Gjest politika Skrevet 1. april 2005 #1 Skrevet 1. april 2005 Det ser nesten ut som om media tar det for gitt at det er AP og SV som danner regjering etter valget. Hvorfor skal vi ha et regjeringsskifte?
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #3 Skrevet 1. april 2005 Det er fordi media ønsker det. Nettopp, og det synes jeg faktisk er skremmende. Var også derfor ejg stilte spørsmålet om hvorfor vi skal ha et regjeringsskifte. Hadde satt så pris på å se om det fantes noen argumenter for. Jeg tror mange av oss ikke vet hvor styrt vi blir av media.
Superlammet Skrevet 1. april 2005 #4 Skrevet 1. april 2005 Man har jo Devolds flotte prestasjon som et argument for regjeringsskifte. Bondevik er hennes leder og skulle derfor ha fulgt bedre med. Vagt, ja, men det er begått mange brudd i den saken fra de fleste hold når det gjelder kontroll.
Gjest Valhalla Skrevet 1. april 2005 #5 Skrevet 1. april 2005 På en annen side kan tanken på at Sv får makt skremme høyresiden til å komme seg opp av godstolen og benytte stemmeretten.
Gjest Politika Skrevet 1. april 2005 #6 Skrevet 1. april 2005 Man har jo Devolds flotte prestasjon som et argument for regjeringsskifte. Bondevik er hennes leder og skulle derfor ha fulgt bedre med. Vagt' date=' ja, men det er begått mange brudd i den saken fra de fleste hold når det gjelder kontroll.[/quote'] For meg er det et veldig drålig argument for regjeringsskifte. Det som betyr noe for folk er den nære hverdagen. Økonomi, helse, omsorg etc. Meida skal selge - og den kjøret de har lagt an mot Kristin Krohn Devold har helt klart bidratt til det. Hva er så feil for folk flest i dag som gjør at vi vil få et regjeringsskifte til høsten? Jeg forstår det rett og slett ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #7 Skrevet 1. april 2005 Det er vel strengt tatt ikke spesielt overraskende at media tror vi får et regjeringsskifte til høsten..? Samtlige meningsmålinger/partibarometre har det siste året vist et stabilt og/eller stigende flertall for det rød/grønne alternativet - og det ville sånn sett vært betydelig mer overraskende hvis media ikke "trodde" på folkets mening gjennom måling. Om man liker målingene, er en helt annen sak. Mye tyder vel på at flertallet i målingene også liker målingene...
Gjest Politika Skrevet 1. april 2005 #8 Skrevet 1. april 2005 Det er vel strengt tatt ikke spesielt overraskende at media tror vi får et regjeringsskifte til høsten..? Samtlige meningsmålinger/partibarometre har det siste året vist et stabilt og/eller stigende flertall for det rød/grønne alternativet - og det ville sånn sett vært betydelig mer overraskende hvis media ikke "trodde" på folkets mening gjennom måling. Om man liker målingene, er en helt annen sak. Mye tyder vel på at flertallet i målingene også liker målingene... Ja, men jeg lurer på hva som ligger til grunn for dette. Røykeloven og kostnadssprekken i Forsvaret har gjort at mange har lagt regjeringspartiene for hat. Det jeg ikke forstår er hvorfor dette skal innvirke noe særlig på folks stemmevalg, da dette har fint lite med folks dagligliv å gjøre. Jeg vil så gjerne forstå, men klarer det ikke. Hadde jeg derimot fått noen argumenter for et regjeringsskifte, så hadde jeg i det minste kunnet prøvd å forstå hva som anses som problemet med dagens regjering. På samme måte så forstår jeg ikke hvorfor SV's oppslutning gikk til himmels i det Kristin Halvorsen overtok sjefsroret der. Det kom ny leder, men politikken lå da der fra før. Virker som om mange stemmer på de personene som fronter partiene og ikke politikken.
Gjest Valhalla Skrevet 1. april 2005 #9 Skrevet 1. april 2005 Virker som om mange stemmer på de personene som fronter partiene og ikke politikken. Det er i hvert fall sant for SV og til en viss grad FrP.
Superlammet Skrevet 1. april 2005 #10 Skrevet 1. april 2005 Vel, en sprekk i milliardklassen går ut over budsjettet. De må dermed ta penger fra et annet sted for å dekke over minuset, noe som betyr at andre poster kanskje vil få mindre penger enn hva de skulle hatt. Men ja, media har bidratt til en god del, men det er ikke akkurat oppspinn som er kommet frem.
Superlammet Skrevet 1. april 2005 #11 Skrevet 1. april 2005 Virker som om mange stemmer på de personene som fronter partiene og ikke politikken. Dette er jeg ganske enig med deg i.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #12 Skrevet 1. april 2005 Vel, en sprekk i milliardklassen går ut over budsjettet. De må dermed ta penger fra et annet sted for å dekke over minuset, noe som betyr at andre poster kanskje vil få mindre penger enn hva de skulle hatt. Men ja, media har bidratt til en god del, men det er ikke akkurat oppspinn som er kommet frem. Ja og akkurat det er vel en lang diskusjon. Men hva gjør det for folks hverdag om Forsvaret må foreta ytterligere innstramminger for å rette opp budsjettsprekken? Spiller det noen rolle for de fleste av oss om førstegangstjenesten f.eks. blir gjort kortere? Jeg vil ikke dømme noen, men jeg lurer litt på om mange rent faktisk vet hva de stemmer for.
Superlammet Skrevet 1. april 2005 #13 Skrevet 1. april 2005 Enig med førstegangstjenesten. Forsvaret må moderniseres, men det skjer ikke med 20000 91 Stomperud'er som flakser rundt i skauen med AG og rødfis. Og miliardsprekken skal tettes, men hvor får de penga fra? De må bli tatt fra et sted, og du kan ta deg gift på at det ikke blir oljefondet, men andre poster i budsjettet. Og på den måten KAN det påvirke vårt dagligdagse liv. Det forsvarsministeren har gjort er å utsette det norske folk for tvil og unødvendige bekymringer. Vi har et forsvar i Norge, og forsvarsministeren som skal være øverste sjef (med unntak av Kongen i krigstid) for forsvaret, har neglisjert oppgaven sin. Dette har igjen ført til at forsvaret vårt har fått en betraktlig nedsatt standard. Og DET vil jeg påstå er alvorlig og KAN påvirke vårt dagligdagse liv.
Gjest politika Skrevet 1. april 2005 #14 Skrevet 1. april 2005 Enig med førstegangstjenesten. Forsvaret må moderniseres, men det skjer ikke med 20000 91 Stomperud'er som flakser rundt i skauen med AG og rødfis. Og miliardsprekken skal tettes, men hvor får de penga fra? De må bli tatt fra et sted, og du kan ta deg gift på at det ikke blir oljefondet, men andre poster i budsjettet. Og på den måten KAN det påvirke vårt dagligdagse liv. Det forsvarsministeren har gjort er å utsette det norske folk for tvil og unødvendige bekymringer. Vi har et forsvar i Norge, og forsvarsministeren som skal være øverste sjef (med unntak av Kongen i krigstid) for forsvaret, har neglisjert oppgaven sin. Dette har igjen ført til at forsvaret vårt har fått en betraktlig nedsatt standard. Og DET vil jeg påstå er alvorlig og KAN påvirke vårt dagligdagse liv. Ok, men for å forsøke å spore tilbake tråden så spør jeg: Mener du at overskridelsene i Forsvaret bør føre til at det blir regjeringsskifte? Er grunnen til ønske om regjeringsskifte jeg er ute etter.
Gjest Valhalla Skrevet 1. april 2005 #15 Skrevet 1. april 2005 Man kan ønske regjeringsskifte av andre grunner enn de nære ting...Ikke alle som nødvendigvis stemmer etter hva som vil gi dem størst fordeler.
Superlammet Skrevet 1. april 2005 #16 Skrevet 1. april 2005 For å gjøre det kort, så er dette noen av grunnene til at jeg vil ha regjeringsskifte: 1) Det er blitt bevist at de ikke makter å gjøre jobben sin etter forsvarssprekken. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men dersom man skal se på regjeringen som en enhet må man nesten si det på denne måten. 2) Jeg vil skille kirke og stat, og det burde begynne ved at KrF ikke får sitte med makt i regjeringen. De står for mye som jeg ikke står for, ergo jeg vil ha dem bort fra regjeringen.
Gjest politika Skrevet 1. april 2005 #17 Skrevet 1. april 2005 For å gjøre det kort, så er dette noen av grunnene til at jeg vil ha regjeringsskifte: 1) Det er blitt bevist at de ikke makter å gjøre jobben sin etter forsvarssprekken. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men dersom man skal se på regjeringen som en enhet må man nesten si det på denne måten. 2) Jeg vil skille kirke og stat, og det burde begynne ved at KrF ikke får sitte med makt i regjeringen. De står for mye som jeg ikke står for, ergo jeg vil ha dem bort fra regjeringen. 1-Javel, jeg synes vel i grunnen det er litt uforståelig å ønske regjeringsskifte pga. en kostnadssprekk som vel hadde kommet uansett regjering. 2-Jeg har ikke intensjon om å starte noen debatt om å skille stat og kirke, men vet det er mange innen kirken som ønsker det samme (og da er det vel sannsynlig at noen av disse også tilhører Krf). En slik eventuell beslutning vil være en langvarig prosess...og av en sånn betydning at det vil være et samlet Storting og ikke regjeringen som tar beslutningen - ergo har det intet med Krf i regjering å gjøre. Jeg anser begge dine argumenter for regjeringsskifte som dårlige.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #18 Skrevet 1. april 2005 Ikke alle som nødvendigvis stemmer etter hva som vil gi dem størst fordeler. Sant det, mange stemmer etter hva avisene skriver.
kjellebassen Skrevet 2. april 2005 #19 Skrevet 2. april 2005 Jeg vil veldig gjerne ha et regjeringsskifte men ikke til rød/grønt men andre veien...mellom H og Frp...og helst uten andre partier i tillegg..som f.eks. V og KrF.
Gjest Valhalla Skrevet 2. april 2005 #20 Skrevet 2. april 2005 Jeg vil veldig gjerne ha et regjeringsskifte men ikke til rød/grønt men andre veien...mellom H og Frp...og helst uten andre partier i tillegg..som f.eks. V og KrF. Det hadde vært strålende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå