Gå til innhold

Realistisk å ha en pensjonert hest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hestejente når jeg var yngre. Hadde aldri egen hest, men red andres, hadde hest på fôr og konkurrerte litt i sprang og distanseritt. Men mest av alt red jeg tur.

Har flyttet ut på landet og naboen har en liten stall. Det er snart 15 år siden jeg har hatt noe med hest å gjøre, selv om jeg selvsagt har ridd litt av og til. Men jeg kjenner jeg savner litt stallen og turridningen.

Kunne det vært noe, å fått seg en pensjonert hest? En eldre trygg hest som ikke krever mye mosjon, men som er skadefri og kan ta en skogstur med en innlagt gallopp en gang i uka? Som resten av tiden får gå mye med andre hester og gjerne få mye kos?

Anonymkode: 712ea...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste at hester, spesielt eldre hester, ofte kan bli veldig stive om de blir stående. De er ofte innaktive selv om de står ute, så de burde bli leid minst et kvarter hver dag for å holde sirkulasjonen i gang.

Anonymkode: b5a87...b04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare tanke er at du ikke søker en pensjonert hest. Når de har fått pensjonstatus er ikke galoppturer noe selger ønsker som regel. Pensjonistene har ofte forkalkninger, skader osv som gjør at de fungerer best som selskap og til leieturer. Du må ihvertfall være ærlig med selger om hva du ønsker å bruke hesten til.

Anonymkode: 09717...472

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange hobbyryttere der ute tilbyr hestene sine slike liv, det er det ingenting galt med så lenge hesten har andre hestekompiser, stort område og ikke blir tykk. :) Hva enn slags hest du ender opp med så håper jeg du vurderer utegang! Et liv på boks vil bli utrolig kjedelig for hesten som bare skal luftes litt. Utegang vil også hjelpe den å holde seg i form selv om den ikke brukes så mye. Jeg ville f. eks ikke lagt ut på galoppturer med en hest som brukes lite, da er faren stor for overanstrengelse (eller bare en uvillig hest). 

Anonymkode: 62a21...946

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke låne hest av naboen da? Å ha en hest gående å ete og drite hele uken, for så å ta seg en galopptur i helgen er ingen god ide. De bør holdes i gang jevnlig, ellers kommer den til å bli stiv, miste muskler og være mer utsatt for skader. 

Anonymkode: d23df...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Nå var det ikke galloppturer jeg ville ha, men turer med en gallopp :P 

Uansett, tenkte kanskje å legge ut en finn annonse og forklare mine ønsker i en hest, kanskje noen har en passende.

Eventuelt en yngre en, men som ikke MÅ bli brukt hver dag. Finnes det slike?

Anonymkode: 712ea...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at hesten får få ute store deler av døgnet/på utegang slik at den får beveget seg sammen med hestekompiser så kan det fungere. Ikke akkurat ideelt, men som nevnt over så er det nok veldig mange hobbyhester som har ett slikt liv i dag.

Om du imidlertid kun ser for deg å bruke hesten ett par ganger i uken så ville jeg kanskje først undersøkt om det er mulig å ha en hest på fòr en dag eller to i uken i stedet. 
Mulig denne stallen er veldig billig, men du må vel fort regne med ett par tusen i stall-leie pr. måned i tillegg til løpende kostnader som skoing, veterinær, utstyr etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller sett etter en hest på for. Å bruke hesten en dag i uken uten noe mer, selv om den er mye ute, høres ikke så bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kaster jo hester etter en nå i disse grovforkrisetider der man må betale tusenvis av kroner for å avlive en hest og bli kvitt levningene, så det er neppe noe problem å få tak i billig/gratis hest.... 

Anonymkode: d23df...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk kaster jo hester etter en nå i disse grovforkrisetider der man må betale tusenvis av kroner for å avlive en hest og bli kvitt levningene, så det er neppe noe problem å få tak i billig/gratis hest.... 

Anonymkode: d23df...473

Er faktisk ikke spesielt mye lettere å få tak i hest nå (bra hest, vel og merke). 

Gratishester finnes alltid, men det er det jo en grunn til. 

Anonymkode: b51d0...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Nalla skrev:

Forutsatt at hesten får få ute store deler av døgnet/på utegang slik at den får beveget seg sammen med hestekompiser så kan det fungere. Ikke akkurat ideelt, men som nevnt over så er det nok veldig mange hobbyhester som har ett slikt liv i dag.

Om du imidlertid kun ser for deg å bruke hesten ett par ganger i uken så ville jeg kanskje først undersøkt om det er mulig å ha en hest på fòr en dag eller to i uken i stedet. 
Mulig denne stallen er veldig billig, men du må vel fort regne med ett par tusen i stall-leie pr. måned i tillegg til løpende kostnader som skoing, veterinær, utstyr etc. 

 

17 timer siden, Tvist skrev:

Ville nok heller sett etter en hest på for. Å bruke hesten en dag i uken uten noe mer, selv om den er mye ute, høres ikke så bra ut. 

Det er dessverre ingen hester å ha på for i området... :(

Anonymkode: 712ea...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er dessverre ingen hester å ha på for i området... :(

Anonymkode: 712ea...d17

Er de noen hester du kan tilby deg å hjelpe med? Får mer inntrykk her av at du helst vil ha hest en-to ganger i uka, og det er lite, da bør man heller hjelpe noen andre. Med mindre jeg har misforstått innlegget ditt selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en pensjonert hest pådrar mye usikkerhet om hestens helse, potensielt store veterinærkostnader og du får neppe forsikret den mot uforutsette utgifter. Friske, pensjonerte hester finnes i praksis ikke. Hestehold er dyrt så du kan like gjerne betale litt for en hest uten helseplager. Men hestehold er en livsstil som krever daglig engasjement. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tvist skrev:

Er de noen hester du kan tilby deg å hjelpe med? Får mer inntrykk her av at du helst vil ha hest en-to ganger i uka, og det er lite, da bør man heller hjelpe noen andre. Med mindre jeg har misforstått innlegget ditt selvfølgelig. 

Altså, jeg tror jeg har tid til å stelle hest hver dag, men jeg har kanskje ikke tid til 2 timers trening/tur med hesten hver dag + at de gode ridefacilitetene i området er omtrent en times kjøretur unna hver vei. Derfor tror jeg at en aktiv ung hest ikke hadde passet så bra... :(

Hestene hos naboen er to ponnier og en avlshoppe som ikke kan ris på, og de andre hestene i nærheten kjenner jeg ikke eierene til (er ikke mange).

Anonymkode: 712ea...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hesten trenger ikke trening hver dag. Hvert fall ikke 2 timer. Uavhengig av alder. Bare kjøp en litt rolig type hest og ikke en sportshest/varmblods ridehest liksom.

Anonymkode: b51d0...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har en eldre pensjonert hest og den er ute på tur et par ganger i uka. Den er 25 år og har reumatisme, men den fungerer fint med slik lett bruk. Ellers har den stor ute/inneboks så den har god plass til å bevege seg og er ute på beite hver dag. 

Noe å ha I bakhodet med eldre hester er at vetrinærutgiftene kan fort bli mange og høye. Du må også være påpasselig at den blir brukt nok, men ikke for mye og man må tenke mer på belastning, underlag (unngå mye asfaltert vei f.eks.). 

Jeg tenker jo at en eldre hest, 15+ år fint kan ha mange gode år igjen. De krever kanskje likevel mer en tur 1-2 ganger i uka, men det er jo ikke umulig at du kan ha forretter selv?

Anonymkode: 43909...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er faktisk ikke spesielt mye lettere å få tak i hest nå (bra hest, vel og merke). 

Gratishester finnes alltid, men det er det jo en grunn til. 

Anonymkode: b51d0...793

Hva er grunnen til det? Aggressive? 

Anonymkode: 73b50...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til det? Aggressive? 

Anonymkode: 73b50...433

Ofte skade/sykdom som gjør at de kun kan brukes til leiiing og skritteturer.

 

Jeg tror ikke du TS bør skaffe hest. Det du ser etter er igrunn en hobby du ka starte og pause alt etter hvordan det passer deg. Bare for å si det forenklet. 

Anonymkode: 09717...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...