Gå til innhold

Hvordan er din beredskap?


Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En del av det har jeg fra før, rett og slett fordi jeg har vokst opp med dårlig økomnomi. Har alltid 2pk knekkebrød liggende og 2pk havregryn. Egentlig det eneste jeg ikke har er vann på lager og jodtabletter ellers har jeg alt på lista fra før. Tenker å ordne en hylle i boden med det som står på listen der så jeg får litt  oversikt og har alt på ett sted. Jeg er nok vokst opp litt i beredskap på et vis og vant til å klare meg selv om en krise skulle oppstå.

  • Liker 1
Skrevet

Vi skal nok klare oss ganske lenge. Vi er en familie på seks og har det meste som står på listen. Vi har et mat- og vannlager i kjelleren som nok holder noen uker. Vi har også faste medisiner, Jod, Paracet, kulltabletter og litt annet på lager. Har til og med en boks kortison i tilfelle krise. Vi har en stor vedovn som også kan brukes til matlaging, og vi har nok ved til å klare oss i flere år. Det vi ikke har så mye ekstra av er bensin. og diesel. Bør nok ha et par reservekanner på lager.

Skrevet

Vel om det skjer noe i dag ligger jeg tynt ann. Skjer det noe om en uke vil jeg greie meg bra.

  • Liker 2
Skrevet

Mitt beredskap er veldig dårlig, jeg har ikke lagret en eneste spiselig ting som varer over en lengre periode så hvis en krise skulle utbryte ville jeg vært dårlig an.

Skrevet

Vi har det meste, men ikke f.eks. DAB-radio, jodtabletter eller nok vann.

Skrevet

Vi har litt tørrvarer, pasta, ris og sånt. Ellers ingenting på lista, annet enn hva vi tilfeldigvis har på et gitt øyeblikk. 

Skrevet

Har ikke tenkt noe over dette før, men tenker at det er fornuftig å skaffe seg dette som står på lista. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Mye unødvendig på lista, og for lite av det nødvendige.

Det viktige er varme (helst vedovn med et stort nok lager av ved og mulighet for å koke på toppen), vann, mat (tørrmat og boksemat holder seg lenge), og førstehjelpsutstyr. I den rekkefølgen. Og man burde ha til minst 2 uker. Resten er bare tull. Hva skal du f.eks med sovepose og pledd når alle har en seng med dyne hjemme? Og DAB radio hva i all verden skal man bruke det til?

Men dasspapir kan jo være greit å ha selv om det ikke er livsnødvendig. Og en lommelykt eller annen lyskilde kan også være greit å ha.

Selv har jeg tørrmat og noe boksemat. Og har ved og en gammel vedovn, men får snart en ny og mer effektiv en (begge med mulighet for å koke eller steke ting på toppen). Og et ganske variert førstehjelpsskrin har jeg da akkurat som alle andre burde ha (og har ved to annledninger fått brukt for det ved ganske store kuttskader i hverdagen). Vann har jeg ikke lagret, og vil ha utbytting (ved vanlig forbruk) hvis jeg skulle ha hatt en lagertank for å hindre bakterier og vekst. Men skulle det bli krise så har jeg jo noe vann i varmtvannsberederen,  og verktøy som jeg kunne ha skrudd den opp med for å få ut vannet uten trykk på nettet. Denne vanntanken er det få som tenker over at de faktisk allerede har i beredskap. Men den er jo ikke akkurat ideell og lett å få ut vann fra når det ikke er noe trykk på nettet da. Og vær forsiktig da det er trykk på den når den er varm.

Endret av bananbøy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...