AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Jeg er gravid, nylig funnet ut av det... nylig var jeg på harryshopping og kjøpte det jeg forbinder med julegodt. Sjokolade punsj fra fazer og Anton berg sjokolade med fyll. Tok en punsj og kom på at det er jo alkohol.... den var allerede svelget da jeg leste alkohol. 2.7 prosent. Sjekket antok berg og ser at også disse har oppgitt alkohol....er det virkelig sånn? Kan jeg ikke spise disse? Jeg turte ikke spise flere, og har dårlig samvittighet for den ene....men aldri har tanken slått meg at dette er alkohol og at hverken barn eller gravide kan spise det... Anonymkode: 08e6e...e98
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #2 Skrevet 9. desember 2018 Nei du bør ikke spise fler Anonymkode: 39a4b...781
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 Den enslige sjokoladen har nesten garantert ikke gjort noen skade. Det er såpass lite alkohol i de sjokoladene at jeg tviler på de kan gjøre noen skade med mindre man spiser et par esker i slengen, men jeg holdt meg unna for sikkerhets skyld - et lite offer i det store og hele. Anonymkode: 59dad...fcd 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 0 stress, du blir Jo ikke full/påvirket av 1sjokolade. Ikke ga dårlig samvittighet, bare ikke spis mange i slengen. Jeg smakte på vin flere ganger i løpet av svangerskapet, så lenge det er snakk om EN liten slurk på EN kveld går det helt fint. Anonymkode: 5e448...e40
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 Det er jo alkoholinnhold som lettøl- og hvor mye får man i en sjokolade? 1ml? I så fall kan du spise 500 stk før du er oppe i en halvliter lettøl. Bruk bekymringene dine på noe annet 😊 Anonymkode: 2a374...0f7 15
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Skrevet 9. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 0 stress, du blir Jo ikke full/påvirket av 1sjokolade. Ikke ga dårlig samvittighet, bare ikke spis mange i slengen. Jeg smakte på vin flere ganger i løpet av svangerskapet, så lenge det er snakk om EN liten slurk på EN kveld går det helt fint. Anonymkode: 5e448...e40 Det kan man ikke garantere. På feil tidspunkt i utviklingen kan svært lite alkohol påvirke fosteret negativt - det er derfor totalavhold anbefales. Anonymkode: 59dad...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #7 Skrevet 9. desember 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan man ikke garantere. På feil tidspunkt i utviklingen kan svært lite alkohol påvirke fosteret negativt - det er derfor totalavhold anbefales. Anonymkode: 59dad...fcd En slik sjokolade inneholder såpass små mengder at det ikke har noe å si. Anonymkode: f3315...d78 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #8 Skrevet 9. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En slik sjokolade inneholder såpass små mengder at det ikke har noe å si. Anonymkode: f3315...d78 Hvilken utdanning har du egentlig som kan garantere slike ting? Anonymkode: 5d686...327 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #9 Skrevet 9. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken utdanning har du egentlig som kan garantere slike ting? Anonymkode: 5d686...327 Jeg kan matte. Anonymkode: f3315...d78 24
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #10 Skrevet 9. desember 2018 En liten likørsjokolade inneholder vel knapt en teskje med flytende innhold? Og av denne teskjeen er det 2,7% alkohol. Alkoholfritt øl inneholder faktisk gjerne 0,5% alkohol.. og det ansees som helt trygt for gravide å drikke alkoholfritt øl til tross for den lille prosenten. Som det blir nevnt over.. hvis man kan et snev av matematikk sier det seg selv at mengden alkohol i en teskje med 2,7% ikke er signifikant. Det blir som å ta en bitteliten slurk av en lettøl.... det tviler jeg veldig sterkt på at kan gjøre noen som helst skade. Jeg drakk med et uhell en slurk av feil gløgg tidligere i desember (altså med rødvin).. og jeg stresser ikke et sekund over den stakkarslige lille slurken med utblanda rødvin.. Ikke tenk på det TS! Anonymkode: d4466...da0 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #11 Skrevet 9. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan man ikke garantere. På feil tidspunkt i utviklingen kan svært lite alkohol påvirke fosteret negativt - det er derfor totalavhold anbefales. Anonymkode: 59dad...fcd Det er helt ulogisk. For at alkohol skal ha en negativ påvirkning må mor bli påvirket. Det skal langt mer enn en Anton Berg til. Anonymkode: 5e448...e40 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #12 Skrevet 9. desember 2018 Altså, jeg ble full mange ganger på slike godteri som barn! Tro kan flytte fjell! Anonymkode: 64f89...664
addict Skrevet 9. desember 2018 #13 Skrevet 9. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo alkoholinnhold som lettøl- og hvor mye får man i en sjokolade? 1ml? I så fall kan du spise 500 stk før du er oppe i en halvliter lettøl. Bruk bekymringene dine på noe annet 😊 Anonymkode: 2a374...0f7 This 👌🏻
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #14 Skrevet 9. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan man ikke garantere. På feil tidspunkt i utviklingen kan svært lite alkohol påvirke fosteret negativt - det er derfor totalavhold anbefales. Anonymkode: 59dad...fcd Du burde ta deg litt tid til å lese om kjemi og kroppen generelt... Anonymkode: 649d4...0da 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #15 Skrevet 10. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt ulogisk. For at alkohol skal ha en negativ påvirkning må mor bli påvirket. Det skal langt mer enn en Anton Berg til. Anonymkode: 5e448...e40 Nei, mor må ikke bli påvirket for at det skal kunne påvirke fosteret negativt. De færreste blir påvirket av ett glass vin, men det finnes tilfeller der det ene vinglasset i løpet av svangerskapet har kommet på et tidspunkt i fosterutviklingen som er særdeles følsomt for alkohol. Den vesle promillen i blodet av det ene vinglasset påvirket fosteret. Greia er at man vet ikke hvor mye alkohol som må til for å påvirke fosteret negativt, og man vet heller ikke akkurat når i det individuelle svangerskapet disse overfølsomme kritiske punktene er, så man anbefaler totalavhold. Jeg sier ikke at likørsjokolader er garantert å skade fosteret, jeg sier at forskning ikke kan garantere at det ikke skader fosteret - så da holdt jeg meg unna for sikkerhets skyld. Anonymkode: 59dad...fcd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #16 Skrevet 10. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, mor må ikke bli påvirket for at det skal kunne påvirke fosteret negativt. De færreste blir påvirket av ett glass vin, men det finnes tilfeller der det ene vinglasset i løpet av svangerskapet har kommet på et tidspunkt i fosterutviklingen som er særdeles følsomt for alkohol. Den vesle promillen i blodet av det ene vinglasset påvirket fosteret. Greia er at man vet ikke hvor mye alkohol som må til for å påvirke fosteret negativt, og man vet heller ikke akkurat når i det individuelle svangerskapet disse overfølsomme kritiske punktene er, så man anbefaler totalavhold. Jeg sier ikke at likørsjokolader er garantert å skade fosteret, jeg sier at forskning ikke kan garantere at det ikke skader fosteret - så da holdt jeg meg unna for sikkerhets skyld. Anonymkode: 59dad...fcd Ingen kan garantere deg at ikke gulrøtter skader fosteret heller, det er ingen garantier i livet. Men når alkoholfri øl anses som trygt, så er én likørkuler også det. Anonymkode: 5e448...e40 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #17 Skrevet 10. desember 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: det finnes tilfeller der det ene vinglasset i løpet av svangerskapet har kommet på et tidspunkt i fosterutviklingen som er særdeles følsomt for alkohol. Den vesle promillen i blodet av det ene vinglasset påvirket fosteret. Og dine kilder på dette er? Slik forskning finnes nemlig ikke. Så jeg ville latt være å legge frem slik du gjør her. Det stemmer at totalavhold anbefales fordi man ikke kan si noe sikkert om noen nedre grense. Jeg anbefaler ingen noe annet, bare så det er klart. Men hva gjelder 1 likørsjokolade bør du ta deg tid til å regne litt på det. Gravide kan fint drikke kefir, til sammenligning. Anonymkode: f3315...d78 3
Joppeline Skrevet 10. desember 2018 #18 Skrevet 10. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo alkoholinnhold som lettøl- og hvor mye får man i en sjokolade? 1ml? I så fall kan du spise 500 stk før du er oppe i en halvliter lettøl. Bruk bekymringene dine på noe annet 😊 Anonymkode: 2a374...0f7 Bare sånn for sikkerhets skyld her, lettøl kan en IKKE drikke som gravid. Det er alkoholfritt øl en kan drikke, lettøl har for høy alkoholprosent. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #19 Skrevet 10. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo alkoholinnhold som lettøl- og hvor mye får man i en sjokolade? 1ml? I så fall kan du spise 500 stk før du er oppe i en halvliter lettøl. Bruk bekymringene dine på noe annet 😊 Anonymkode: 2a374...0f7 Du kan ikke drikke lettøl når du er gravid? Er mye alkohol i lettøl. Tenker du på alkoholfritt øl? For der er en liten mengde alkohol også. Men så liten at den visstnok ikke teller. Anonymkode: a9c02...7f1
Kitcat Skrevet 10. desember 2018 #20 Skrevet 10. desember 2018 Det er nok mer skadelig for fosteret ditt at du bekymrer deg og stresser for bagateller, enn at du fikk i deg en dråpe alkohol. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå