Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å gå over til IP-telefon, og lurer litt på om det sitter noen med masse erfaring omkring dette?

For det høres jo fint ut, da, å kunne ringe nesten gratis gjennom internettet. Men som med alt nytt er det vel problemer i oppstartsfasen, og det gjør meg litt skeptisk.

Er det dårlig forbindelse når man f. eks. ringer til fastnett eller til mobiltelefon? Og skal man være computergeni for å finne ut av det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg kan ikke så mye om det, men vi har ip-telefon selv og er strålende fornøyd. Det er som å snakke i en vanlig telefon, for forbindelsen er kjempe god.

Vi har det gjennom www.telio.no

Skrevet
Jeg kan ikke så mye om det, men vi har ip-telefon selv og er strålende fornøyd. Det er som å snakke i en vanlig telefon, for forbindelsen er kjempe god.

Vi har det gjennom www.telio.no

Lurer litt på om det er samme selskap som driver danske Musimi... På deres adresse står det nemlig Telio aps...

Ser også at Skype snart lanserer en telefon slik at man kan ringe helt gratis selv når pc´n er slukket. Hmmm... her var det mange valg.

Ingen ulemper...?

Gjest Spacegirl
Skrevet

Vurderer også å skaffe meg IP-telefon. Har nølt litt pga av det med ny teknologi/startvansker, men jeg fant Madam Felle sitt innlegg beroligende. Men skal jeg velge Telio eller Telenor? Hvis jeg velger Telio, må jeg betale 60 kr. mer pr.mnd. for adsl (som jeg har hos Telenor). Hmmm... :klø: er ikke så lett å velge nei...

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Veldig fint med IP-telefoni, særlig når det gjelder prisen.

Ser her at det er noen få kommentarer, men det bør vel komme fler. Hvis strømmen går har du et problem med både IP-telefoni og vanlig, særlig hvis du har ISDN. Ikke strøm - heller ingen telefon. Telefon har du kun hvis du har "gammeldags" analog linje.

Dessuten kanskje det viktigste problemet er at du kan veldig ofte ikke laste ned noe særlig samtidig som du prater i telefon. Har ikke vært borti enda en tilbyder hvor telefoni får automatisk en del av båndbredden slik at hvis du laster ned mye data år det ut over talekvaliteten. Da må du installere programmet Netlimiter eller et annet program som bryter nedlastingen eller begrenser denne og tildeler båndbredde til telefoni mens du bruker telefonen. Dette har jeg prøvd og er den viktigste årsak til at jeg ikke har gått over til IP-telefoni enda. Sist jeg undersøkte dette var før jul og det kan derfor være noen som har løst problemet.

En annen sak er at du har så god råd at du har en så kraftig ADSL-linje at dette ikke er noe problem, men det er dyrt. Dessuten hvis du aldri laster ned musikk, filmer eller programvare - og kun er på "VG" og Kvinneguiden er det heller ikke noe problem.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg har ADSL med hastigheten 2048/256. Tingen er at pc'en nesten alltid står og laster ned filmer/musikk, eller jeg hører på internett-radio eller ser utenlandske TV-stasjoner. Tror du det vil kunne bli et problem at jeg da bruker for mye båndbredde til at telefonsamtaler blir god kvalitet? Selv om jeg har ADSL, har jeg faktisk svært dårlig råd. ADSL er en prioriteringssak for meg (billigere mat-morsommere internett), så jeg vurderer sterkt IP-telefoni. Noen synspunkter?

Skrevet

Innlegget er fjernet.

Reklame er ikke tillatt i forumet.

Se våre regler.

Lea (moderator)

Gjest Violetta
Skrevet

Må pcen stå på for at man skal bruke IP-telefon?

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Nei, pc'n må ikke stå på. Du får "en liten boks" som kobles på ADSL-linjen din før pc'n.

Hvorvidt Telio eller andre nå har kommet opp med løsninger som sikrer telefoni "sin del av båndbredden" når man bruker telefonen vil ikke være så rart. Det kan lett ødelegge hele telefonsamtalen hvis et slikt system ikke kommer. Det blir som å kjøre på vei i kø - hvis ikke ambulanser og brannbiler ikke hadde noen fortrinn ved utrrykning ville de stå i samme køen som "deg og meg". De setter på blålys og kommer frem prioritert. Slik må det være med telefoni også - og musikknedlastingen din må gå tregere når telefonen brukes. Det ville altså ikke forbause meg om det snart kom slike systemer, men ved juletider var det ikke slik.

Den dagen det ble automatisk begrensing bestilte jeg også IP-telefoni. Er ikke så veldig glad i utsugeren Telenor jeg...................

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Nei, pc'n må ikke stå på. Du får "en liten boks" som kobles på ADSL-linjen din før pc'n.

Noen IP-telefoni-løsninger har programvare på PC-en, da må man naturlig nok ha PC-en på. Men ikke hvis man får med adapter eller IP-telefon nei.

Skrevet

Jeg har Bluecom og er fornøyd, både med internett oppkopling og IP-phone. :kul:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Vurderer også å skaffe meg IP-telefon. Har nølt litt pga av det med ny teknologi/startvansker, men jeg fant Madam Felle sitt innlegg beroligende. Men skal jeg velge Telio eller Telenor? Hvis jeg velger Telio, må jeg betale 60 kr. mer pr.mnd. for adsl (som jeg har hos Telenor). Hmmm... :klø:  er ikke så lett å velge nei...

Vi har ADSL gjennom Canal digital, og telefonen gjennom Telio. Du behøver bare bytte telefonen. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har forsøkt å få ip-telefoni fra NGT. Men det fungerer ikke. Vært sånn i 1,5 måned. Vi har de samme telefonene som før (vanlig analoge). Vi måtte være ingeniører for å i det hele tatt få summetone. Masse programmering via PCen og inn på routeren...

NGT skryter av å ha sånn mengdebegrensning. Har dog ikke fått testa det. *sukk*

Skrevet

Vi har Telio her, og for å si det sånn - det er greit for bruk til fasttelefon og slikt, men jeg tror ikke jeg helt lett gir fra meg vanlig telefonlinje enda.

Har hatt et underfundig nettproblem som har ført til at vi siden før jul ikke har kunnet benytte oss av IP'telfen. Det er et banalt problem i utgangspunktet, men på grunn av at det har tatt så utrolig lang tid å fikse opp i, så har det blitt ganske mye rot.

Og i samme slengen så kan jeg vel nevne at adapteret som Telio deler ut til sine kunder er noe ordentlig billig møkk. Det funker, men hvor lenge? :P

Det er også ganske sant at det er håpløst å bruke nødnummer. Så noe stor sikkerhet synes jeg ikke det er. Jada, man kan ha en mobil i backup, men nå har jeg vært med på at det ikke funker.

Så jeg tror nok jeg selv vil ha en analog linje ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...