Gå til innhold

Webutvikling eller interaksjonsdesign? NTNU


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å søke på enten webutvikling eller interaksjonsdesign på NTNU, men lurer litt på hvordan det er med arbeidsmuligheter og om noen har erfaringer. Er blitt 26 så ønsker en bachelor som sikrer meg en jobb etterpå med grei lønn 😅 Synes begge studiene virker veldig spennende da, har vært en del borti Html og Css tidligere og liker å være kreativ. 

Anonymkode: 2c7f7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Vurderer å søke på enten webutvikling eller interaksjonsdesign på NTNU, men lurer litt på hvordan det er med arbeidsmuligheter og om noen har erfaringer. Er blitt 26 så ønsker en bachelor som sikrer meg en jobb etterpå med grei lønn 😅 Synes begge studiene virker veldig spennende da, har vært en del borti Html og Css tidligere og liker å være kreativ. 

Anonymkode: 2c7f7...7e8

Som webutvikler jobber du ofte som front-end designer med html, css og javascript. Interaksjonsdesignere prototyper og tester ut designideer, gjerne med potensielle brukere, og danner dermed grunnlaget for det front-end designeren skal lage. Er mange jobber innenfor begge kategoriene.

 

Jeg er utdannet interaksjonsdesigner, men jobber per nå som back-end utvikler, med en del dialog med front-end teamet vårt. Min beste venninne har samme utdanning som meg innen interaksjonsdesign og jobber som webutvikler. Så utdanningen du tar gjør ikke nødvendigvis at du ikke er kvalifisert til å ta en stilling innen et annet felt når du er ferdig utdannet. Vil tro du finner ut gjennom utdanningen hvilket felt du trives best med og ønsker å jobbe med langsiktig.

Anonymkode: e9abb...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som studerte det siste på NTNU, og han er veldig fornøyd (og veldig flink!). Han har begynt på en master, men har ikke hatt noe problemer med å få seg jobb på si. Men så er han veldig flink med å ikke vente på at stillinger lyser ut - han bare ringer til bedrifter han vil jobbe i for å selge seg selv.

Regner med at man kan bli systemutvikler ved første utdanning? Det skriker behov etter det, og fremtiden ligger der. Jeg er helt sikker på at du skal slippe å måtte utdanne deg på ny eller leve på Nav etter et sånt studie.

Hva du bør velge aner jeg ikke :P Kanskje du kan snakke med en studieveileder på NTNU som vet litt mer om studiene?

Endret av Tibbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som webutvikler jobber du ofte som front-end designer med html, css og javascript. Interaksjonsdesignere prototyper og tester ut designideer, gjerne med potensielle brukere, og danner dermed grunnlaget for det front-end designeren skal lage. Er mange jobber innenfor begge kategoriene.

 

Jeg er utdannet interaksjonsdesigner, men jobber per nå som back-end utvikler, med en del dialog med front-end teamet vårt. Min beste venninne har samme utdanning som meg innen interaksjonsdesign og jobber som webutvikler. Så utdanningen du tar gjør ikke nødvendigvis at du ikke er kvalifisert til å ta en stilling innen et annet felt når du er ferdig utdannet. Vil tro du finner ut gjennom utdanningen hvilket felt du trives best med og ønsker å jobbe med langsiktig.

Anonymkode: e9abb...c18

Takk for svar. Så med en bachelor i webutvikling kan man søke på jobber innen front-end? Hvor mye koding var det på interaksjonsdesign? Altså utdanningen. Jeg liker å kode men har ikke prøvd noe mer komplisert enn html og litt javascript 😅

Anonymkode: 2c7f7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Så med en bachelor i webutvikling kan man søke på jobber innen front-end? Hvor mye koding var det på interaksjonsdesign? Altså utdanningen. Jeg liker å kode men har ikke prøvd noe mer komplisert enn html og litt javascript 😅

Anonymkode: 2c7f7...7e8

Jeg gikk på uio, der var det to programmeringsemner som var obligatoriske, men jeg tok en del som valgfag. Og ja, man kan fint jobbe innen front-end med bachelor innen webutvikling :)

Anonymkode: e9abb...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...