Gjest Lilleulv Skrevet 31. mars 2005 #1 Skrevet 31. mars 2005 Jeg trenger noen tips til noen fristende godbiter jeg kan gi til min allergiske hund. Hun tåler ikke ting som inneholder noe korn, så det bør helst være reint kjøtt/pølseting
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2005 #2 Skrevet 31. mars 2005 Et tips - kjøp lever (billig). Kutt opp i SMÅ biter. Kok dem og putt dem siden i stekeovnen og la dem tørke. Garanterer at de har sin virkning!
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #3 Skrevet 31. mars 2005 De fleste Zoo butikker selger norskproduserte godbiter av ulike typer frysetørret kjøtt (okse, svin og lever). Disse pleier å være populære hos de fleste hunder.
Gjest Lilleulv Skrevet 31. mars 2005 #4 Skrevet 31. mars 2005 :D takk for gode tips!! Tror jeg skal kjøpe både lever og noe fysetørka greier.
Gjest Violetta Skrevet 31. mars 2005 #5 Skrevet 31. mars 2005 Men leveren må tørke LENGE! Jeg lar det ligge i stekeovnen på 100 grader over natten. Ellers mygler det fort.
Gjest Lea Skrevet 31. mars 2005 #6 Skrevet 31. mars 2005 Europris her godbiter som koster mye mindre enn Go'Biten som man får kjøpt i dyrebutikken. Lukter det samme og smaker tydeligvis like godt. Ellers er rødkt kjøttpølse i biter alltid en vinner når man trener dressur. Lukter mye og smaker godt.
Gjest Revenka Skrevet 31. mars 2005 #7 Skrevet 31. mars 2005 Jeg gir min hund MaxDog sin frysetørket lever (hundedigg står det på posen). Den koster 25,- på Rema. Tror den er litt større enn go'biten sine. Altså mer for pengene Jeg pleier ikke å steke noe i ovnen, kjøper ferdig, og innimellom får han ting fersk (pølse, karbonadekake osv) Eller små terninger av ost, deler den opp når jeg ikke lenger klarer å få osteskiver av den.
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2005 #8 Skrevet 1. april 2005 Den gang jeg hadde stor hun hadde jeg med en wienerpølse på trening. Den var kuttet opp i tynne skiver. En pølse rekker således LENGE - husk du skal ikke fore hunden med godbit. Nå har jeg liten hund og bruker like gjerne en servelat skive på en treningsøkt som en osteskive. Men den får bare en bitteliten smak for hver gang den blir rost. Det er ikke behov for å kjøpe ferdig godbit - en har som regel noe godt i kjøleskapet - det er billigere og lettere og juistere mengden. Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2005 #9 Skrevet 1. april 2005 Ett lite tillegg til lever: Ikke gi bikkja kraften fra kjelen - det tåler ikke magen til hundene det blir for sterkt og derav diare.
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2005 #10 Skrevet 1. april 2005 Hva med griseører.. det liker de fleste hunder...
Gjest Revenka Skrevet 1. april 2005 #11 Skrevet 1. april 2005 Hva med griseører.. det liker de fleste hunder... Griseører er en kose-snacks til å holde på med over tid, og ikke så godt egnet som belønning. Når man skal ha belønning for trening må det være noe lite og nett, slik at bikkja kan få mange. Med godbit som belønning skal man jo kunne belønne flere ganger i løpe av en øvelse, det er en liten oppmuntring/belønning for strevet, og ikke en "time out, nå koser vi oss i 15 minutter", da hadde hundetreningen tatt lang tid Dessuten, forer man bikkja full av godbit så vil den jo bli mett og da er det ikke lenger en godbit. Hvem gidder vel å jobbe for snacks hvis man allerede er proppa full av det i magen? Ikke jeg iallefall Oi, så nå at det ikke stod noe direkte om belønning ved trening her :oops: Hjemme får han noe han kan kose seg med som bein (margbein er jo veldig populært, kjøper de frossen på kjøttbutikken), vanlig tyggeben og griseører/haler. Og selvfølgelig en skive pålegg når jeg lager meg mat så lenge det er noe han kan spise Må jo være litt bortskjemt også da Jeg foretrekker å ha tørre godbiter på trening slik at jeg ikke får masse pølsefett på fingrene..tihi..
Gjest Lilleulv Skrevet 1. april 2005 #12 Skrevet 1. april 2005 Jepp, det er til trening jeg er ute etter
Cherie Skrevet 1. april 2005 #13 Skrevet 1. april 2005 det er en liten oppmuntring/belønning for strevet, og ikke en "time out, nå koser vi oss i 15 minutter", da hadde hundetreningen tatt lang tid Dessuten, forer man bikkja full av godbit så vil den jo bli mett og da er det ikke lenger en godbit. Hvem gidder vel å jobbe for snacks hvis man allerede er proppa full av det i magen? - du har ikke ridgeback ser jeg
Gjest Revenka Skrevet 1. april 2005 #14 Skrevet 1. april 2005 - du har ikke ridgeback ser jeg Nope, har en berner sennen som helst koser seg i sofaen sin..tihi, og er ekstremt kresen.
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2005 #15 Skrevet 1. april 2005 Godbit i trening skal være belønning. For å belønne slik at det virkelig virker må man ha en belønning som fungerer. Jeg har ennå tilgode å se en hund som ikke har en eller annen innfallsvinkel i så måte, men noen ganger kan det ta tid og kreve mye fantasi for å finne den belønning som betyr mest. Er hunden kresen........... må du prøve deg frem. Kanskje ikke mat er tingen i det hele tatt men en "eksklusiv" leke (helst to som du kan bytte med hverandre). Spiser hunden din alt, så kan du velge å vrake og har ikke problemer. Men det er viktig å variere.
Gjest Leola Skrevet 1. april 2005 #16 Skrevet 1. april 2005 Hvis jeg skal trene hunden ute så bruker jeg pølsebiter - hvis jeg trener ham inne så bruker jeg frysetørket lever eller små ostebiter.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #17 Skrevet 1. april 2005 Hunden er fornøyd med å få tørrfôret sitt som godbit, skjønner meg ikke på dem som går på dyrebutikken og kjøper snacks til dyre dommer.
Gjest Lilleulv Skrevet 1. april 2005 #18 Skrevet 1. april 2005 min hund hadde aldri i verden giddi å jobba for litt tørrfor Men hun får ikke tørrfor i det hele tatt heller... Har mange ideer nå. Kjøttpølse tror jeg blir bra.
Ella Skrevet 1. april 2005 #19 Skrevet 1. april 2005 Dette bruker vi: - fiskepudding i biter - ost i biter, ikke for mye - røkt kjøttpølse - tørket eller stekt lever - stjålne koldtbordrester (røkt laks, roastbiff steik etc.) - kjøttkaker - vafler! Spørs om hunden din tåler det da.... - eplebiter når det er varmt NB: lurt å ha egen treningsjakke/turjakke dersom du har slike godbiter rett i lommene Hilsen Ella
Gjest Lilleulv Skrevet 1. april 2005 #20 Skrevet 1. april 2005 jeg har sånn liten godtebag til å feste i beltet :D vafler funker nok dårlig, men ellers var det masse gode tips der ja. Blir moro å trene når man har noe skikkelig spennende å gi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå