Gå til innhold

betennelse i tannkjøttet

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

det har tannlegen sagt at jeg har. nå har jeg vært flink å bruke tanntråd og tannstikke på den måten han har sagt jeg skal gjøre, men det er enda ganske så ømt og vondt. noen som vet om noe munnskyll eller noe som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Corsodyl skal være ganske effektivt, men det er ikke alle slags betennelser det hjelper på. Du kan jo prøve å skylle med saltvann (1ts salt pr dl vann, kokes opp). Det lindrer iallfall ubehaget.

Skrevet

Corsodyl pleier jeg å bruke når jeg har munnsår. Den skal også hjelpe mot tannkjøttbetennelse! Kjøpes på apotek :)

Skrevet

Bare vær obs på å ikke bruke corsodylen over lengre tid enn tannlegen anbefaler, den gir nemlig misfarginger på tennene.

For å få bukt med tannkjøttsbetennelsen er det viktig at du fortsetter å holde det rent. Det vil alltid være ubehagelig i starten fordi tannkjøttet er så ømt, men dette vil gå over når betennelsen går over.

Skrevet

Her et par tips:

* Myrra-tinktur (tinktur mot tannkjøttbetenelse som du får kjøpt på apoteket)

* Aloe Vera tannkrem. (Aloe Vera hjelper som kjent mot betennelser/sår) Jeg kjøpte min tannkrem via min søster som driver sånn homeparty-greier... husker ikke hva det heter, men kommer sikkert opp hvis du søker på nettet!) kjempegod tannkrem for oss som er plaget med tannkjøttbetenelse!

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

[

Betennelse i tannkjøttet går som regel over av seg selv etter 1-2 uker dersom man er flink med tannpussen og bruker tanntråd/tannstikker. Den første tiden med dette kan være ubehagelig dersom det blir lite brukt til vanlig, klør og svir g litt. Men dette er normalt. Tror ikke du skal bekymre deg =). Årsaken til betennelsen i tannkjøttet skyldes bakteriebelegget som sitter på tennene. Det er dette som må fjernes først og fremst med tannbørste og tannpirker/tanntråd for at tannkjøttet skal bli bra igjen.Anbefaler deg heller å kjøpe plakk fargetabletter for å kontrollere hvor effektiv tannrengjøring er framfor skyllemiddel. Skyllemiddel er ikke så effektiv som tannbørsta og tanntråd. men det hemmer utviklingen av plakk på tennene. Istedenfor Corsadyl/Klorhexidin anbefaler jeg heller Hextril som ikke misfarger tennene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...