Gå til innhold

Katta vil aldri ha kos :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten vår er 2 år, og har aldri vært noe kosete. Det er veldig trist synes jeg, for det er uaktuelt at hun kommer i fanget eller setter deg ved siden av meg for å få kos. Hun lever sitt eget liv liksom. Spiser maten hun får servert, sover på helt andre siden av sofaen enn det jeg sitter, trasker rundt i huset som om vi mennesker ikke eksisterer. Virker ikke som hun bryr seg stort om at vi er her i det hele tatt. Overser oss mennesket totalt:p

vet det bare er dyr, men dette er IKKE slik jeg har erfaring med katter. Mamma og mine besteforeldre har hatt katter i alle år, og samtlige har vært kosete (i ulik grad såklart, men de har ikke vært totalt fraværende slik som vår er). Så jeg hadde liksom ikke sett for meg å bli tatt så til de grader for gitt av kjæledyret sitt. Føler det er blitt mer styr og mas med katten enn kos i det siste. 

Er det noen som har erfart t katter kan bli mer kosete med årene?:/ 

Har foresten aldri tvunget henne i fanget mitt, men saken er at hun aldri kommer til noen av oss for oppmerksomhet eller kos. 

Hun er ikke kastrert men får p piller. Kan det hende at dette endrer seg om jeg steriliserer henne?

 

Ingen spydige svar vær så snill...

Anonymkode: a4da9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun ikke liker kos kos? Katten vår var aldri kosete før, akkurat som din, ukastrert hankatt som vi så kastrerte, det ble litt bedre etter kastrering, men likte likevel ikke kos. Han likte å bli klødd, skikkelig, med negler! Desto mer jeg klødde og kloret ham på rygg, halsen, under haka og på hodet, desto mer mala han, ekstremt fornøyd. Da godtok han stryking og kos også, men liker best å omtrent bli kloret. 

P-piller er ikke anbefalt til dyr, det øker sjansen deres for kreft veldig.

Anonymkode: 21cde...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min var sånn helt til den var 1,5 år (kastrert) men etter en uke på pensjonat var hun utroooooolig kosete og det har bare vedvart. Nå er katten kosete. Tror hun skjønte at hun var glad i oss likevel 😅

Anonymkode: cd5d0...cbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er katta si, det. 

Hvordan reagerer katten når dere børster eller klør henne? 

Anonymkode: 4dbb5...6ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Katten min var sånn helt til den var 1,5 år (kastrert) men etter en uke på pensjonat var hun utroooooolig kosete og det har bare vedvart. Nå er katten kosete. Tror hun skjønte at hun var glad i oss likevel 😅

Anonymkode: cd5d0...cbd

Hehe liksom " aldri gi meg fra dere igjen, jeg elsker dere og kos, se her!" 😂

Anonymkode: 21cde...d6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en sånn katt. Den kom aldri for kos. Vi kunne klø litt på henne, men det var bare så vidt. Den levde også litt sitt eget liv, bare mat og sove der vi ikke var.

Men en dag så ble jeg hjemme fra jobb fordi jeg var syk. Og hvem var det som kom, hoppet opp å la seg i fanget? Jo, det var den ikke-kosete katten. Og etter det pleide den å komme når bare jeg var hjemme. Det var ingen andre som skulle se det, nei. :fnise:

 

Anonymkode: 602e7...ca2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter er utrolige egoister, skjønner godt at dere som eier katter sender de ut så de kan drive fritt i gatene etter tabbekjøpet. (Til stor irritasjon for oss som ikke liker katter og små brune kabler overalt.)

Anonymkode: 9c151...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen katter er bare sånn. Vi har hatt to. Den ene tror jeg rett og slett var litt...rar. Han var direkte ilter og det skulle ingenting til  før han ble sur. Den andre var noe mildere til sinns og kunne fint la seg klappe og klø en stund, men han oppsøkte det ikke og ville absolutt ikke sitte i fanget. (Det eneste unntaket var min mor. Der satt han gjerne i fanget - spesielt når hun spist frokost, for av og til vanket det en liten ostebit :Knegg:  . Han visste hvem som oftest serverte maten. ) 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller kan ha stor innvirkning på atferd og det er veldig sannsynlig at hun får kreft om du fortsetter med det, så ja kastrer katten. Prøv å gjøre noe for å få et godt forhold til katten, lek med den, kos forsiktig med den om den vil når den går forbi eller lignende, gå ut og lek med den osv. Tilby snop innimellom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har forskjellige personligheter. Noen er superchill og kosete, andre hater kos og liker ikke folk. 

Er det utekatt eller innekatt? Får du ikke kose eller klappe på henne i det hele tatt?

P-piller gir nesten GARANTERT kreft, så det du slutte med. Utrolig at de ikke har funnet opp noe bedre medisin uten så farlige b-virkininger. Sterilisering KAN endre oppførselen på noen katter. Spesielt kastrering hos hannkatter. Mindre testosteron, mindre aggressiv.

Har hun hatt løpetid noengang? Hunnkatter i løpetid er i alle fall kosete!
Men ikke gjør det hvis hun går ute, selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller kan tulle med kattens adferd ja, i tilleg til at de gir kreft oftere enn de ikke gjør det... så slutt med det tvert og Kastrer istedet. 

Anonymkode: c09ae...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt på samme alder er heller ikke kosete, stoppet plutselig en dag da han ikke kom løpene mot fanget noe han gjorde da han var rumdt et år, han ble bokstavelig talt sur om han ikke fikk kos. Han skulle ligge helt opp i ansiktet, men nå som 2 pr gammel ligger han maks 30 min på fanget før han legger seg vedsiden av meg i sofaen, han vil jo fortsatt være i samme rom og fotfølger meg hvor jeg går men å kose så mye han gjorde når han var 1 år gjør han ikke lenger. 

Jeg pleier å gå bort tiø han for å kose å børste pelsen ettersom han har lang pels, det blir han veldig glad for. 

Katter er bare forskjellige og rare dyr, men vi er jo glade i dem fordet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tvist skrev:

P-piller kan ha stor innvirkning på atferd og det er veldig sannsynlig at hun får kreft om du fortsetter med det, så ja kastrer katten. Prøv å gjøre noe for å få et godt forhold til katten, lek med den, kos forsiktig med den om den vil når den går forbi eller lignende, gå ut og lek med den osv. Tilby snop innimellom.

Jeg har gjort alt det du foreslår. Prøver å både kose og leke. Og leke gjør hun lett, hvis hun orker. 

Når jeg koser med henne så godtar hun som regel det, men merker jo at hun ikke akkurat storkoser seg når vi prøver å kose og stryke på henne. Og noen ganger maler hun når vi koser, men det et langt ifra hver gang, og det er bare såvidt vi hører lyden. Og mange ganger trekker hun seg unna oss når vi prøver å kose og vise kjærlighet. Så tror ikke hun liker det så veldig egentlig. Og kommer vi bort til henne, bøyer oss ned og prøver å kysse henne på hodet for eksempel så blir hun faktisk veldig sur... hun har også angrepet datteren min på 7 år, totalt uprovosert, opptil flere ganger. 

 

2 timer siden, Hadley skrev:

Katter har forskjellige personligheter. Noen er superchill og kosete, andre hater kos og liker ikke folk. 

Er det utekatt eller innekatt? Får du ikke kose eller klappe på henne i det hele tatt?

P-piller gir nesten GARANTERT kreft, så det du slutte med. Utrolig at de ikke har funnet opp noe bedre medisin uten så farlige b-virkininger. Sterilisering KAN endre oppførselen på noen katter. Spesielt kastrering hos hannkatter. Mindre testosteron, mindre aggressiv.

Har hun hatt løpetid noengang? Hunnkatter i løpetid er i alle fall kosete!
Men ikke gjør det hvis hun går ute, selvsagt.

Har hatt løpetid og fått 1 kull (var 2 kattunger som ble født, 1 levende), og den kattungen kjenner vi eierne til. Den er ikke fullt så ille, men den kommer ikke i fanget til dem hun heller. Hun har bodd hos dem lenge nok til å bli trygg, så det er ikke det som er problemet. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

P-piller kan tulle med kattens adferd ja, i tilleg til at de gir kreft oftere enn de ikke gjør det... så slutt med det tvert og Kastrer istedet. 

Anonymkode: c09ae...ba5

Ja. Men det var ikke det jeg spurte om i innlegget mitt. 

 

Uansett er det veldig trist at det blir sånn. Dattera hadde ikke helt sett for seg at det skulle bli så kjedelig å få dyr, og hun er jo skuffet, det ser jeg på henne. Hun prøver også å gi henne oppmerksomhet og kos, men hun vil rett og slett bare være i fred tror jeg, og få servert mat når hun er sulten. Hun trenger liksom ikke mer enn det:p katteluke har hun også så hun går ut og inn som hun vil. Et nesten som å ha et spøkelsespus her, for vi verken hører eller merker stort til henne. Bortsett fra når hun sover på plassen «sin» på armlenet i sofaen;) 

Anonymkode: a4da9...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dattera di hadde ikke sett for seg at det skulle bli så kjedelig å få dyr....? Unnskyld meg? 

Jaja, se på dette som en flott mulighet til å lære både deg og dattera di at dyr er egne vesner med personligheter og følelser, individer som man blir kjent med og glade i. Den er ikke til pynt for så å oppføre seg sånn som dere vil, ellers er den kjedelig.

Anonymkode: 21cde...d6c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dattera di hadde ikke sett for seg at det skulle bli så kjedelig å få dyr....? Unnskyld meg? 

Jaja, se på dette som en flott mulighet til å lære både deg og dattera di at dyr er egne vesner med personligheter og følelser, individer som man blir kjent med og glade i. Den er ikke til pynt for så å oppføre seg sånn som dere vil, ellers er den kjedelig.

Anonymkode: 21cde...d6c

Det er lov for et barn å bli skuffet. Hun har besteforeldre med katt og flere venner med katt som var med på å trigge lysten til å få en selv.  Og når man ser alle andre ha dyr som man faktisk kan kose med, mens man selv prøver og prøver men aldri får det til...klart hun blir skuffet og tror det et hun som gjør noe galt og at det er hennes feil. Er jo trist at hun skal måtte gå til vennene sine for å kose med dyr (hun elsker dyr over alt annet), når hun egentlig har et selv hjemme. 

Og ja det er lov å kalle det kjedelig. (Her kaller vi en spade for en spade.) For alt den katta vil er å ha og ha, men den gir jo ikke noe tilbake. 

Anonymkode: a4da9...ca6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dattera di hadde ikke sett for seg at det skulle bli så kjedelig å få dyr....? Unnskyld meg? 

Jaja, se på dette som en flott mulighet til å lære både deg og dattera di at dyr er egne vesner med personligheter og følelser, individer som man blir kjent med og glade i. Den er ikke til pynt for så å oppføre seg sånn som dere vil, ellers er den kjedelig.

Anonymkode: 21cde...d6c

Har heller ikke sagt at katta skal sitte til pynt. Alt vi ønsker oss er litt kjærlighet fra henne. 

Anonymkode: a4da9...ca6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har heller ikke sagt at katta skal sitte til pynt. Alt vi ønsker oss er litt kjærlighet fra henne. 

Anonymkode: a4da9...ca6

Så ta henne av pillene og få henne kastrert Så fort som mulig så ordner det seg vel litt

Anonymkode: 21cde...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så ta henne av pillene og få henne kastrert Så fort som mulig så ordner det seg vel litt

Anonymkode: 21cde...d6c

Du vet katter har forskjellige personligheter? Alt løsner seg ikke ved å ta dem av piller og kastrere. Det er ikke så rart at man blir lei seg om katten ikke ønsker den samme kjærligheten tilbake som vi ønsker å gi, noen katter er bare sånn og man må nesten bare vente å se om de "endrer mening" om kos, for min mor adopterte en gammel katt som slett ikke ville ha kos, rett og slett klorte og bet men nå er hun en skikkelig kosekatt litt for mye spør du meg 😄 

Ikke gi opp katten helt enda, la den finne ut av dette selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slik er min katt óg, men jeg elsker henne for det! Hun er bare veldig introvert, snobbete og høy på seg selv.  

Hunnkatter kan være noe særere enn hannkatter. Vil tro hun blir litt mer kosete etter sterilisering, men hun kommer ikke til å forandre personlighet helt. Hun er den hun er! Men anbefaler at du steriliserer henne uansett!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter nå, en av hver. Han ene elsker kos. Jeg kan sitte i sofane og rope på han som en hund og han kommer hoppende opp i sofaen og maler 😸

Han andre... han kan godta kos noen ganger. Kanskje jeg får holde ham i fanget i 5-10 min, men så er det nok og han kan ikke komme seg bort fort nok. Han oppsøker meg noen få ganger for kos, som regel når jeg har pcen i fanget. Da setter han forlabbene på brystet mitt. Får kos i noen minutter så er han glad og går bort 😸 men stort sett ikke en kosepus.

Katter er ulike. Har ei venninne som har katter som kommer og legger seg ned oppi fanget! 🙀 jeg ble helt måløs og forelska! Aldri opplevd ligende, men noen katter jeg noen sinne har hatt.

Så katter er ulike. De sier katter forandrer seg etter kastrering, så det kan hende det vil hjelpe, men det er jo ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...