Gå til innhold

Har lyst på hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper det er mange hundeinteresserte/hundeeiere her som kan komme med gode råd og tips vedrørende min situasjon. :)

Jeg er en kvinne på 24 år som sårt savner en firebeint kompis. Jeg har vokst opp med hund, og rasene jeg har vokst opp med er blant annet labrador og newfoundlandshund, samt border collie - men jeg er ikke like kjent med border collien som jeg er med for eksempel newfoundlandshund. Jeg har aldri eid en hund selv, men har passet hund ofte når foreldre/slektninger har vært bortreist, og har deltatt en del i oppdragelse av valper. Så jeg er ikke kjempe uerfaren. 

Jeg bor i en treromsleilighet, og har en middels stor stasjonsvogn. Med andre ord er ikke newfoundlandshund ideelt, jeg ser for meg at leiligheten blir altfor liten og jeg får jo ikke plass til hunden i bilen. Jeg tenker dermed på labrador, men så er det aktivitetsnivået til denne rasen... Leser flere steder at hunden krever minst tre turer for dag, og da bør en av dem være lang - gjerne på 1-2 timer. I tillegg må den aktiviseres med ulike aktiviteter. Og jeg er veldig usikker her på om jeg får tid til det med tanke på at jeg jobber turnus, og jeg skal også begynne å studere til høsten - da blir det jo ikke så mye jobbing, da. 

Jeg vet om mange raser men jeg vet ikke helt hvilken som er rett for meg. Jeg vil ha en mellomstor rase, ikke en liten hund. Kan være korthåret som labradoren, men om den har en del pels går det også fint så lenge det er lettstelt pels, og ikke slik som med newfoundlandshunden som krever ganske mye pelsstell. Mitt generelle aktivitetsnivå er per dags dato lavt, men det kan jo øke om jeg får en hund som trenger mosjon. Da vil jeg jo naturligvis gå tur med hunden! Så jeg tror at en hund vil hjelpe meg til å komme meg mer i aktivitet også. Er jo kjekt å gå tur når man har en ivrig turkamerat. :) Jeg tror også det vil hjelpe mye på depresjonen og angsten min å ha en hund, og jeg ser på det som en investering i helse og livsglede, og jeg vil på død og liv få det til å fungere å ha en hund. Men jeg må bare være sikker på at jeg velger den riktige rasen. 

Det gjør ingenting om hunden er vanskelig å trene - jeg er konsekvent og streng, og ser på det som en utfordring jeg tar på strak arm. Vil gjerne ha en rase som ikke er kjent for å få et drøss med sykdommer, og som lever en god stund. Det må også være en rase som ikke er altfor avhengig, det vil si at den er selvstendig nok til å klare seg hjemme alene når jeg er på jobb, og i fremtiden er det sannsynlig at jeg vil jobbe 100% turnus. Jeg har samboer med 8-16 jobb. Håper på gode tips og råd. :)

Anonymkode: f0a76...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal studere OG jobbe tror jeg ikke du har tid til hund. Isåfall ville jeg kjøpt to voksne hunder som kunne fått glede av hverandre. Sannheten er at de aller fleste som har hund vanskjøtter behovene hunden har. 

Anonymkode: 4e8db...1e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg kan virke litt krass, men å ha hund er seriøst litt som å ha barn. Jeg har selv to stykker og blir helt gal til tider. Nå har jeg mye annet å gjøre også, men må jo alltid sette hundene først, ta de med rundt omkring, gå turer, bare fôring bruker jeg en halvtime på hver dag, det første året er ekstremt utmattende (før de roer seg ned, avhengig av rase). Valper er så utrolig sårbare og trenger masse nærhet og omsorg, men også mengder av disiplin, trening, sosialisering, aktivitet osv! Jeg bor og lever slik at jeg har god tid til hundene mine og de kommer til å være veldig godt voksne (minimum 4 og 6 år) før jeg begynner i full jobb. Jeg har også fast passer som hjelper meg om jeg må være borte en hel dag, det går faktisk ikke. Ikke minst er det dyrt, min fikk plutselig allergi og dette gjør at jeg må tilrettelegge masse rundt fôring da den tåler nesten ingenting. Og Norge er ikke akkurat et hundevennlig land der det er enkelt å ha med hund rundt omkring på ærender, heller ;) Jeg er kjempeglad i mine og er glad jeg har dem, det er også meget klart for meg at dette er et ansvar jeg har i 10-15 år til, men i motsetning til barn slutter de jo aldri å være avhengig av deg. Selv om du har en enklere rase (ingen av de du nevner er enkle, og alle har sine greier. Miniatyrhunder trenger kanskje ikke like mye mosjon som en BC, men vil slite mer med å bli renslig og lignende) enn de du nevner vil også alltid hunden trenge tur og å få bevege seg masse, dra nye steder og oppleve litt nye ting, leke med kamerater, lære nye ting osvosv.

Anonymkode: 4e8db...1e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunder bør få minimum 1 times med tur/aktivisering hver dag. Hvis du vet at du skal jobbe og studere utenom, så ville jeg tatt en ekstra vurdering på om du har tid til å ha hund.

Du trenger slett ikke være streng for å oppdra og trene en hund. Hvis hunden er vanskelig å trene så kommer det først og fremst an på om man har funnet det som motiverer den. Hunder som regnes som "sta" eller "vanskelige å trene" er egentlig hunder som er vanskelig å motivere, dvs at det er begrenset hva de vil gjøre for mat og leke. I tillegg responderer de heller ikke særlig bra på bruk av ubehag, som var mer vanlig før i hundetrening.

I tillegg vil det som regel alltid være vanskeligere for en hund å høre på eier ute. Enten fordi det er så mye spennende ute som lukter, hunder og folk - eller fordi de synes de samme tingene er skumle. Det må man da også ta høyde for - ikke ved å være streng, men ved å senke kriteriene og slik at hunden mestrer, både ute og inne.

Vil du at hunden skal høre på deg, så må det være verdt det for hunden. Dvs belønn med godbit alt du vil hunden skal gjøre mer av. 

Jeg tenker også at en japansks spisshund kan passe, evt en eurasier. Vær obs på at førstnevnte lett kan være usikker og dermed ty til bjeffing i mange situasjoner. En del eurasiere kan også være litt vanskelige å trene fordi de er miljøberørte og/eller vanskelig å motivere.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går, krever mye planlegging og tid. Det aller beste er jo egentlig å få seg hund hvis man er rundt den nesten hele dagen. Hund er tross alt et flokkdyr. Hvis dette ikke er mulig, kanskje du har noen hundeglade bekjente som kan være litt sammen med dem om dagene blir lange? 

Ville kanskje heller anbefalt en hund som er 1år gammel og oppover. Det er jo likevel mye ansvar og tid som går med.

Hvis du per dags dato ikke er spesielt aktiv og hunden i tillegg blir hjemme når du jobber/studerer og samboeren din jobber, blir det veldig lite tid til å få inn all den aktiviteten og «hjernetrimmen» en hund trenger.  

Kanskje en «lite aktiv» hund er bedre. Den trenger jo fortsatt ca1 times tur om dagen. (Varierer jo fra individ til individ også, ikke bare rase). 

Har kun hatt små hunder selv, som Lhasa Apso, pappilon og kleinspitz. Da har Lhasaen vært enklest å ha med å gjøre for meg som ikke er en super sporty type. De andre har vært veldig aktive.

Puddel og whippet er kanskje bedre hunder for deg?  

 

Anonymkode: a7b86...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange ender etterhvert opp med understimulering og mye alenetid for hunden. Og hvis du jobber og studerer kan jo dette fort bli et problem. I tilleg har man jo gjerne andre aktiviteter der det ikke går å ta med seg hund. Eks; handling, ut på byen, enkelte sosiale sammenkomster osv.

 

Tenk nøye gjennom avgjørelsen, og lykke til hva det enn måtte bli. Håper du blir fornøyd med avgjørelsen du tar ☺️

Anonymkode: a7b86...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...