Gå til innhold

Definisjonen på skadefryd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må andres skade og uhell være ufortjent, for at fryden en annen person føler kan kalles "skadefryd"?

Går en skadefro person rundt og fryder seg over andres skade/uhell på generell basis, eller må det være rettet mot en spesifikk person? Hva om denne personen hadde vært som Hitler, kunne det kalles "skadefryd" da? Da hadde jo uhellet/skaden Hitler hadde opplevd vært fortjent.

 

Anonymkode: 112c9...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror man generelt kan føle på skadefryd ja. 

Og nei, det må heller ikke være ufortjent for at en annen person skal føle skadefryd. 

Selv mener jeg at om man selv har påført noen "denne skaden" og deretter fryder seg over skaden, at det kan kalles skadefryd. 

Anonymkode: dd161...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må andres skade og uhell være ufortjent, for at fryden en annen person føler kan kalles "skadefryd"?

Går en skadefro person rundt og fryder seg over andres skade/uhell på generell basis, eller må det være rettet mot en spesifikk person? Hva om denne personen hadde vært som Hitler, kunne det kalles "skadefryd" da? Da hadde jo uhellet/skaden Hitler hadde opplevd vært fortjent.

 

Anonymkode: 112c9...26c

Det er bare ett ord... Men nei, jeg kjenner folk som ikke er avhengig av såkalt "poetic justice" for å "gosse" seg over andres uhell... 

Så slik JEG ser det, så er det bare ett ord som beskriver det å ha glede av andres "skade"...  Om det er den rette definisjonen eller ei, det vet ikke jeg:vetikke:

Tror forresten den tyske varianten "schadenfroynden" (eller noe sånt) ofte brukes både på engelsk/amerikansk, for jeg mener å huske at de faktisk ikke har ett ord for nettopp dette.

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må andres skade og uhell være ufortjent, for at fryden en annen person føler kan kalles "skadefryd"?

Går en skadefro person rundt og fryder seg over andres skade/uhell på generell basis, eller må det være rettet mot en spesifikk person? Hva om denne personen hadde vært som Hitler

Tvert imot, vil jeg si. Hvis noen helt fortjent går på ræva/mislykkes, føler jeg skadefryd.
En person går ikke rundt og er skadefro sånn i alminnelighet, han er skadefro på grunnlag av en spesiell situasjon som er oppstått. 
Hitler gjorde én feil: han tapte  krigen, og dermed ble han demon. Hadde han vunnet, hadde han vært like anerkjent som Churchill er nå. 

Anonymkode: c9e1a...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...