Gå til innhold

Er hybrid lønnsomt hvis man kjører mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil en hybridløsning være økonomisk lønnsomt om man kjører mye? Eller risikerer man å gå i minus av det kontra vanlige bensin/dieselbiler?

Anonymkode: d2a1d...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hybrider har doble drivlinjer, som teoretisk skal gi deg det beste fra to verdener, men som i praksis gir deg få fordeler og mange ulemper.

gå heller for full pupp eller kjør en kreftbil

Anonymkode: 4be12...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på kjøremønsteret ditt og om det er en plug-in eller en selvladende hybrid. 
Jeg har enda ikke hørt om noen som har spart penger på f.eks Toyota CHR, mens flere med Mitsubishi Outlander plug-in er veldig fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hybrid gir deg ikke redusert årsavgift, redusert bompenger (eller gratis), redusert fergeavgift etc. etc.

Anonymkode: 4be12...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hybrider har doble drivlinjer, som teoretisk skal gi deg det beste fra to verdener, men som i praksis gir deg få fordeler og mange ulemper.

gå heller for full pupp eller kjør en kreftbil

Anonymkode: 4be12...ef3

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hybrid gir deg ikke redusert årsavgift, redusert bompenger (eller gratis), redusert fergeavgift etc. etc.

Anonymkode: 4be12...ef3

Og der var fanatikeren på plass🤣🤣😂😂

Anonymkode: 0f98f...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Angelheart2 skrev:

Det kommer veldig an på kjøremønsteret ditt og om det er en plug-in eller en selvladende hybrid. 
Jeg har enda ikke hørt om noen som har spart penger på f.eks Toyota CHR, mens flere med Mitsubishi Outlander plug-in er veldig fornøyde. 

Jeg har "spart" penger på CHR i den forstand at jeg kjørere mer og har bedre komfort, men utgiftene er omtrent på samme nivå som da jeg hadde en mindre og billigere dieselbil. 

Anonymkode: f1c1b...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye køkjøring er vanlig hybrid greit og lønnsomt, kort vei til jobb ville jeg valgt ladbar hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Og der var fanatikeren på plass🤣🤣😂😂

Anonymkode: 0f98f...e3b

er du helt sikker på at hjernedøde dieselfanatikere har noe å bidra med her?

Anonymkode: 4be12...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybridbil kan være gunstig for de som stort sett kjører korte strekninger, med mulighet for å lade innimellom kjøreturene, men som også vil ha mulighet til å kjøre langt iblant. Typisk for det meste bykjøring, men av og til en langtur til hytta. Hvis langturene er veldig sjeldne, vil det sannsynligvis lønne seg økonomisk å ha en el-bil, og leie bensinbil når det trengs. Det går an å regne på det, om kjøremønsteret er nokså fast/kjent.

Med to drivlinjer blir det flere komponenter i bilen som skal ha service og som kan gå istykker. Så over tid vil trolig konstnadene til service bli høyere for en hybridbil enn for el- og fossilbiler.

Anonymkode: f7ad4...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetningen var at en kjører mye. Kjører en oftest noe slikt som et par mil eller mer om en først kjører, er svaret opplagt: dieselbil. Men diesel og ofte småturer = trøbbel. Vanlig hybrid er et blindspor, etter min mening. Bruker litt mindre bensin, men en vil aldri kunne tjene inn ekstrakostnaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyotas hybridsystem er rimelig bunnsolid og Prius er den bensinbilen i sin klasse med lavest reelle årsforbruk (sjekk spritmonitor.de). De er også rimelig enkle å selge brukt, i motsetning til en del dieselbiler. Prius har også lavere CO2-utslipp enn de aller beste dieselbilene i samme størrelsesklasse. 

C-HR kjenner jeg ikke, men tipper den bruker en del mer enn Prius pga. fasongen. Priusen er optimalisert for lav luftmotstand og dermed lavt forbruk. 

Dieselbil ville jeg ikke kjørt inn til Oslo ihverfall, dyrere bom (enn bensin og hybrid) og man risikerer å ikke få lov til å kjøre inn i det hele tatt enkelte dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Nei, absolutt ikke. Det som er desidert mest lønnsomt er å kjøpe dieselbil 

Det gjelder bare hvis du har tenkt å kjøre den helt til den dør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Whistler skrev:

Det gjelder bare hvis du har tenkt å kjøre den helt til den dør. 

Er en opptatt av lønnsomhet og spør om det, kjøper en ikke ny bil annethvert år. Verditapet i sånne tilfeller er enormt, og drivstoffutgiftene, uansett type, blir lommerusk i forhold.

Anonymkode: e7414...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er en opptatt av lønnsomhet og spør om det, kjøper en ikke ny bil annethvert år. Verditapet i sånne tilfeller er enormt, og drivstoffutgiftene, uansett type, blir lommerusk i forhold.

Anonymkode: e7414...ea6

Mitt svar er for så vidt direkte til BMW 5-serie 535D . Dieseldrevene personkjøretøyer er så godt som døde i Euroa.  Forsøkene på EURO temp6D klassen er bare et førsøk på utsettelse av forbudene mot dieseldrevne kjøretøyer i storbyer i årene som kommer.  Du har helt rett i at dirvstoffutgiftene blir lommerusk.  Verditapet blir helt avgjørende, og der kommer diesel til å tape så det synger om ike man beholder doningen til enden av dens levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, Whistler skrev:

Verditapet blir helt avgjørende, og der kommer diesel til å tape så det synger om ike man beholder doningen til enden av dens levetid.

Den enes tap er den andres vinst. Meget mulig du kan ha rett; i så fall er vinnerstrategien å kjøpe billige bruktbiler som går på diesel. Og unngå å kjøre i europeiske storbyer, men det er uaktuelt for de fleste nordmenn.

Anonymkode: e7414...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...