Gå til innhold

Farlig å gi så mye mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag har hunden for eksempel fått 600-700 g kjøtt + en hel del olje (omega3olje og godt med matolje). Også fått to store egg, og eggeskall. Pluss et lite tyggebein. Veier 10-12 kg. Jeg ser at den nok har vært for tynn i oppveksten, jeg ga så mye mat jeg ble fortalt men det var nok ikke nok, derfor har jeg begynt å gi mye mer de siste par mnd. Er redd det er grunnen til at den er såpass liten. Har brukt denne matmengden ganske lenge, så det er ikke noe jeg akkurat har begynt med. Begynte sakte å trappe opp.

Så en annen hund av samme rase her om dagen, og forskjellen var virkelig stor. Det er en staff, men virker som om alle andre staffer er så veldig store og mer kraftige (selv de som er yngre). Synes også hodet er ganske lite. Den har nå lagt på seg en god del og ser bedre ut. Ribbeina synes fortsatt til tider, men ser altså greit ut nå med denne matmengden. Spørsmålet mitt er jo om det er farlig for hunden å spise så mye. Den går ikke noe spesielt mye på do. Veldig aktiv og tullete som andre valper, men ikke noe spesielt mye aktivitet. 8 mnd gammel. Aldri hatt dette problemet før, men heller aldri hatt denne type hund så er mye nytt.

Anonymkode: 9c838...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fulgt opp med vaksiner og ormekur, er ikke noe galt bortsett fra allergi på enkelte mattyper. 

Anonymkode: 9c838...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig er det kanskje ikke sånn i engangstilfeller, men hvis målet var å fete hunden så ville jeg kanskje gjort det mer gradvis. 

Endret av Howl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Howl skrev:

Farlig er det kanskje ikke sånn i engangstilfeller, men hvis målet var å fete hunden så ville jeg kanskje gjort det mer gradvis. 

Hva mener du? Hun får så mye mat hver dag nå. Jeg har sakte økt matmengden opp til dette, og nå har hun fått denne mengden en god stund.

Anonymkode: 9c838...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Hun får så mye mat hver dag nå. Jeg har sakte økt matmengden opp til dette, og nå har hun fått denne mengden en god stund.

Anonymkode: 9c838...203

Hvis du sakte har økt mengden så er det bedre ja. Trodde du plutselig hadde gitt veldig mye mer, syntes det hørtes så mye ut for en hund på 10-12 kg. Min hund på 31 kg spiser 450 gram VOM om dagen til sammen liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Howl skrev:

Hvis du sakte har økt mengden så er det bedre ja. Trodde du plutselig hadde gitt veldig mye mer, syntes det hørtes så mye ut for en hund på 10-12 kg. Min hund på 31 kg spiser 450 gram VOM om dagen til sammen liksom. 

Har økt sakte. Ja, jeg synes også det er veldig veldig mye. De jeg ser med samme rase gir under halvparten så mye.. Skjønner ikke hvorfor hun trenger så innmari mye mat, når hun ikke en gang får spesielt mye mosjon. Og feit er hun ikke. Derfor er jeg jo også litt bekymret. Men veterinær ser jo ingenting feil. Jeg veier sjelden maten, men i dag fikk hun hvert fall omtrent 250 g med kjøttboller fra vom og hundemat til frokost + mye matolje + egg. Så tyggebein til lunsj. Så nesten en hel pølse vom (altså omtrent rundt 400 g) og et egg med skall + omega3olje til middag.

Anonymkode: 9c838...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden min på 7 1/2 kg får 90g tørrfòr. Hun er aktiv, men gammel og kastrert. Hun er i godt hold. Hun har blitt veid hver 4. uke hos  veterinær de siste 6 årene. 

Anonymkode: d2dcc...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mye ut, men om det er farlig bør vel en veterinær uttale seg om, med tanke på effekten på de indre organene osv.

Min erfaring med rasen er at de vokser seg bredere senere enn de vokser i høyden. Har mange venner med denne rasen, og de ser ofte ganske spinkle ut det første året, før de legger seg ut i skuldrene osv. 

Samtidig kan din hund bare være en som avviker fra standarden og rett og slett er og forblir litt spinklere

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres mye ut. Har du rådført deg med veterinær?
Til sammenligning får min hund på 32 kg 500g kjøtt hver dag ( vom & hundemat ). Er i normal aktivitet, slank/fint hold.

Anonymkode: 010b8...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vannkoker92 skrev:

Høres mye ut, men om det er farlig bør vel en veterinær uttale seg om, med tanke på effekten på de indre organene osv.

Min erfaring med rasen er at de vokser seg bredere senere enn de vokser i høyden. Har mange venner med denne rasen, og de ser ofte ganske spinkle ut det første året, før de legger seg ut i skuldrene osv. 

Samtidig kan din hund bare være en som avviker fra standarden og rett og slett er og forblir litt spinklere

 

Ja, men andre på samme alder og yngre er mye større og kraftigere, og med mye større hode. Ja er mye. I dag får hun rundt 800g kjøtt (lam)... 

Anonymkode: 9c838...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres mye ut. Har du rådført deg med veterinær?
Til sammenligning får min hund på 32 kg 500g kjøtt hver dag ( vom & hundemat ). Er i normal aktivitet, slank/fint hold.

Anonymkode: 010b8...b8b

Ja, hun sa også det var veldig mye men at da trenger hun kanskje mye mat. Det er ingen tvil om at det er mye mat for en liten kropp, men hun har masse energi og virker ikke som hun reagerer noe på å få mye heller. Min andre hund på 13 kg (ikke staff) får 250 g kjøtt + litt ekstra hver dag 

Anonymkode: 9c838...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser jo nesten like mye som min voksne grand danois tispe spiste.. (60kg).

Min nåværende brukshund (30kg) med et  veldig aktivt liv spiser mindre enn din. 

Mitt intrykk er at vetrinærer ofte ikke har så mye peiling på ernæring, men de bør jo sjekke hunden for sykdommer som gjør at hun ikke legger på seg. Det er ikke normalt at en hund på den str. Spiser så mye. Om hunden din nå er voksen vil den jo ikke bli større av å spise mer. Kan du kjenne ribbeina når du stryker over henne? Kan du legge ut et bilde? (Evnt sende på pm) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jodaneida skrev:

Hun spiser jo nesten like mye som min voksne grand danois tispe spiste.. (60kg).

Min nåværende brukshund (30kg) med et  veldig aktivt liv spiser mindre enn din. 

Mitt intrykk er at vetrinærer ofte ikke har så mye peiling på ernæring, men de bør jo sjekke hunden for sykdommer som gjør at hun ikke legger på seg. Det er ikke normalt at en hund på den str. Spiser så mye. Om hunden din nå er voksen vil den jo ikke bli større av å spise mer. Kan du kjenne ribbeina når du stryker over henne? Kan du legge ut et bilde? (Evnt sende på pm) 

Oida, såpass. Ja, jeg vet det er veldig mye, haha. Ja, kjenner ribbeina når jeg stryker over henne, men nå har hun jo også veldig tynn pels. Hun er ikke kjempetynn nå, men bør fortsatt legge på seg litt til. Jeg er ikke så veeldig gira på å ta massevis av prøver når hun er helt frisk bortsett fra at hun spiser mye. Hun er jo ikke voksen, hun er 8 mnd. Vokser jo i flere mnd til. Kan muligens sende bilde på PM, så kan du se at hun både er slank og frisk :P 

Anonymkode: 9c838...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å sende pm :)

man skal kjenne ribbeina når man stryker over, (sånn veldig forenklet). 

Hun er ferdig med den største veksten, så det er rart hun trenger så mye mat. Prøv hvertfall å redusere mengden når hun har den vekten du ønsker, for å se om hun fungerer på en mer normal mengde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...