Gå til innhold

Å sikte eller ikke sikte?

Anbefalte innlegg

Gjest manic
Skrevet

Hvorfor står det alltid sikt i hvetemel og det andre tørre i oppskrifter? Må man absolutt det? Jeg eier ingen sikt og har heller ikke plass til så mye mere kjøkkenutstyr i min minimale leiglighet. Er ikke sikting noe en drev på med i gamle dager da melet ikke hva helt rent og det ofte var døde biller i melet eller noe slikt ? :P

Sikter dere i kakeoppskrifter jenter?

Jeg vil jo ikke ødelegge kaka jeg skal lage heller med å ikke sikte (har tenkt å lage mississippi mudcake'n til Arkana, og er en usikker kokk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikting av melet (eller alt det tørre) hjelper å forhindre klumper og gjør røren mer luftig. Jeg pleier å sikte når det står, men jeg har sikt i hus og det går så raskt og greit. Men egentlig tviler jeg på at det har nevneverdig betydning, om det skulle komme noen melklumper i kaken, hva så? Forøvrig har jeg laget mississippi mud cake både med og uten sikting, ingen forskjell. Den er rasende god uansett! :sikle:

Skrevet

Sist jeg siktet mel? :-?

Må ha vært i heimkunnskapen på ungdomsskolen... :wink:

Gjest Violetta
Skrevet

Står det ikke "siktet hvetemel" på pakken da? Jeg har aldri siktet melet i noe som helst, men har laget mye mat... :)

Skrevet

Jeg sikter melet kun når jeg lager noen få, spesielle kaker, som skal være veldig lett og luftig. Da sikter jeg melet, lokker ovnsdøren forsiktig og lister meg over kjøkkengulvet.

Men jeg tror ikke det har noe å si, det er bare en liten sermoni jeg har. :ler:

Skrevet

Ser for meg et loppefrø som lister seg over gulvet :ler:

Men når det gjelder sikting av melet - blir kakene luftigere hvis melet siktes i og bare vendes forsiktig i eggedosisen - dette gjelder jo stort sett litt mer "delikate" kaker.

Ser jo også at "TV-kokkene" gjør det enkelte ganger - så det har nok noe for seg.

Skrevet
Sist jeg siktet mel? :-?

Må ha vært i heimkunnskapen på ungdomsskolen... :wink:

Samme her...

Gjest gjest1
Skrevet

Kjøp en desiliter-mål som har rist i bunnen (tror ikea har noe slikt). Kjempelett, måling og risting i ett! Skikkelig morsomt også :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg sikter melet kun om jeg ser at det har klumper. Om melet er klumpefritt ser jeg ikke vitsen,....har bakt kaker med og uten siktet mel, og de smaker og ser helt like ut,.....

Gjest manic
Skrevet

Da konkluderer jeg med at melsikteren har utspilt sin rolle!

Det er så kjibt å måtte kjøpe nye redskaper for hver gang jeg skal prøve en ny oppskrift, blir jo veldig dyre retter og jeg er student :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette har jeg aldri tenkt på før, men det er kanskje dels en overlevning fra den tida man oppbevarte store mengder mel under ymse ytre forhold? Sånn at melet kanskje ble fuktig og klumpet seg mer og sånn? (for ikke å snakke om at sikting fjerner dyr i melet...)

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg siktet melet tidligere, men har ikke gjort det de siste årene. Inntil jeg i januar skulle lage boller med ungene. Da siktet jeg tilfeldigvis melet og fant biller.

:o

Etter det har jeg siktet melet hver gang og jammen fant jeg ikke biller i en pakke til rett før påske.... Tror jeg ikke skal handle mel i den butikken mer. :roll:

Skrevet
Jeg siktet melet tidligere, men har ikke gjort det de siste årene. Inntil jeg i januar skulle lage boller med ungene. Da siktet jeg tilfeldigvis melet og fant biller.

Etter det har jeg siktet melet hver gang og jammen fant jeg ikke biller i en pakke til rett før påske.... Tror jeg ikke skal handle mel i den butikken mer. :roll:

:kvalm: Nå tror jeg du fikk meg til å begynne å sikte melet også...

Skrevet

:kvalm: Nå tror jeg du fikk meg til å begynne å sikte melet også...

Eh ja. Jeg har hatt meldyr, men de ser du før du i det hele tatt tar melet opp fra posen. Er billene bitte små da?! Tror fikk meg til å sikte også..

Gjest Anonymous
Skrevet

:ler:

Her en en historie til:

For ca en måned siden skulle jeg kjøpe rugmel i en Rimi butikk. Og tro det eller ei: Da jeg tok opp posen så flagret det ett eller annet med vinger avgårde. Ved nærmere inspeksjon så jeg flere individer under papirbretten som enda ikke vår ferdig utvokst.

Helt klart ikke Rimis feil. Dette må ha komme fra mølla som klargjorde posene. Betjeningen fikk litt hetta da jeg viste det til dem.

Skrevet
For ca en måned siden skulle jeg kjøpe rugmel i en Rimi butikk. Og tro det eller ei: Da jeg tok opp posen så flagret det ett eller annet med vinger avgårde. Ved nærmere inspeksjon så jeg flere individer under papirbretten som enda ikke vår ferdig utvokst.  

Helt klart ikke Rimis feil. Dette må ha komme fra mølla som klargjorde posene. Betjeningen fikk litt hetta da jeg viste det til dem.

Dette har jeg også opplevd. Idet jeg åpnet en ny pakke bokhvetemel fra Helios, fløy det ut et digert insekt. Da gikk selvsagt hele pakken i søpla.

Å sikte mel for å unngå meldyr er jo igrunnen ikke en fullgod løsning nettopp fordi slike dyr kan forekomme i sammalt mel også, og sikter man det, forsvinner jo litt av vitsen med det grove melet... :roll:

Dessuten, hvis jeg hadde siktet fint mel ned i en kakerøre, og så funnet noen dyr nederst i sikten, så ville jeg nok kastet hele røra likevel. Ikke hyggelig å tenke på at melet er av dårlig kvalitet og "forurenset", selv om det skal stekes... :-?

Min erfaring er imidlertid at man lett oppdager slike dyr når man måler opp melet (særlig hvis de flyr avgårde, da :ler: ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...