Gå til innhold

Tipse servitører i Norge?


dr_zhivago

Anbefalte innlegg

Husker jeg leste en sak forleden om diverse restauranteiere som mente at man burde tipse i Norge. Men maten er jo allerede svindyr, og servitørene får en lønn det går fint an å leve av. Disse eierne påstod at maten ville dobles i pris dersom folk ikke gadd å tipse.

Jeg mener at vi ikke kan sammenligne oss med f.eks USA hvor en reell del av lønna til servitørene er tipsen. Tipser man ikke der går de ansatte i praksis ulønnet. Så, hva mener folk? Bør man gi tips i Norge?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipsing er en uting. Folk skal gjøre jobben sin uten å motiveres av milde gaver fra kundene.

Anonymkode: 9ff14...9e1

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips er en gammel tradisjon fra USA da slaveri nylig hadde blitt avskaffet. Man opprettholdt slaveri gjennom å la folk jobbe gratis mot at kundene betalte personen det de syns den fortjente. Dette tullet holdes liv i i dag i et land der folk faktisk får normal lønn. Av prinsipp tipser jeg aldri. Og jeg går mye på fine restauranter. 

Anonymkode: 78007...5e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Peonjenta skrev:

De har omtrent lik betaling som folk i kassa på Kiwi.  Man tipser da ikke butikkmedarbeidere på Kiwi. 

Enig, og det kreves tross alt ikke årevis med studier for å bære tallerkner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips er en gammel tradisjon fra USA da slaveri nylig hadde blitt avskaffet. Man opprettholdt slaveri gjennom å la folk jobbe gratis mot at kundene betalte personen det de syns den fortjente. Dette tullet holdes liv i i dag i et land der folk faktisk får normal lønn. Av prinsipp tipser jeg aldri. Og jeg går mye på fine restauranter. 

Anonymkode: 78007...5e4

Er Det normal lønn å få 160kr timen mener du?

Anonymkode: 48d28...855

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dr_zhivago skrev:

Enig, og det kreves tross alt ikke årevis med studier for å bære tallerkner.

Du vet ikke hva en servitør er. Shame on you.

Anonymkode: 48d28...855

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er Det normal lønn å få 160kr timen mener du?

Anonymkode: 48d28...855

Vet ikke hva som er normalt å ha i et yrke som ikke krever særlig utdanning, men det virker spontant rimelig, ja. 

Anonymkode: 78007...5e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot å tipse en faglig dyktig servitør som har bidratt til at måltidet ble en god opplevelse med f.eks. anbefalinger og generelt god serie. 

Det som irriterer meg er når servitører på f.eks. Peppes forventer tips (ber meg taste totalbeløp før kode på bankterminalen) når jeg henter takeaway mat. Eller bartendere som forventer tips for å tappe en halvliter pils til meg.

Anonymkode: af088...241

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er Det normal lønn å få 160kr timen mener du?

Anonymkode: 48d28...855

Ehm, ja, i slike yrker er det helt normalt. Jeg hadde 154,- i timen da jeg for to år siden jobbet på Meny...

Anonymkode: dc172...66d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og har egentlig aldri tenkt noe på det heller.  Det er ikke nødvendig i Norge. 
Det med Egon som har at man skal taste inn summen selv er usmakelig. Fatter ikke at de får lov til å gjøre det på den måten. 

Anonymkode: d711a...854

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva en servitør er. Shame on you.

Anonymkode: 48d28...855

Og hva er det de gjør utover det da? Tar imot kundens ordre og vasker opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjente 110,- timen i tidlig 20-årene. Synes jeg fortjente det lille jeg fikk av tips da jeg gjorde mitt ytterste for at gjestene skulle få en flott opplevelse (sånn i motsetning til de som jobber i kassen på nærbutikken som noen nevnte). 

Anonymkode: c28d3...009

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot å slenge på noen ekstra kroner for å få et rundt beløp. Men det kommer jo helt an på situasjonen. Det er utvilsomt ikke alle som tjener 160 kr/timen. Det var vel tidligere i år det ble innført en form for tariff, men før dette var det mange som tjente MYE mindre enn dette, også blant kokker. Særlig utlendinger ble utnyttet. 

Anonymkode: 6d018...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei og har egentlig aldri tenkt noe på det heller.  Det er ikke nødvendig i Norge. 
Det med Egon som har at man skal taste inn summen selv er usmakelig. Fatter ikke at de får lov til å gjøre det på den måten. 

Anonymkode: d711a...854

Trodde det var helt vanlig på restauranter.

Anonymkode: 0bf3a...848

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjente 110,- timen i tidlig 20-årene. Synes jeg fortjente det lille jeg fikk av tips da jeg gjorde mitt ytterste for at gjestene skulle få en flott opplevelse (sånn i motsetning til de som jobber i kassen på nærbutikken som noen nevnte). 

Anonymkode: c28d3...009

Hvordan er din innsats så mye er verdt enn innsatsen til bak kassa i en butikk? Når jeg er ute og spiser setter jeg mest pris på de kelnerne som holder seg vekk mens jeg spiser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Hvordan er din innsats så mye er verdt enn innsatsen til bak kassa i en butikk? Når jeg er ute og spiser setter jeg mest pris på de kelnerne som holder seg vekk mens jeg spiser.

Vel, jeg gikk på mange ulike kurs for å kunne komme med kvalifiserte  anbefalinger, var svært attentativ (skygget banen om det skinte gjennom med blidfiser som deg riktignok). Jeg utøvet et fag, de i kassene i dagligvarebutikker er etter min erfaring uutdannede, sure som sitroner, og tjente 50-60,- mer enn meg i timen. Såå..

Anonymkode: c28d3...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg gikk på mange ulike kurs for å kunne komme med kvalifiserte  anbefalinger, var svært attentativ (skygget banen om det skinte gjennom med blidfiser som deg riktignok). Jeg utøvet et fag, de i kassene i dagligvarebutikker er etter min erfaring uutdannede, sure som sitroner, og tjente 50-60,- mer enn meg i timen. Såå..

Anonymkode: c28d3...009

Joda, det var sikkert forferdelig krevende å ta et par vinsmakerkurs. Men sannheten er at det ikke kreves noe ekte utdannelse for å servere mat og rydde bord. Jeg har tatt trucklappen for å kunne jobbe på lager. Fikk ikke tips hver gang jeg svetta ræva av meg for å stable dekk og alskens drit heller. Om du ikke fikk nok lønn burde du fått sjefen til å lønne deg mer, ikke tyne det ut av folk som betaler 150 spenn for en vassen burger.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...