Gå til innhold

Strikkehjelp - sandnes garn Raglangenser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Står HELT fast når ejg nå skal felle til hals.

Har testet og feilet, og står virkelig helt fast - håper noen har anledning til å forklare til meg 🙏

Følgende står i oppskrifta:

Sitat

Sett de miderste 12 maskene på forstykket på hjelpepinn til hals. Strikk frem og tilbake, gjenta raglanfelling 5 ganger til og fell mot hals i begynnelsen av hver pinne i hver side. (3,2,1,1,1 = 8 masker felt i hver side). 

La maskene på pinnen være til hals.

I oppskriften til raglanfelling ved arm er det brukt 2 ulike metoder: 1 metode for startmarkør, og 1 annen metode for siste markør på arm. SÅ skal man også raglanfelle 5 siste masker før siste markør på hele arbeidet (når man strikker rundt).

Markøren for start/slutt av rundpinnen er som sagt også markør for første arm.

SÅ dette er hva jeg ikke forstår:

- Ved start - da skal man felle 3 masker. Men, det står og angitt at man skal raglanfelle som vanlig. Dette gir ikke mening når startmarkøren jo nettopp er til arm (skal man felle de 3, eller tar man raglan?)

- Når man strikker «tilbake» - skal man da felle omvendt (altså, fellingene består jo av en kombinasjon av vrang/rett/fell)? For å få glattstrikk må jeg jo strikke vrang på tilbakeveien. Så dette forstår jeg ikke. 

Har noen en enkel forklaring på oppskrifta? Dette blir helt umulig for hjernen min :P 

Anonymkode: 6cdd4...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man feller bare på rettsidene og strikker vrangt uten felling tilbake. Så feller du raglanfelling der det er masker nok.  Vet ikke om jeg forsto deg riktig mht markørene...

noen ganger når man feller mot hals går fellingene forbi raglanfellingen. Da er det ikke masker nok til raglanfelling, hvis du skjønner.

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Muskath skrev:

Man feller bare på rettsidene og strikker vrangt uten felling tilbake. Så feller du raglanfelling der det er masker nok.  Vet ikke om jeg forsto deg riktig mht markørene...

noen ganger når man feller mot hals går fellingene forbi raglanfellingen. Da er det ikke masker nok til raglanfelling, hvis du skjønner.

Tusen takk for svar :)

Hm....så når de skriver 5 ganger så mener de egentlig 10 rader frem og tilbake? Med fellinger på rettsiden i 5 omganger? Men da skal man fortsatt felle 3,2,1,1,1 i hver side - altså på veien tilbake også?

Jeg ser en annen person har spurt om noe liknende i en tråd jeg fant frem til (ikke helt samme oppskrift da) - og da var problemet at hun fikk hull noen steder fordi det ikke var nok til å felle. Hvordan avgjør man om det er nok masker til felling eller ikke?

Spør sikkert dumt, men jeg er helt nybegynner - og klarer ikke forstå det «selvsagte» som de regner med folk kan. 

Anonymkode: 6cdd4...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ser der markøren er, hvis fellingene mot halsen går forbi der, så er det ikke masker nok til å felle mer raglan. Du feller mot halsen både når du begynner rettsiden og vrangsiden, så det blir likt på begge sider. 

Ja, det blir ti omganger, men bare fem felleomganger.

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så lett å forstå, men det er to forskjellige slags fellinger samtidig, både raglanfelling der det er masker nok, og felling mot halsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Muskath skrev:

Kanskje ikke så lett å forstå, men det er to forskjellige slags fellinger samtidig, både raglanfelling der det er masker nok, og felling mot halsen. 

Tusen takk!

Siste spørsmål: Der du ser at det ikke er nok masker: bva gjør du da? Bare feller litt - eller strikker du videre?

Jeg tenker jo litt på utseendet også på fellignene - blir jo seende litt merkelig ut kanskje om man bare plutselig stopper eller det ikke gjøres likt hver omgang (?)

Anonymkode: 6cdd4...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det ikke er nok masker til raglanfelling, feller du etter oppskriften mot halsen. Når du har felt alle mot halsen slutter du å felle. Da står det sikkert i oppskriften hva du skal gjøre. Jeg tror ikke det blir seende merkelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...