Gå til innhold

Heisann! Har flyttet til indre del av Finnmark, bør jeg selge min elbil og kjøpe bensin, muligens diesel?

Anbefalte innlegg

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Finnmark, og har valgt å ha hybrid. Denne startet selv ved -40 uten problemer i vinter, da det er kombinasjon av strøm +  bensin. Ville aldri kjøpt dieselbil i Finnmark.. Elbil er fint det, men mange tar ikke helt høyde for noen sinnsyke (øde) avstander i nord, selv om det ikke alltid virker slik på kartet. :)

Anonymkode: 2fc12...262

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror faktisk det vil være betydelig enklere å få start på en elbil i 50 kuldegrader enn en dieselbil uten motorvarmer.

Anonymkode: 1b0a7...a8c

Diesebil i kulda uten motorvarmer går SELVFØLGELIG ikke, og alle som bor nordpå vet det. Hvis ikke er man jo dum. Ingen problem med diesel i kulda så lenge man har motorvarmer 😉

Skrevet
På ‎15‎.‎12‎.‎2018 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Har funnet kjærligheten i nord og faktisk fått meg jobb der oppe, så da er det bare å flytte. Så da lurer jeg på om jeg bør selge min elbil og kjøpe bensin eller diesel? Såvidt jeg har forstått kan det bli ned mot 50 kalde der oppe.... så da duger ikke en elbil i flere mil, ei heller diesel regner jeg med?

Noen som har anbefaling av hvilken bil jeg bør gå for og hvilket drivstoff? Får sikkert tilgang på snøskuter der oppe 🤣🤣

Håper at noen som kan om bil og kulde gidder å gi litt svar, ellers får jeg sende spørsmålet til broom benny. 

Anonymkode: 4da96...38e

Kuldegradene er ikke noe problem. Elbil er mye bedre enn fossilbiler i forhold til at de starter i all slags vær. Under 40 betyr skikkelig problem med både diesel og bensin. Alt avhenger i grunnen hvor lang rekkevidde du må ha og hvordan du kan få ladet.

Med Ioniq hadde jeg med 36 minus fortsatt 14 mil i rekkevidde og hadde daglig kjørelengde da vært 10 mil hadde jeg ikke stresset.

Det er imidlertid veldig vanskelig med elbil om du daglig kjører en visse lengde eller har behov for hurtigladere. Nærmeste hurtiglader tror jeg er i Troms.

Skrevet

Holder til i Alta, hvor vi har en mellomting mellom innlands- og kystklima. Har vurdert elbil som bil nr 2, men hadde aldri gått for det som eneste bil. Tenker da elbilen for hverdagsbruk.

Har hatt dieselbil de siste 10 årene og har aldri hatt problem med å få start. 

Anonymkode: 75941...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...