AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #1 Skrevet 16. desember 2018 Hallo. Hva er det negative ved å flytte til Oslo? Jeg kan tenke meg at leilighetene er mindre. Er alle stedene i Oslo også mer forurenset enn på landet? Anonymkode: 30798...a38
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #2 Skrevet 16. desember 2018 Høye leiepriser og det kan være vanskelig å bli kjent med folk, men det er nok det eneste jeg opplevde som tilflytter Anonymkode: 3f6a4...e4b 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #3 Skrevet 16. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo. Hva er det negative ved å flytte til Oslo? Jeg kan tenke meg at leilighetene er mindre. Er alle stedene i Oslo også mer forurenset enn på landet? Anonymkode: 30798...a38 Små boliger som er ekstremt dyre, mye trafikk. Skjønner ikke at noen kan bo der med barn. Selv bodde jeg der i studietiden og de første få årene med barn, men flyttet til en koselig mellomstor bo i Vestfold med bedre oppvekstvilkår og mer normale eneboligpriser da ungene skulle begynne på skolen. Angrer ikke et sekund. Blitt ganske usunt miljø i Oslo med mange rasistiske, muslimske innvandrere også. Anonymkode: d50c1...443 2
Storegunnar Skrevet 16. desember 2018 #6 Skrevet 16. desember 2018 Dyrere. Asfalt. Alt for mange folk 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #7 Skrevet 17. desember 2018 Store byer har det meste på godt og vondt. Jo mer tid du tilbringer nede i sentrum med alle aktiviteter, jo mer vil du føle på det. Hvor jeg ville bodd må: Bislett/St.hanshaugen/Sagene, eller Tøyen/Kampen mot Hasle. Ekeberg er og fint, både nedre og øvre. Ellers er alle utkantene grønne da, ikke like enkelt kollektivt men det er kjempefint mange steder. Frysja f.eks er jo nydelig! Rundt kanten av oslomarka er det flere fine boligområder om du ikke har noe i mot å måtte huske siste t-bane/trikk/buss hjem. Veldig mange studenter bor f.eks på Sogn og Kringsjå studentby, grønt og fint, nært Blindern -men rimelig langt til sentrum. På Ekeberg kan du forresten ri om du vil, vet om noen som brukte å ri hjemme som låner fast hest der. Og om du er glad i hage/landbruk så bring gjerne med deg det til byen, det finnes flere og flere som begynner å engasjere seg nå. På det nye kulturhuset Vega skal de lage insektshage på hele taket sitt, flere private har begynt med felles grønnsaks -og urtehager, og noen begynner på takene der det er mulig osv. Ja til mer grønt i byen! Ellers er jeg personlig glad i jam-sessions, finner alltid gode folk på de forskjellige stedene, også i utlandet. Vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg oppsøker jeg en jam eller generelt levende musikk. Vet jo ingenting om deg, så om du vil ha forslag så kan du kanskje fortelle noe om hva du ønsker? Anonymkode: 4aeee...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #8 Skrevet 17. desember 2018 Eneste negative er alle miljøfanatikerne. Ellers er alt bra, takk. Anonymkode: 44b77...140 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #9 Skrevet 17. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eneste negative er alle miljøfanatikerne. Ellers er alt bra, takk. Anonymkode: 44b77...140 Hehe, mynta på meg i tillegg til alle ? Kan ta litt av ja, men i Oslo er det vel mer bilfritt sentrum og elbil-opplegget som skaper mest diskusjoner. Ikke felleshager og epletrær. Anonymkode: 4aeee...d2b 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #10 Skrevet 17. desember 2018 Har ingenting negativt å si. Flyttet fra bygda til Oslo for 10 år siden, og har aldri sett meg tilbake. Anonymkode: 0c77a...375 11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #11 Skrevet 17. desember 2018 Mye forurensning, som gir store helserisikoer Mange folk Oslofolk lever i sin egen boble, hvor alt utenfor er bygda Oslofolk tror melka kommer fra butikken Dyre boliger Dyrt Anonymkode: c4dbb...4ec 1
Anim92 Skrevet 17. desember 2018 #12 Skrevet 17. desember 2018 Høy husleie og små leiligheter. Bor du midt i byen er det aldri helt stille. Det blir fort dyyyrt pga et uendelig utvalg av steder å spise mat og drikke. Men så er det masse plussider også 😊
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #13 Skrevet 17. desember 2018 Eneste negative jeg kan komme på er boligprisene, men det er jo et ganske sentralt punkt. Ellers slår Oslo hjembygda mi ned i støvlene på de aller fleste fronter, har aldri vært fristet til å flytte "hjem" igjen. Anonymkode: 9c475...2c7 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #14 Skrevet 17. desember 2018 De jeg kjenner som har flytta til Oslo har bundet seg til 25 år med fulltidsarbeid pga de ekstreme boligprisene. Vi som har flyttet til distriktet har nedbetalt hus etter ti år og jobber 60-80% for å kunne være mer med barna og ha en meningsfull fritid. Anonymkode: 90cb2...600 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #15 Skrevet 17. desember 2018 Min mening: Mer uhøflige mennesker Til tider mer uhøflige naboer også. Anonymkode: eac3b...469 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #16 Skrevet 17. desember 2018 Overbefolket. Trikken er full, bussene er fulle, fortauene er fulle, parkene er fulle av både folk og søppel, alle eventer er stappfulle. Folk, folk, folk overalt. Alt for lite plass. Altfor mye bråk. Oslo er fin å være på besøk i i ny og ne, ellers holder man seg unna. Anonymkode: d0c24...db0 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #17 Skrevet 17. desember 2018 Oslo er supert, det er fra liten by (20.000 innb.), føles ikke veldig mye mer forurenset her. Eneste er mer sneiper og glasskår på gatene i sentrum. Bor i en liten blokk (3 egt) innenfor ring 2 med hyggelige naboer, gangavstand til jobb og hobbyer og barnehage og trening. Leilighetene her er 60-90 kmv, så de er knappe hvis man er særlig mer enn 3 i familien bakdelen med Oslo er at det er dyrt å kjøpe og leie plass å bo. Samtidig sparer man (i alle fall vi) penger på bil og slikt. Jeg er fra bygda men liker å ha mennesker rundt meg, at det er litt liv og røre, åpne butikker, kulturtilbud osv. Det har vel med personlighet å gjøre. Setter man mer pris på stillhet, at det er rent og friskt ute, hage etc, så er kanskje ikke Oslo sentrum stedet. Men det finnes veldig mange fine steder i Oslo nærmere marka, både Nordmarka og Østmarka. Steder som minner mer om hjembyen min enn Oslo sentrum, for å si det sånn. Anonymkode: 56f86...8a5 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2018 #18 Skrevet 17. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De jeg kjenner som har flytta til Oslo har bundet seg til 25 år med fulltidsarbeid pga de ekstreme boligprisene. Vi som har flyttet til distriktet har nedbetalt hus etter ti år og jobber 60-80% for å kunne være mer med barna og ha en meningsfull fritid. Anonymkode: 90cb2...600 Er vel ikke vanlig å jobbe 60-80% på bygda heller. Vokste opp på bygda jeg, og mine foreldre jobbet alltid 100%. Slutt å være uærlig. Anonymkode: d50c1...443 11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #19 Skrevet 18. desember 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Er vel ikke vanlig å jobbe 60-80% på bygda heller. Vokste opp på bygda jeg, og mine foreldre jobbet alltid 100%. Slutt å være uærlig. Anonymkode: d50c1...443 Statistikken sier noe annet. Kan være menn jobber 100% men ihvertfall kvinner i store deler enten sykemeldt/ufør, eller jobber deltid. Det er forskjell fra Oslo der begge parter er mer likestilt. Man kan vel si at begge er nødt til å jobbe, for å opprettholde livsstil og ha råd til hus. Quote Lavest er fraværet i Rogaland med 5,1 prosent og Oslo med 5,2 prosent, mens det er høyest fravær i Troms med 7,3 prosent og Østfold med 7,2 prosent. Vest-Agder og Aust-Agder har 6,3 prosent sykefravær. og mer: Sørlandet på deltidstoppen, kvinner i Aust og Vest Agder tjenner dårligst: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/sorlandet-fortsatt-paa-etterskudd Oslo er på likestillingstopp: https://www.dagsavisen.no/innenriks/oslo-folk-er-mest-likestilte-i-arbeidslivet-1.1073861 Jeg er også ganske sikker på at Oslo-folk bruker større andel av sin lønn på bolig, sammenliknet med noen andre deler av landet. Anonymkode: 4a276...ff0
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2018 #20 Skrevet 18. desember 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mening: Mer uhøflige mennesker Til tider mer uhøflige naboer også. Anonymkode: eac3b...469 Ikke enig! Barna, naboene, butikkansatte, de fleste ser deg rett inn i øynene, smiler, hilser og takker. Folk er virkelig mye mer uhøflige i småbyen jeg kommer fra, særlig barna. Anonymkode: ff6fb...424 10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå