Gå til innhold

Skal vi få hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så opptatt av helt spesifikke hunderaser eller katteraser, aner ikke hva slags katt vi har nå engang. Godt mulig det er en cocker spaniel de har, den er nå ganske lik. Så har ikke hatt et behov for å spørre. Synes ikke det er så spesielt akkurat. Mannen min er ikke mye borte, kanskje 1-2 ganger i året. Ja utgifter har jeg tenkt på, vi har god økonomi så det er null problem. At ikke en hund kan være lenge på kennel, det visste ikke jeg, men skjønner at det ikke er så ideelt mer enn 1 uke av gangen kanskje. Jeg vet godt at man ikke skal kvitte seg med en hund for å dra på ferie nei, det er heller ikke noe jeg kunne tenkt meg overhodet. Får vi en hund så blir den lillebror/søster i familien.

Ja jeg/vi er beredt til å stå tidlig opp og sent på kveld og gå tur med hunden. Vi er en veldig aktiv familie fra før med VELDIG aktive barn, er vandt med krevende forhold. Men jeg ser det er problematisk med det å skulle gå tur på kveldene etter barna har lagt seg dersom kun en voksen er hjemme. Men går det ikke an å slippe den ut i hundegård? Vi har god plass til det. Pluss det at jeg muligens er allergisk.

Anonymkode: 88422...d2a

Sorry, men hvis du ikke er opptatt av hundre rase bør du vente. Hunder er ikke som katter.. eller litt. Alle raser har sin egen personlighet og forskjellige behov. Anbefaler som nevnt her oppe å passe en hund noen uker. Du bør tenke nøye over hva slags hund du vil ha før di går til anskaffelse av en og vite en del om den rasen du kunne ha tenkt deg og hvordvidt de er egnet som familiehund med små barn.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at en golden retriever eller sheltie kanskje hadde vært bedre

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, StellaWild skrev:

Sorry, men hvis du ikke er opptatt av hundre rase bør du vente. Hunder er ikke som katter.. eller litt. Alle raser har sin egen personlighet og forskjellige behov. Anbefaler som nevnt her oppe å passe en hund noen uker. Du bør tenke nøye over hva slags hund du vil ha før di går til anskaffelse av en og vite en del om den rasen du kunne ha tenkt deg og hvordvidt de er egnet som familiehund med små barn.

Jeg er ikke direkte uenig. Men vi vil ha en hund som krever litt, og vi har to aktive gutter som jeg er sikker på kunne hatt godt av hundehold og som ville blitt bestevenn med hunden. Det er jo noe med å vokse opp med en hund. Har lest litt om denne typen og det står at de er krevende, men og vennlige i gemyttet og passer bra i familier. Så følte vi veldig at denne hunden ville fått det godt hos oss, jeg vil ikke shoppe hund kun etter rase og mine behov, men her så vi en trengende hund som vi føler kunne passet hos oss. Og jeg tror den hadde elsket å bo her i våre omgivelser. Ja dere synes sikkert jeg/vi er naive, men føler nå og at mange skal gjøre alt så veldig farlig og..

Skrevet

Hundegård er ikke noe alternativ til tur! Og hvis du er allergisk, er det jo ikke noe vits i å få seg hund.

Tenk på hva dere kan tilby hunden heller enn å tenke på hva hunden kan tilby dere. Hva gjør dere til et supert hjem for hunden? 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Sheltay Retrac skrev:

Hundegård er ikke noe alternativ til tur! Og hvis du er allergisk, er det jo ikke noe vits i å få seg hund.

Tenk på hva dere kan tilby hunden heller enn å tenke på hva hunden kan tilby dere. Hva gjør dere til et supert hjem for hunden? 

Vi har god plass, bor landlig. Vi er aktive folk, liker å gå på tur. Har to aktive gutter som jeg er sikker på vil bli gode venner med hunden og ta den mye med på tur i årene fremover. Jeg jobber ikke fullt og har god tid til turer. Nei en hundegård kan ikke erstatte turer, men tenker den ene kveldsturen der kun en av oss er hjemme kanskje kan erstatte det en gang i blant. Føler at her kan vi gi masse til hunden og den gi mye til oss, vinn-vinn. Jeg blir lykkelig av å tenke på den hunden og livet vi kunne fått sammen, men ja vet at virkeligheten kan være annerledes enn det man ser for seg. Jeg synes det var krevende med katten til å begynne med, hun var overalt, rev ned ting og klort i stykker møbler. Hun krever mye kos og er veldig sosial, lystrer til navnet sitt. Nå er hun endel av familien og synes det er så kos å komme hjem til henne. Vi skal ikke ha flere barn heller, (jeg kunne tenkt meg å adoptere, men mannen vil ikke). Så jeg har absolutt rom for et barn/hund. Ja det er ikke det samme, men begge krever mye. Du må lese litt nøyere det jeg skriver om mulig allergi.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har god plass, bor landlig. Vi er aktive folk, liker å gå på tur. Har to aktive gutter som jeg er sikker på vil bli gode venner med hunden og ta den mye med på tur i årene fremover. Jeg jobber ikke fullt og har god tid til turer. Nei en hundegård kan ikke erstatte turer, men tenker den ene kveldsturen der kun en av oss er hjemme kanskje kan erstatte det en gang i blant. Føler at her kan vi gi masse til hunden og den gi mye til oss, vinn-vinn. Jeg blir lykkelig av å tenke på den hunden og livet vi kunne fått sammen, men ja vet at virkeligheten kan være annerledes enn det man ser for seg. Jeg synes det var krevende med katten til å begynne med, hun var overalt, rev ned ting og klort i stykker møbler. Hun krever mye kos og er veldig sosial, lystrer til navnet sitt. Nå er hun endel av familien og synes det er så kos å komme hjem til henne. Vi skal ikke ha flere barn heller, (jeg kunne tenkt meg å adoptere, men mannen vil ikke). Så jeg har absolutt rom for et barn/hund. Ja det er ikke det samme, men begge krever mye. Du må lese litt nøyere det jeg skriver om mulig allergi.

Igjen. Anbefaler ikke hund. Og i hvertfall ikke en husky. En hundegård som erstatter kveldsturer til en husky? Aldri i verden.

Du sier du vil ha en krevende hund. Alle hund er krevende, men å starte med en husky er uansett ikke lurt. En person som skal ha husky bør være veldig godt vant til hunder fra før. Og huskyer er sterke hunder.

Det jeg skrev om rase er fordi du bør vite hva de ulike rasene er og hva de krever. Samtidig så anbefaler bastarder til familiehunder, og enda bedre om du klarer å finne en som skal omplasseres. Men uansett ikke husky. Jeg har sett mange som vil ha husky og som ikke klarer å ta vare på de. Hunden blir stresset og ulykkelig og folk gir de bort. 

Hjelper ikke at du har to aktiver barn nå. Du trenger to aktive tenåringer for å ha en husky i tillegg til å være veldig aktiv selv.

• Liker 6
Skrevet

En husky krever mye mer enn turer. En husky er en maskin. Den må få løpe, mye og ofte! Men den kan ikke slippes løs. Den må alltid passes på i fare for at den jager og/eller tar livet av katter, eller vilt. Du må la den trekke deg på ski, sykle med den, bruke kickbike osv. Året rundt må du tilpasse aktiviteten til HUNDEN når du har en husky, og ikke tvinge huskyen til å rusle på spaserturer. Det nytter ikke å presse inn en gåtur med hunden, uansett rase, innimellom annen aktivitet, og ellers tenke at den får lufte seg selv i hundegården. Har hatt hund i noen år selv, og det kan være et jævla styr til tider. Skjønner egentlig ikke at du vurderer å skaffe deg hund når dere har som tradisjon å reise til utlandet hver sommer for å besøke familie. Det er jo ikke sånne ting man kan tillate seg å gjøre når man er hundeeier. Med mindre man har familie som kan passe hunden. Men det er heller ikke vanlig å dumpe bikkja over på andre i fellesferien. Kennel i flere uker er ikke ålreit gjort mot hunden. 

Du har barn. Bruk tida på dem. Kanskje kan dere få dere hund når barna blir noen år eldre. Ellers finnes det endel folk og familier som tar seg vann over hode ved å skaffe seg hund, som søker andre som kan tenke seg å dele på hunden. Avlastningshjem...

Hund er et STORT ansvar. Det er omtrent like mye ansvar for hunden er valp til den er gammel og mett av dage. I motsetning til barn blir ikke hunden mer selvstendig. Den må luftes og stelles og tas vare på av deg fordi den ikke klarer seg selv. I mange år. Å påta seg et slikt ansvar når man allerede har et hektisk liv, er å be om å bli utbrent, spør du meg.

• Liker 5
Skrevet

Før du skaffer deg en husky så anbefaler jeg deg å lese deg litt opp på trekkhunder og da spesielt AH i ditt tilfelle. Jeg har selv trekkhund, og de krever mer enn man tror. Jeg bruker 3-4 timer på tur med min når jeg går , har du tid til det? 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Trulteskogen skrev:

En husky krever mye mer enn turer. En husky er en maskin. Den må få løpe, mye og ofte! Men den kan ikke slippes løs. Den må alltid passes på i fare for at den jager og/eller tar livet av katter, eller vilt. Du må la den trekke deg på ski, sykle med den, bruke kickbike osv. Året rundt må du tilpasse aktiviteten til HUNDEN når du har en husky, og ikke tvinge huskyen til å rusle på spaserturer. Det nytter ikke å presse inn en gåtur med hunden, uansett rase, innimellom annen aktivitet, og ellers tenke at den får lufte seg selv i hundegården. Har hatt hund i noen år selv, og det kan være et jævla styr til tider. Skjønner egentlig ikke at du vurderer å skaffe deg hund når dere har som tradisjon å reise til utlandet hver sommer for å besøke familie. Det er jo ikke sånne ting man kan tillate seg å gjøre når man er hundeeier. Med mindre man har familie som kan passe hunden. Men det er heller ikke vanlig å dumpe bikkja over på andre i fellesferien. Kennel i flere uker er ikke ålreit gjort mot hunden. 

Du har barn. Bruk tida på dem. Kanskje kan dere få dere hund når barna blir noen år eldre. Ellers finnes det endel folk og familier som tar seg vann over hode ved å skaffe seg hund, som søker andre som kan tenke seg å dele på hunden. Avlastningshjem...

Hund er et STORT ansvar. Det er omtrent like mye ansvar for hunden er valp til den er gammel og mett av dage. I motsetning til barn blir ikke hunden mer selvstendig. Den må luftes og stelles og tas vare på av deg fordi den ikke klarer seg selv. I mange år. Å påta seg et slikt ansvar når man allerede har et hektisk liv, er å be om å bli utbrent, spør du meg.

Ok, det høres jo ut som en litt ekstrem hundetype. Rart at det flere steder er skrevet at den passer som familiehund da.

Er det virkelig ingen hundeeiere som drar på ferie etter de har fått hund? Og er det så fælt for hunden å være på kennel 2 ganger i året?

Skrevet
Akkurat nå, Sportsidioten skrev:

Før du skaffer deg en husky så anbefaler jeg deg å lese deg litt opp på trekkhunder og da spesielt AH i ditt tilfelle. Jeg har selv trekkhund, og de krever mer enn man tror. Jeg bruker 3-4 timer på tur med min når jeg går , har du tid til det? 

Nei det var nok litt lenge. Med store barn ja, men ikke med våre små, ikke hver dag.

Skrevet

Nei, nei, nei. Utrolig dårlig gjort ovenfor en husky å bli plassert hos dere når dere er i den livssituasjonen dere er i. Håper virkelig du greier å slå fra deg denne tanken. Hvis du absolutt skal ha en hund så vær så snill prøv med en dere kan passe litt først.

Anonymkode: 41fee...961

• Liker 2
Skrevet

Takker for svar. Vi kommer nok til å vente litt til barna er større, men har definitivt lyst på hund etterhvert. Og dere som har kommentert at vi reiser bort, det er et land vi kan kjøre til om sommeren, så vi kan i teorien ta den med oss om  sommeren. Da når ungene er store, så klart. 

Hvilken alder på barn vil dere si er ideell mtp å få en ung hund? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det høres jo ut som en litt ekstrem hundetype. Rart at det flere steder er skrevet at den passer som familiehund da.

Er det virkelig ingen hundeeiere som drar på ferie etter de har fått hund? Og er det så fælt for hunden å være på kennel 2 ganger i året?

Vi drar på ferie, men da er hunden hos nær familie hun kjenner veldig godt. Vi er aldri borte mer enn 4-5 dager. 

Kennel synes jeg ikke er greit, det bør være nødløsningen når alt annet feiler. 

Anonymkode: 84040...1a4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei. Utrolig dårlig gjort ovenfor en husky å bli plassert hos dere når dere er i den livssituasjonen dere er i. Håper virkelig du greier å slå fra deg denne tanken. Hvis du absolutt skal ha en hund så vær så snill prøv med en dere kan passe litt først.

Det var da voldsomt. Ja du får si det til den familien som skriver at hunden er rolig og er en fin familiehund som går godt sammen med barn..!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den er ikke ekstrem på noen som helst måte all den tid den bare er slik den er blitt avlet opp til å være. Huskyer er løpsmaskiner. De trenger å løpe mye og ofte. Jeg har hatt hund i 5 år og har aldri hatt den på kennel. Vet at den ikke ville ha trivdes der. Jeg har en helt normal sammenskrudd hund. Den hadde overlevd et kennelopphold uten traumer. Men den ville ikke ha trivdes. Og hundens trivsel er min førsteprioritet. Sånn er det å være en god hundeeier. Er på ingen måte en fanatisk hundeeier, men jeg setter hundens behov først fremfor mitt eget behov for å reise på ferie land og strand.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Trulteskogen skrev:

Den er ikke ekstrem på noen som helst måte all den tid den bare er slik den er blitt avlet opp til å være. Huskyer er løpsmaskiner. De trenger å løpe mye og ofte. Jeg har hatt hund i 5 år og har aldri hatt den på kennel. Vet at den ikke ville ha trivdes der. Jeg har en helt normal sammenskrudd hund. Den hadde overlevd et kennelopphold uten traumer. Men den ville ikke ha trivdes. Og hundens trivsel er min førsteprioritet. Sånn er det å være en god hundeeier. Er på ingen måte en fanatisk hundeeier, men jeg setter hundens behov først fremfor mitt eget behov for å reise på ferie land og strand.

Så du reiser aldri på ferie uten hunden?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt. Ja du får si det til den familien som skriver at hunden er rolig og er en fin familiehund som går godt sammen med barn..!

Og det tror du fullt og helt på? Vet du virkelig ingenting om huskyer? Den har behov for MASSE mosjon og stimuli, og vil ikke ha et verdig liv hos en familie med små barn. Barn krever sitt, og uansett hvor mye eller lite man jobber så blir det fort for lite tid for hunden. Jeg ville ikke anbefale hund i den livssituasjonen i det hele tatt, og i hvert fall ikke en husky med så stort energibehov. Bare fordi den omtales som rolig og barnevennlig betyr det absolutt ikke at det er en passende hund for dere.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du reiser aldri på ferie uten hunden?

Jeg har foreldre som kan passe hunden og som hunden er godt kjent med. Men det er heller ikke optimalt all den tid foreldrene mine ikke skal måtte ta ansvar for mitt valg om å eie hund. Hvis jeg i det hele tatt reiser på ferie, er det nøye planlagt og avklart med foreldrene mine slik at det ikke blir ubeleilig for de å passe hunden. 

Skrevet

Dersom dere kjøper dere en husky tipper jeg dere ender med å omplassere den innen et halvt år. Utrolig kjipt for hunden. 

La meg bare si det at hund er MYE (!) jobb. Du kan ikke forestille deg det en gang. Unghunder/valper må luftes hele tiden. De kan ikke være alene i timesvis mens du er på jobb. De kan heller ikke være et sekund alene med så små barn. Da skjer det veldig fort noe. Du kan ikke stole på verken hund eller barn i slike situasjoner. Å putte den alene i hundegården er selvsagt ikke aktuelt. Når du bare har en hund må den virkelig være en del av familien. Hunden burde også sosialiseres, miljøtrenes og trenes flere ganger i uka. Mange raser (som for eksempel husky, uten tvil) trenger hjernetrim og mye mosjon hver eneste dag. 

Jeg hadde ventet fem år hvis jeg var deg, til barna ikke lenger var så uforutsigbare. Når det kommer til allergi kan du overhodet ikke kjøpe deg en hund uten å være 100% sikker på at du ikke har allergi, det vil si at du må ha hunden på prøve i en del uker først. Det er ofte ikke så lett å få til. Eventuelt en lignende hund som dere passer en lang periode.

Når det kommer til ferie; Drar på ferie i Norge, og har med hunden. Jeg ville aldri satt min hund i en kennel, det er utrolig mye sketchy... Og ting kan skje. Det blir som å putte barna dine hos en fremmed mens dere drar på ferie.. Da må man ha familie/venner som kjenner hunden og dens rutiner som kan passe. Om jeg må bort fra hundene, så passer min familie dem. De har mange års erfaring med hund 

Anonymkode: ff250...838

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...