Gjest TheBookofSorrow Skrevet 14. desember 2018 #21 Skrevet 14. desember 2018 Jeg er ikke ofte ute, men synes det er en fin ting å gjøre, og synes egentlig det er vanlig folkeskikk.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #22 Skrevet 15. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tjente 110,- timen i tidlig 20-årene. Synes jeg fortjente det lille jeg fikk av tips da jeg gjorde mitt ytterste for at gjestene skulle få en flott opplevelse (sånn i motsetning til de som jobber i kassen på nærbutikken som noen nevnte). Anonymkode: c28d3...009 Hva vet du om at de i kassen på nærbutikken ikke gjør sitt ytterste for at kunden skal få en god opplevelse? Jeg jobber selv på bensinstasjon, og jeg stekker meg ganske langt for å gi kundene en god handleopplevelse. Nei, jeg har ingen utdannelse, men har tatt noen kurs om diverse ting, som gjør at jeg kan svare på spørsmål fra kunden, på samme måte som du har tatt kurs for å kunne svare på spørsmål fra dine gjester. Så mye kreves det ikke av servitører her til lands, og servitører i Norge tjener nok til at de ikke trenger å få tips i tillegg til lønn. Synes tips-kulturen er en uting, særlig fra de stedene der de indirekte ber om tips, ved å la kunder skrive inn totalsummen selv. Anonymkode: fcb3a...214 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #23 Skrevet 15. desember 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Vel, jeg gikk på mange ulike kurs for å kunne komme med kvalifiserte anbefalinger, var svært attentativ (skygget banen om det skinte gjennom med blidfiser som deg riktignok). Jeg utøvet et fag, de i kassene i dagligvarebutikker er etter min erfaring uutdannede, sure som sitroner, og tjente 50-60,- mer enn meg i timen. Såå.. Anonymkode: c28d3...009 Bare for å nevne det gikk jeg flere forskjellige kurs den gangen jeg jobbet i matbutikk. Vi hadde servicekurs, ranskurs, frukt og grøntkurs og opplæring innen IK-mat. Anonymkode: 16bb8...2ae 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #24 Skrevet 15. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva vet du om at de i kassen på nærbutikken ikke gjør sitt ytterste for at kunden skal få en god opplevelse? Jeg jobber selv på bensinstasjon, og jeg stekker meg ganske langt for å gi kundene en god handleopplevelse. Nei, jeg har ingen utdannelse, men har tatt noen kurs om diverse ting, som gjør at jeg kan svare på spørsmål fra kunden, på samme måte som du har tatt kurs for å kunne svare på spørsmål fra dine gjester. Så mye kreves det ikke av servitører her til lands, og servitører i Norge tjener nok til at de ikke trenger å få tips i tillegg til lønn. Synes tips-kulturen er en uting, særlig fra de stedene der de indirekte ber om tips, ved å la kunder skrive inn totalsummen selv. Anonymkode: fcb3a...214 Faktisk har servitører her til lands det endra travlere enn i utlandet. I utlandet er dei ekstra bemanna fordi lønna er tips. I Norge er det stortsett veldig travelt for servitøren, for tilsetter dei en til går restauranten konkurs. Anonymkode: 5e87b...f16 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #25 Skrevet 15. desember 2018 Hvis jeg skal gi tips (mer enn å runde opp til rundt beløp), så ville jeg ikke tatt meg råd til å gå ut for å spise. Selv om jeg i utgangspunktet har grei lønn så har utgiftene økt vanvittig etterhvert som antall barn har økt. Ja, synd på servitøren som tjener lite og månsmile fordi om, men det er faktisk helt normalt å ikke tjene all verdens i deltidsjobber man har mens man studerer. Selv tjener jeg 260,- i timen i dag, men til gjengjeld har jeg 5 års utdanning (egentlig mer, men kun 5år som er relevant nok til å få lønn for det) og 12 års ansiennitet. Startlønna mi når jeg var ferdig med fagbrevet mitt var 147,- i timen uten sjans til tillegg. Og jeg overlevde helt fint på det da jeg var ung. Anonymkode: 4274c...e83 2
Wonders Skrevet 15. desember 2018 #26 Skrevet 15. desember 2018 Ts, har du lenke til den uttalelsen som blir påstått i innlegget ditt? Skulle gjerne like å se det med egne øyne. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2018 #27 Skrevet 15. desember 2018 Jeg pleide aldri å tipse, det snudde etter at jeg begynte å jobbe i restaurantbransjen selv. Har selv opplevd å ha mat på bordet på grunn av tips fordi lønnen var så dårlig, det betyr mer enn folk aner. Jeg er supertakknemlig for alle som har gitt tips! Nå jobber jeg heldigvis ikke i den bransjen lenger, og takk Gud for det. Skal aldri glemme hvordan det var, og fortsette å gi litt ekstra i tips de gangene jeg spiser ute Anonymkode: 2a1de...610 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #28 Skrevet 16. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleide aldri å tipse, det snudde etter at jeg begynte å jobbe i restaurantbransjen selv. Har selv opplevd å ha mat på bordet på grunn av tips fordi lønnen var så dårlig, det betyr mer enn folk aner. Jeg er supertakknemlig for alle som har gitt tips! Nå jobber jeg heldigvis ikke i den bransjen lenger, og takk Gud for det. Skal aldri glemme hvordan det var, og fortsette å gi litt ekstra i tips de gangene jeg spiser ute Anonymkode: 2a1de...610 Men hvorfor klarer ikke servitører seg på samme lønn som andre? Hvorfor skulle de ha større problemer med å kjøpe mat enn andre med samme sum penger? Anonymkode: bf795...846 5
The Kitten Skrevet 16. desember 2018 #29 Skrevet 16. desember 2018 Jeg får ikke tips for å gjøre jobben min. Hvorfor skal da servitører eller andre i serviceyrker få det? At maten blir dobbelt så dyr tror jeg ikke noe på. Høres mer ut som et påskudd for å ikke gi en anstendig lønn... 9
dr_zhivago Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #30 Skrevet 16. desember 2018 (endret) 3 timer siden, Wonders skrev: Ts, har du lenke til den uttalelsen som blir påstått i innlegget ditt? Skulle gjerne like å se det med egne øyne. Ja, ettersom det er hardt arbeid å bruke google så skal du få den her; https://www.nrk.no/telemark/jan-vardoen_-_-bli-hjemme-hvis-du-har-bestemt-deg-for-ikke-a-tipse-1.14150129 Forøvrig interessant regnestykke han ene kokken presenterer, enten må de betale mer lønn til de ansatte slik at prisen på en filét går fra 350kr til 700kr, eller så kan prisen beholdes på 350kr så lenge kundene gir 10% i tips. Så enten gir man 35kr mer frivillig, eller så må restauranten ha 350kr mer i fastpris slik at de kan gi en anstendig lønn. Er arbeidsgiveravgiften på flere hundre prosent? Endret 16. desember 2018 av dr_zhivago Legge til tekst 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #31 Skrevet 16. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor klarer ikke servitører seg på samme lønn som andre? Hvorfor skulle de ha større problemer med å kjøpe mat enn andre med samme sum penger? Anonymkode: bf795...846 Det er jo ikke bare servitører som har lav lønn her i landet. Jeg kjenner flere i andre lavtlønnsyrker som sliter de og! Jeg bare anser meg som svært heldig som fikk tips, og er fremdeles takknemlig for det den dag i dag. Aller helst skulle man hatt skikkelig betalt, men det forandrer ikke det faktum at jeg slet med å få mat på bordet for noen år siden. Håper fremtidens restaurantarbeidere får skikkelig betalt, men det kommer nok til å ta sin tid om det i det hele tatt vil skje. Anonymkode: 2a1de...610 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #32 Skrevet 16. desember 2018 På 14.12.2018 den 22.33, Peonjenta skrev: De har omtrent lik betaling som folk i kassa på Kiwi. Man tipser da ikke butikkmedarbeidere på Kiwi. Nei, men kassamedarneideren på Kiwi tar heller ikke vare på deg på samme måte. En god servitør gjør jo hele forskjellen på kvelden og måltidet. De gir deg anbefalinger om mat og vin, fyller opp, pusser bestikket før du kommer og får deg til å nyte kvelden. Jeg tipser selvsagt ikke på Egon. Anonymkode: 5f72b...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #33 Skrevet 16. desember 2018 Vil bare legge til at jeg ikke er enig med Vardøen i at det nesten skal være obligatorisk med tips. Tips skal være helt frivillig. Anonymkode: 2a1de...610
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #34 Skrevet 16. desember 2018 11 timer siden, dr_zhivago skrev: Ja, ettersom det er hardt arbeid å bruke google så skal du få den her; https://www.nrk.no/telemark/jan-vardoen_-_-bli-hjemme-hvis-du-har-bestemt-deg-for-ikke-a-tipse-1.14150129 Forøvrig interessant regnestykke han ene kokken presenterer, enten må de betale mer lønn til de ansatte slik at prisen på en filét går fra 350kr til 700kr, eller så kan prisen beholdes på 350kr så lenge kundene gir 10% i tips. Så enten gir man 35kr mer frivillig, eller så må restauranten ha 350kr mer i fastpris slik at de kan gi en anstendig lønn. Er arbeidsgiveravgiften på flere hundre prosent? Tips går rett i lommen på servitøren. Hørt om skatt? Anonymkode: 5f72b...1ad
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #35 Skrevet 16. desember 2018 Jeg runder opp som regel om alt er bra. 148kr blir til 150kr for eks. Eller 289kr blir 300kr. Anonymkode: 2e2f0...274 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #36 Skrevet 16. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men kassamedarneideren på Kiwi tar heller ikke vare på deg på samme måte. En god servitør gjør jo hele forskjellen på kvelden og måltidet. De gir deg anbefalinger om mat og vin, fyller opp, pusser bestikket før du kommer og får deg til å nyte kvelden. Jeg tipser selvsagt ikke på Egon. Anonymkode: 5f72b...1ad Jeg spiser på middels dyre restauranter i Oslo, og må si det er svært sjelden jeg opplever servitører som gir anbefalinger eller gjør noe annet enn det minste de trenger å gjøre for å ta bestillinger og server maten. Regner med det er annerledes i øvre sjikt av prisklassen, men min opplevelse er ikke at servitør er noe annet enn en praktisk nødvendighet for å få maten til bordet. Dette sier jeg ikke for å kritisere den enkelte servitør, det har nok mer med generell bemanning og gjøre, og at de har set travelt. Jeg tipser litt ved å runde oppover, men mener prinsipielt at dette ikke skal være nødvendig her i Norge. At servitør pusser bestikk ser jeg ikke som noen grunn til å tilse, det ligger jo i rollen og forventningen til en minimumsleveranse. Anonymkode: b5b7d...967 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #37 Skrevet 16. desember 2018 Jeg tipser ikke i Norge. Jeg får ikke tips i min jobb, og jeg jobber selv i ett yrke hvor vi er stort sett underbemannet, må yte full service, løper beina av oss og har ca samme lønn som servitører. I utlandet tipser jeg, da jeg vet at det stort sett er tipsen de lever av Anonymkode: 1aed0...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #38 Skrevet 16. desember 2018 Jeg kommer fra en liten plass utenfor Bergen. Der taster de inn beløpet for deg når du skal betale. I Bergen, hvor jeg nå bor, må du selv taste inn beløpet selv om du skal hente take-away! Hvis jeg er på TGIF så kan det være jeg tipser ca 20 kroner, men det er bare hvis den som er servitør har gitt meg god service. På TGI går jo man gratis påfyll av brus og sånn, så hvis personen er flink til å ligge merke til at jeg trenger mer å drikke, og det ikke er vanskelig å få tar i en person for å betale regningen, så er jeg fornøyd med de. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal måtte gi tips på plasser som Egon. Man bestiller selv i kassen og man betaler FØR man får maten. Og hvorfor skal jeg tipse for en drink i en bar???? Vil de at jeg skal gi dem ekstra penger for at de tappet litt øl i et glass? Fordi det kunne jeg gjort selv om jeg måtte det. Da hadde jeg kanskje ikke måttet vente så lenge heller. Noe jeg skulle ønske vi hadde som er vanlig i Japan er en service knapp. Man sitter seg med et bord, bestiller på en skjerm, og hvis man trenger hjelp, så trykker man på knappen. Og japanerne nekter å ta pengene dine hvis du prøver å tipse. Det er en kultur jeg kan bli vandt til. Anonymkode: 7e12b...e9f 4
dr_zhivago Skrevet 16. desember 2018 Forfatter #39 Skrevet 16. desember 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tips går rett i lommen på servitøren. Hørt om skatt? Anonymkode: 5f72b...1ad Vel, om vi tar utgangspunkt i at den ansatte betaler 36% skatt, og at arbeidsgiver må betale lønn + 25% i diverse avgifter, så blir de 35 skattefrie kronene: (35/0.64)*1,25 = 68,36kr. Fortsatt veldig langt unna 350kr. Så faktum er nok heller at restauranteieren prøver å skyve avlønningen av sine ansatte over på kunden. Det er godt mulig det er vanskelig å få restauranter til å gå rundt i Norge, men å avkreve tips for mat som allerede er svindyr i forhold til hva du får er ikke løsningen. Da får heller regjeringen senke alkoholavgiften per liter for de som har skjenkebevilling slik at de kan øke profitten på den måten. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2018 #40 Skrevet 16. desember 2018 Jeg hadde en deltidsjobb på en takeaway der jeg tjente 120 kr i timen og det krever at jeg lager mat hele dagen. Jeg trenger ikke tips for å bli lønnet, i Norge er vi for bortskjemte og USA er en helt annet tilfellet, selv om jeg ikke liker å bli maset og forvente å tipse restauranter da jeg var i California. De gangene jeg selv har vært på restaurant tipser jeg kun hvis jeg føler servitøren har gjort noe som var ekstra bra service, men det skjer ikke ofte. Anonymkode: 8421d...57a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå