Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har akkurat fått meg digitalt kamera men det er noe jeg ikke skjønner. når jeg legger inn bildene på pcen så er de så veldig store, hvordan forminsker jeg de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

antal piksler betyr bare størrelsen på bildene. Så poenget med masse av dem er altså ikke stor...

Du kan forminske i alle bildebehandlingsprogrammer. Hva slags bruker du?

Skrevet

har microsoft photo editor.. men skjønner meg ikke noe særlig på det..

Skrevet

Du kan stille inn på kameraet ditt hva slags oppløsning du vil ta bildene i. Kanskje er det ikke nødvendig at kameraet er stilt til høyeste oppløsning, kommer ann på hva slags kamera du har...

Gjest Anonymous
Skrevet

:-) :-)

Hei Sannheten.

Hvis du vil ha det i pikels så gjør du følgende for å minske bildet:

Åpne bildet i Editor.

På verktøylinjen ser du ENDRE BILDE og trykker der.

Så trykker du på ENDRE STØRRELSE

Trykk så på ENHETER og endre til pikels.

Trykkes du på bredden øverst så vil høyden automatisk følge med.

Så trykker du OK og lagrer bildet i mine bilder mappen.

Best å lagre i jpeg format hvis du har alternativer der.

Hvis du vil ha de overflødige kantene bort fra bildet så beskjærer du det først!

Håper det hjalpt deg litt?

Skrevet
Du kan stille inn på kameraet ditt hva slags oppløsning du vil ta bildene i. Kanskje er det ikke nødvendig at kameraet er stilt til høyeste oppløsning' date=' kommer ann på hva slags kamera du har...[/quote']

Men sjølv om du kan stilla inn storleiken/oppløysinga på bileta i kameraet, så pass på. Eg har nokre fine bilete eg ville ha ut på papir - men dei eignar seg best som frimerke då... (Litt på spissen, men...)

Om du ikkje er sikker på at du ikkje vil ha bruk for bileta i stor oppløysing, så er det betre å ta bileta i så god kvalitet du kan, og heller forminska og behandla i grafikkprogram etterpå. (Og det ser det ut til at gjest har svart greit på.)

Skrevet

tusen takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...