn. Jeg tenkte aldri at det var et problem, men så har jeg også hatt hund nesten hele livet. Og hund kan være så mangt, så det er viktig å finne en rase som passer inn i familien. Helt enig med de som fraråder Husky selv om det er en flott hund. Det er en "jobbe-hund" som bør få større utfordringer/ oppgaver enn å rusle en tur i familietempo Anonymkode: a833c...ec7 Takk for svar, dere to🙂 ja jeg må si denne tråden har sjokkert meg litt, virket nesten som vi var helt gale som vurderte å få hund i det hele tatt, pga barn.! Og det er jo masse småbarnsfamilier med hund, så dette var jo litt rart. Men jeg forstår at folk reagerte på husky, og at det ikke var/er noe godt valg nå.😉 Jeg er så og si aldri alene, kanskje 2-3 ganger i året at jeg må sove alene med barna. Ellers har vi mer enn nok mulighet til å gå på tur hver dag. Godt å høre at det faktisk går an å bruke kennel, hørtes jo ut som det overhodet ikke gikk an å bruke det, etter svarene her å dømme. For oss ville det blitt maks to ganger i året å bruke kennel. Den største ulempen tenker jeg er min mulige allergi. Men det finnes kanskje noen hundetyper hvor allergien ikke blir like ille eller fremtredende? Jeg får gjøre litt research. Selv om det er travelt så er jeg overbevist om at det øker livskvalitet å ha en hund. Men vi anskaffer det ikke uansett før ungene er større. Anonymkode: 88422...d2a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #62 Skrevet 17. desember 2018 https://www.tv2.no/a/3734780/ Og nå kom jeg over denne! Så det stemmer at noen hundetyper gir minimalt allergi? Klarer noen her å identifisere disse hundetypene som er avbildet? Mvh ts Anonymkode: 88422...d2a
Sjokopower Skrevet 17. desember 2018 #63 Skrevet 17. desember 2018 Syns det er en del overdrevne og krasse svar. Hund kan man få når som helst så lenge man er klar over hvor mye arbeid det blir. Her hjemme fikk vi valp mens vi hadde baby, noe som har gått helt fint, MEN vi satte oss godt inn I hvilken rase som var passende for vår familie og hva vi kunne tilby. I tillegg var en av oss hjemme hele tiden under valpetiden. Heldigvis jobbet vi turnus, så en av oss var hjemme hele tiden :) Det var mye valp/baby om hverandre men med mye tålmodighet så har vi fått en fin hund ut av det. Jeg anbefaler uansett valpekurs/unghundkurs alt etter hva slags alder på hunden dere skal kjøpe. Ha I tankene at hunden bør være vant til barn om den er voksen, ellers kan det komme mye sjalusi osv inn i bildet. Det jeg er enig med folk om her er de at jeg ville styrt unna Husky/malamute. De er flotte hunder,men krever mye stimuli (bade psykisk og fysisk). De krever også mye plass å boltre seg på, hadde ikke hatt en slik hund i en liten leilighet i byen feks. Rasen er laget for arbeid. Det er en grunn til at det er de hundene du ser blir gitt mest bort på finn. Det er gjerne at folk har skjønt at de krever mer enn de trodde. Men hey, er dere innstilt på det går jo det meste. Ville også tatt til betrakning at du kan være allergisk. Skal du kjøpe en hund ville jeg eventuelt hatt den på prøve eller dratt til en oppdretter med den eventuelle rasen og snuse godt på den (for å få de nært på seg). Når du tenker på allergivennlig rase vet jeg om folk som har allergi som har puddel rasene :) Er du lite allergisk så vet jeg om folk som har korthårede hunder også, men husk at allergier kan forverre seg om du blir utsatt for allergener daglig. Lykke til! :)
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #64 Skrevet 18. desember 2018 Adopter en senior! De er de beste hundene, mindre krevende og gir uendelig mye å gi en hund dens beste siste gode år!-:) Anonymkode: ea051...ee5
Hactar Skrevet 18. desember 2018 #65 Skrevet 18. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, dere to🙂 ja jeg må si denne tråden har sjokkert meg litt, virket nesten som vi var helt gale som vurderte å få hund i det hele tatt, pga barn.! Og det er jo masse småbarnsfamilier med hund, så dette var jo litt rart. Men jeg forstår at folk reagerte på husky, og at det ikke var/er noe godt valg nå.😉 Det folk reagerte på, var nok kombinasjonen små barn, hyppige utenlandsreiser med kennel som løsning, mulig allergi, husky, den rørende tilliten til en tilfeldig annonsør som omplasserer en krevende rase i en krevende alder nettopp pga «allergi», den totale mangelen på kunnskap og forståelse for at raser er forskjellige og at du poengterte at du ønsket en «krevende» hund samtidig som du synes kattunge var krevende. Når det er sagt, synes jeg du har tatt rådene her veldig bra. Jeg tenker også at dere fint kan bli hundeeiere, men jeg ville prøvd med å være fosterhjem først med tanke på både allergien og for å få føle på kroppen hvordan hverdagen blir. Jeg ville lest masse om raser og slått fra meg tanken om å trenge en krevende hund fordi dere er en aktiv familie. Med mindre du velger en rase med store helseproblemer, vil enhver hund klare å holde følge med en familie med barn, uansett hvor aktive dere er. Da er det bare en fordel om hunden ikke har kjempesterkt jaktinstinkt, er en ekstra egenrådig rase eller har for stor arbeidskapasitet/-behov i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #66 Skrevet 18. desember 2018 1 time siden, Hactar skrev: Det folk reagerte på, var nok kombinasjonen små barn, hyppige utenlandsreiser med kennel som løsning, mulig allergi, husky, den rørende tilliten til en tilfeldig annonsør som omplasserer en krevende rase i en krevende alder nettopp pga «allergi», den totale mangelen på kunnskap og forståelse for at raser er forskjellige og at du poengterte at du ønsket en «krevende» hund samtidig som du synes kattunge var krevende. Når det er sagt, synes jeg du har tatt rådene her veldig bra. Jeg tenker også at dere fint kan bli hundeeiere, men jeg ville prøvd med å være fosterhjem først med tanke på både allergien og for å få føle på kroppen hvordan hverdagen blir. Jeg ville lest masse om raser og slått fra meg tanken om å trenge en krevende hund fordi dere er en aktiv familie. Med mindre du velger en rase med store helseproblemer, vil enhver hund klare å holde følge med en familie med barn, uansett hvor aktive dere er. Da er det bare en fordel om hunden ikke har kjempesterkt jaktinstinkt, er en ekstra egenrådig rase eller har for stor arbeidskapasitet/-behov i tillegg. Ja jeg er enig, må le litt av meg selv i begynnelsen av tråden nå.😄 Nå har jeg lest litt mer om allergivennlige hunder, og funnet frem flere aktuelle raser, som og er fine familiehunder. De er kanskje litt mindre i str og ser litt annerledes ut enn vi først hadde tenkt. Men nå synes jeg det er litt interessant å lese om de forskjellige rasene og hver har sin sjarm. Kommer ikke til å bli hund med det første nei, må gjøre mer research ang allergi og hundetype, og prøve passe hund først. Jeg er overbevist om at guttene mine, spesielt den eldste hadde elsket å ha hund og gå på tur/trening med den (når han blir større). Så får vi se med tid og stunder.🙂 Mvh ts Anonymkode: 88422...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #67 Skrevet 18. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Adopter en senior! De er de beste hundene, mindre krevende og gir uendelig mye å gi en hund dens beste siste gode år!-:) Anonymkode: ea051...ee5 Ok takk for tips! Anonymkode: 88422...d2a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #68 Skrevet 18. desember 2018 9 timer siden, Sjokopower skrev: Syns det er en del overdrevne og krasse svar. Hund kan man få når som helst så lenge man er klar over hvor mye arbeid det blir. Her hjemme fikk vi valp mens vi hadde baby, noe som har gått helt fint, MEN vi satte oss godt inn I hvilken rase som var passende for vår familie og hva vi kunne tilby. I tillegg var en av oss hjemme hele tiden under valpetiden. Heldigvis jobbet vi turnus, så en av oss var hjemme hele tiden Det var mye valp/baby om hverandre men med mye tålmodighet så har vi fått en fin hund ut av det. Jeg anbefaler uansett valpekurs/unghundkurs alt etter hva slags alder på hunden dere skal kjøpe. Ha I tankene at hunden bør være vant til barn om den er voksen, ellers kan det komme mye sjalusi osv inn i bildet. Det jeg er enig med folk om her er de at jeg ville styrt unna Husky/malamute. De er flotte hunder,men krever mye stimuli (bade psykisk og fysisk). De krever også mye plass å boltre seg på, hadde ikke hatt en slik hund i en liten leilighet i byen feks. Rasen er laget for arbeid. Det er en grunn til at det er de hundene du ser blir gitt mest bort på finn. Det er gjerne at folk har skjønt at de krever mer enn de trodde. Men hey, er dere innstilt på det går jo det meste. Ville også tatt til betrakning at du kan være allergisk. Skal du kjøpe en hund ville jeg eventuelt hatt den på prøve eller dratt til en oppdretter med den eventuelle rasen og snuse godt på den (for å få de nært på seg). Når du tenker på allergivennlig rase vet jeg om folk som har allergi som har puddel rasene Er du lite allergisk så vet jeg om folk som har korthårede hunder også, men husk at allergier kan forverre seg om du blir utsatt for allergener daglig. Lykke til! Tusen takk for gode råd, det var godt å høre at det går an for småbarnsfamilier å ha hunder og. Fint med litt mer nyanserte svar.🙂 Ts Anonymkode: 88422...d2a
Ella1 Skrevet 18. desember 2018 #69 Skrevet 18. desember 2018 Hvis dere skal ha hund så velg en rase som det er lett å få hundepass til. En hund som ikke er for stor, som er allergivennlig og ikke krever mye aktivitet. Små hunder kan fint være med på lange turer, men klarer seg fint med vanlige lufteturer og er dermed lettere for andre å passe. 1
Tvist Skrevet 18. desember 2018 #70 Skrevet 18. desember 2018 Omdu bor i nærheten av fod kan dere låne hunder å gå tur med, kanskje har de også fosterhjem. Så kan dere teste det ut.
Diamant20 Skrevet 18. desember 2018 #71 Skrevet 18. desember 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.tv2.no/a/3734780/ Og nå kom jeg over denne! Så det stemmer at noen hundetyper gir minimalt allergi? Klarer noen her å identifisere disse hundetypene som er avbildet? Mvh ts Anonymkode: 88422...d2a Puddel tror jeg er allergivennlige
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #72 Skrevet 21. desember 2018 Et ønske om å gå tur er veldig viktig ved valg av hund. 😁 Anonymkode: ddd6f...01b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå