Gå til innhold

Skal vi få hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å skaffe oss hund. Har to små barn, 2 og 5 år, samt en meget sosial utekatt som er 1,5 år. Jeg jobber deltid i nabolaget, mannen fullt et stykke unna.

Grunnene for:

-vi er glade i dyr, ønsker det ekstra selskapet en hund gir (mannen vokst opp med hund), har lyst til å gå på turer med hunden og være aktiv,

-tror guttene våre hadde hatt godt av å vokse opp med en hund og lære seg ansvar for andre,

-vi har stort hus og uteplass (bor på landet, jeg er husredd men tror jeg hadde følt meg tryggere med en hund i huset om natten når mannen er borte

Mot:

-mannen er utenlandsk så derfor drar vi til hans hjemland noen ganger i året, vi vil derfor mest sannsynlig være bortreiste 2-3 ganger i året, alle samtidig og vil da trenge kennel for hunden (mulig andre i familien vil passe hunden, men det vil vi ikke basere oss på. Katten har luke, kommer og går som hun vil, og alltid noen som passer på at hun har mat når vi er vekke)

-jeg er visstnok litt allergisk mot hund (har litt utslag ved testing), men aldri reagert når vi har vært med hunder ellers. Er veldig allergisk mot pollen om sommer og vår.

-ungene er små, vil det bli for mye å påta seg ansvar for hund?

Vi har sett på en Alaska husky valp som trenger omplassering. Hva tenker dere erfarne hundeeiere?

Anonymkode: 88422...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husky vil jeg uansett ikke anbefale deg i denne situasjonen.

Anonymkode: 75678...774

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å "passe" en hund 1 år eller 2 i første omgang? Å ha en hund hjemme 24/7 er annerledes enn å være på besøk hos hund mtp. allergien.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp er som å få et barn til. Hva med å være fosterhjem for en hund først, så ser du hvordan det går med allergien også? Veldig trist dersom dere ikke kan beholde en hund fordi du blir syk av den:( 

Anonymkode: aa5ff...aa3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En valp er som å få et barn til. Hva med å være fosterhjem for en hund først, så ser du hvordan det går med allergien også? Veldig trist dersom dere ikke kan beholde en hund fordi du blir syk av den:( 

Anonymkode: aa5ff...aa3

Ja jeg vet, det vil bli som barn nr 3, har tenkt endel på det. Hvordan kan man være forsterhjem for hund? Kunne gjerne tenkt meg det.

Anonymkode: 88422...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til barna er eldre. At man er glad i dyr er ikke god nok grunn for å skaffe seg ett. Å ha valp er krevende! 

Er det Alaska Husky valper som selges 8 uker gammel eller er det en valp på xx mnd som omplasseres? 

Endret av Snorkfrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Brimi skrev:

Hva med å "passe" en hund 1 år eller 2 i første omgang? Å ha en hund hjemme 24/7 er annerledes enn å være på besøk hos hund mtp. allergien.

Ja er redd for det. Men i perioder bor vi hos svigers i gjerne 1-2 uker, og de har hund, vet ikke typen men den ligner en cocker spaniel (lange ører, mye pels), kan ikke si at jeg merker noe til allergi. Men er vel en fare for å utvikle mer?

Anonymkode: 88422...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Vent til barna er eldre. At man er glad i dyr er ikke god nok grunn for å skaffe seg ett. Å ha valp er krevende! 

Er det Alaska Husky valper som selges 8 uker gammel eller er det en valp på xx mnd som omplasseres? 

Siste.

Anonymkode: 88422...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siste.

Anonymkode: 88422...d2a

Vet du hvorfor den omplasseres i så ung alder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er redd for det. Men i perioder bor vi hos svigers i gjerne 1-2 uker, og de har hund, vet ikke typen men den ligner en cocker spaniel (lange ører, mye pels), kan ikke si at jeg merker noe til allergi. Men er vel en fare for å utvikle mer?

Anonymkode: 88422...d2a

Det er en fare for det ja. I den store sammenhengen er ikke 1 eller 2 uker så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky og katt er vel ikke akkurat noen glimrende kombinasjon. Ikke huskyvalp og en toåring heller.

Anonymkode: 214bc...484

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Vet du hvorfor den omplasseres i så ung alder? 

Grunnet allergi, står det.

Anonymkode: 88422...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husky og katt er vel ikke akkurat noen glimrende kombinasjon. Ikke huskyvalp og en toåring heller.

Anonymkode: 214bc...484

Står at den er familivant, rolig og tålmodig med barn. 20 uker. Det med katt kan jo være ulempe, men vet ikke hvordan de ulike typene reagerer på katt..

Anonymkode: 88422...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig stor forskjell på husky og cocker spaniel om du har pelsallergi. De har helt forskjellige pelstyper. Jeg tåler spaniel, setter etc. men ikke husky, labrador og mange andre raser.

Anonymkode: 84040...1a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei nei!!! Du kommer aldri i verden til å ha tid nok til en husky og de passer overhode ikke sammen med katter. Husky er heller ikke en førstegangshund. Så svaret er NEI!

Anonymkode: e3661...4f5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp og en toåring! Jeg vil ikke anbefale det! I begynnelsen fikk ikke snart 2åringen være i fred når han lekte, og det hender fortsatt at den lekne valpen vil prøve lekene hans. En av oss må alltid på tur med hunden, dvs enda mer planlegging. Hadde 2åringen vært eldre, kunne vi dratt ut sammen på tur oh det hadde vært koselig, men det har vi ikke sjans til på hvertfall 6-7år. (Da er eldste 13år). Vi er jo selvsagt ute alle sammen i helgene, og er ett barn på trening i ukedagene går vi tur med hunden da og legger inn trening for hunden. 

Hadde aldri gjort det igjen. Jeg angrer selvsagt ikke på valpen, men vi burde ventet. Men vi hadde ventet på dette kullet i 4år, og tenkte at det skulle gå bra. 

Jeg tenker og at en husky krever ekstra mye av dere. 

Anonymkode: f0bb9...b45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke gå for Husky, de krever for mye og er ikke en bra førstegangs hund! 
Har du tenkt over turer? Med så unge barn så kan du ikke bare gå ifra dem for å gå tur med hunden. Hunden skal ha 3 turer for dagen, normalt så har man faste tidspunkt. Er dere da to stk hjemme? Når det er storm ute, så er det ikke bare-bare å kle på to små barn for å gå tur. Minst 1 tur vil være etter leggetid, er dere alltid to stk hjemme da?

Anonymkode: 392dc...68a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnet allergi, står det.

Anonymkode: 88422...d2a

Ville tenkt meg om 5 ganger! Hvis du er usikker på allergien din, er dere nødt til å passe en hund av den rasen dere ønsker å ha for å finne ut om den aktuelle rasen passer for dere som familien og avt allergi. Slik at valpen slipper å bytte hjem nok en gang pga allergi...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Hund passer ikke deg og familielivet ditt som du har nå. Dere bor hos svigers noen ganger i året, og du vet ikke h s slags hund de har? Det er litt spesielt. Huskyer trenger mye hjernetrim, men også mye aktivitet og mange lange turer. De trenger også mye oppmerksomhet. 

Du er allergisk? Hunder røyter. Noen mer enn andre, men det finnes ikke hunder som er allergivennlige. Ikke 100%. 

Mannen din er mye borte. Du er alene med små barn, og er husredd. Er du kalt til å ta med hunden ut i alle slags vær og gå lange turer med den når barna er så små? Tidlig opp om morgenen og sent på kveld?

Barna kan lære ansvar på en annen måte. 

Virker ikke som du har satt deg inn i hva det vil si å ha hund heller. 

Utgifter? Har du tenkt på det? Har du tenkt på at en hund har man ikke på kennel lengre av gangen heller ikke er det noe man kvitter seg med når man går lei eller drar på ferie?

Mitt råd er nei. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, StellaWild skrev:

Nei! Hund passer ikke deg og familielivet ditt som du har nå. Dere bor hos svigers noen ganger i året, og du vet ikke h s slags hund de har? Det er litt spesielt. Huskyer trenger mye hjernetrim, men også mye aktivitet og mange lange turer. De trenger også mye oppmerksomhet. 

Du er allergisk? Hunder røyter. Noen mer enn andre, men det finnes ikke hunder som er allergivennlige. Ikke 100%. 

Mannen din er mye borte. Du er alene med små barn, og er husredd. Er du kalt til å ta med hunden ut i alle slags vær og gå lange turer med den når barna er så små? Tidlig opp om morgenen og sent på kveld?

Barna kan lære ansvar på en annen måte. 

Virker ikke som du har satt deg inn i hva det vil si å ha hund heller. 

Utgifter? Har du tenkt på det? Har du tenkt på at en hund har man ikke på kennel lengre av gangen heller ikke er det noe man kvitter seg med når man går lei eller drar på ferie?

Mitt råd er nei. 

Jeg er ikke så opptatt av helt spesifikke hunderaser eller katteraser, aner ikke hva slags katt vi har nå engang. Godt mulig det er en cocker spaniel de har, den er nå ganske lik. Så har ikke hatt et behov for å spørre. Synes ikke det er så spesielt akkurat. Mannen min er ikke mye borte, kanskje 1-2 ganger i året. Ja utgifter har jeg tenkt på, vi har god økonomi så det er null problem. At ikke en hund kan være lenge på kennel, det visste ikke jeg, men skjønner at det ikke er så ideelt mer enn 1 uke av gangen kanskje. Jeg vet godt at man ikke skal kvitte seg med en hund for å dra på ferie nei, det er heller ikke noe jeg kunne tenkt meg overhodet. Får vi en hund så blir den lillebror/søster i familien.

Ja jeg/vi er beredt til å stå tidlig opp og sent på kveld og gå tur med hunden. Vi er en veldig aktiv familie fra før med VELDIG aktive barn, er vandt med krevende forhold. Men jeg ser det er problematisk med det å skulle gå tur på kveldene etter barna har lagt seg dersom kun en voksen er hjemme. Men går det ikke an å slippe den ut i hundegård? Vi har god plass til det. Pluss det at jeg muligens er allergisk.

Anonymkode: 88422...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...