Gå til innhold

Tipse servitører i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 14.12.2018 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Er Det normal lønn å få 160kr timen mener du?

Anonymkode: 48d28...855

Hvis de har litt ansennitet har de garantert høyere lønn i 160 kr timen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at om man er så gjerrig at man ikke tipser ute på restaurant så bør man holde seg hjemme og spise.
Det er fortsatt vanlig at man tipser servitører, og går som normal folkeskikk om man er fornøyd med service, sted og mat. Opplever aldri at noen i selskapet ikke vil tipse når jeg er ute og spiser med en gjeng, man skal være temmelig kjip om man har spist for mange hundre kroner med en god servitør som har passet på at alt har vært greit i flere timer og skriver inn det samme beløpet på terminalen...

Anonymkode: 69be7...d7d

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at om man er så gjerrig at man ikke tipser ute på restaurant så bør man holde seg hjemme og spise.
Det er fortsatt vanlig at man tipser servitører, og går som normal folkeskikk om man er fornøyd med service, sted og mat. Opplever aldri at noen i selskapet ikke vil tipse når jeg er ute og spiser med en gjeng, man skal være temmelig kjip om man har spist for mange hundre kroner med en god servitør som har passet på at alt har vært greit i flere timer og skriver inn det samme beløpet på terminalen...

Ok, fordi man har spist for mange hundre kroner, så skal man betale enda mer? I land der tips er obligatorisk tjener ikke servitørene mer enn en symbolsk grunnlønn. I USA pleier denne å være på et par dollar timen. Hadde det vært tilfelle her i Norge så hadde det vært en annen sak, men da hadde maten vært vesentlig billigere også. Med mindre man er på en restaurant som lager helt eksepsjonell mat, så er det man betaler for basically at noen andre tilbereder måltidet for deg og serverer det. Derfor koster en hamburger 180,- ute istedetfor 30,- som du ville brukt på den hjemme. Innbakt i den prisen burde det være nok til lønn allerede. Det samme gjelder vel egentlig de svindyre restaurantene, men der er det vel status å vise at man kan tipse mye.

• Liker 5
Skrevet

Spørs litt hvor man spiser.. men å betale for at en spør hva jeg skal ha og så levere meg maten for så å ta betalt ser jeg ikke noe poeng i.

Skrevet

Nææh, i blant, hvis jeg føler jeg har råd. Er dyrt nok å spise ute!

Har jobbet som servitør før, og tips var jo hyggelig det! Men syns ikke jeg fikk noe dårlig lønn. Fikk rundt samme lønn da jeg jobbet i klesbutikk og på bensinstasjon også, men der fikk jeg ikke tips. 

Anonymkode: 04d26...aae

• Liker 2
Skrevet

Pleier somregel å runde opp litt! Er bare hyggelig det ;-D Jeg tjente kun 135 kr timen som servitør, så tipsen var gull verdt!

• Liker 1
Skrevet

Uansett hva man mener om tips er det nå engang kutyme å gi tips på restaurant. Jeg gir bestandig tips når jeg er ute og spiser, og regner det for å være smålig å ikke gjøre det. Kun fordi det er kutyme og en forventning om det, ikke fordi jeg har foretatt en vurdering av servitørens eller kokkens lønn.

Skrevet

Servitøren får jo ikke tipset ditt...alt samles i en pott og utbetales likt til de på jobben enten ved kveldens slutt, innbakt i lønna, eller som bonus noen ganger i året. Dropp tipsinga! 

(Hvis du absolutt vil, legg tipset i lomma på servitøren slik at ingen andre får den.)

Skrevet (endret)
On 12/15/2018 at 12:08 AM, Guest TheBookofSorrow said:

Jeg er ikke ofte ute, men synes det er en fin ting å gjøre, og synes egentlig det er vanlig folkeskikk.

Jeg var ryddepike på Cafena, NAF-huset, i riktig gamle dager (sommerjobb). Jeg sleit livet av meg, for luselønn (seriøst, altså), og fikk aldri så mye som en krone i driks, selv om jeg prøvde å være høflig og hyggelig.

(Hermansen var fast gjest, og det var jo litt eksotisk. Men jeg syntes det var skikkelig dekadent at han alltid kjøpte en kvartflaske rødvin.)

Hva er egentlig forskjellen på det og en kelner? Eller en som jobber i førstelinje support - og som løser innringerens problemer?

For all del, jeg respekterer yrkene der driks er det vanlige. Men er de virkelig så spesielle på noen måte at det rettferdiggjør at yrkesutøverne behandles annerledes enn andre slitere?

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt urettferdig overfor alle de tusener som jobber i butikk da....men du tipser kanskje de også?

• Liker 2
Skrevet

Tips hvis du vil, det er valgfritt, ferdig med saken

• Liker 2
Skrevet
På 14.12.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Nei og har egentlig aldri tenkt noe på det heller.  Det er ikke nødvendig i Norge. 
Det med Egon som har at man skal taste inn summen selv er usmakelig. Fatter ikke at de får lov til å gjøre det på den måten. 

Anonymkode: d711a...854

Egon er en skikkelig drittrestaurant. Elendig mat og stive priser. Hele konseptet er urharry. Og tipse for mat man må betale for ved disken etter å ha stått i kø?NEI

• Liker 1
Skrevet
På 14.12.2018 den 22.17, dr_zhivago skrev:

Husker jeg leste en sak forleden om diverse restauranteiere som mente at man burde tipse i Norge. Men maten er jo allerede svindyr, og servitørene får en lønn det går fint an å leve av. Disse eierne påstod at maten ville dobles i pris dersom folk ikke gadd å tipse.

Jeg mener at vi ikke kan sammenligne oss med f.eks USA hvor en reell del av lønna til servitørene er tipsen. Tipser man ikke der går de ansatte i praksis ulønnet. Så, hva mener folk? Bør man gi tips i Norge?

Link?

Skrevet
3 timer siden, Lily_88 skrev:

Servitøren får jo ikke tipset ditt...alt samles i en pott og utbetales likt til de på jobben enten ved kveldens slutt, innbakt i lønna, eller som bonus noen ganger i året. Dropp tipsinga! 

(Hvis du absolutt vil, legg tipset i lomma på servitøren slik at ingen andre får den.)

Der hvor jeg vet det der foregår tipser jeg ikke av prinsipp fordi jeg vil at pengene mine skal kun gå til den hyggelige og flinke servitøren som hadde bordet mitt.

Skrevet
På 16.12.2018 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Nei, men kassamedarneideren på Kiwi tar heller ikke vare på deg på samme måte. 

En god servitør gjør jo hele forskjellen på kvelden og måltidet. De gir deg anbefalinger om mat og vin, fyller opp, pusser bestikket før du kommer og får deg til å nyte kvelden. 

Jeg tipser selvsagt ikke på Egon. 

Anonymkode: 5f72b...1ad

Det meste her er jo en del av jobben på lik linje med at kassadama på kiwi fyller varer i hyllene, vasker og tørker støv når hun ikke sitter i kassa. Og, det er faktisk en del butikkarbeidere som legger sjela si i å gi kundene ett lyspunkt i en traust og kanskje vanskelig hverdag. 

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, O.G. skrev:

Link?

Les gjennom tråden så ser du at jeg har postet linken til en annen person som heller ikke hadd å google.

Skrevet
3 timer siden, Duff skrev:

Det meste her er jo en del av jobben på lik linje med at kassadama på kiwi fyller varer i hyllene, vasker og tørker støv når hun ikke sitter i kassa. Og, det er faktisk en del butikkarbeidere som legger sjela si i å gi kundene ett lyspunkt i en traust og kanskje vanskelig hverdag. 

I tillegg til å komme med tips ift matlaging, vise kunden riktig vare, ta i mot all verdens klager, småprate i kassa.  Er overbevist om at en kassadame også kan gjøre stor forskjell til eller fra i en butikkhandel. 

• Liker 3
Skrevet

Vennene mine som jobbet i servicebransjen brukte tipsen til å dra rett ut på grisefylla etter jobb. Folk får bruke pengene sine på hva de vil, men kom ikke her også påstå at dere må ha tips for å overleve. 

Jeg tipser sjeldent. Jeg leser så mange tullete begrunnelelser for hvorfor servitører trenger tips så mye mer enn ansatte på Kiwi og andre butikker. 

Anonymkode: a24cb...07c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...