Gå til innhold
AnonymBruker

Vondt i tenna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er ei 20 år gammel jente som de siste ukene har vært plaget med vonde tenner. Det er litt vanskelig å si nøyaktig hvor smertene sitter, for det kjennes litt diffust. Men rundt 12-årsjekslene (oppe). Smertene kommer på både høyre og venstre side. Øm og trykkende karakter med en ilende følelse innimellom. Best om morgenen og blir verre utover dagen. Kan også gi hodepine. 

Er ikke kjempevondt liksom, men sykt irriterende. Ibux har funket et par ganger. 

Noen som har opplevd lignende? Hva var årsaken hos deg?

Jeg har fått tannlegetime om en måned, så skal selvfølgelig ta det opp da. 

Er så engstelig for tennene mine🙈

Anonymkode: 585d5...522

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det der høres mer ut som bihulebetennelse. 

Anonymkode: f4429...553

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vox_populi
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øm og trykkende karakter

Nøyaktig hva er ømt? (når du trykker på?)
Merker du forskjell når du sitter på en stol og bøyer hodet ned mellom beina?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nøyaktig hva er ømt? (når du trykker på?)
Merker du forskjell når du sitter på en stol og bøyer hodet ned mellom beina?

Når jeg trykker på jekslene så føles det som det gjør vondt oppover beinet over tennene. 

Tror ikke det er karies, for jeg var til undersøkelse av tennene tidligere i år. Karies utvikler seg vel ikke så fort? Har hørt at det først er når hull har blitt store at det gjør vondt. 

Merker ingen forskjell når jeg bøyer hodet ned. 

Kan man ha bihuletennelse uten å være forkjølet ellers? Har ingen plager fra nesen eller smerter i ansiktet.🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vox_populi

Tannråte er det ikke. Aldri vondt når du biter? Hvilken flate av 12-årsjekslene er det verst å trykke på (ytter-, innside eller tyggeflata?) Du kan ha bihulebetennelse uten nevneverdige andre symptomer. Du må altså bøye deg helt maksimalt og holde hodet der i et halvt minutt. Men merker du ingen forandring, er det neppe bihulebetennelse. Er noen del av tannkjøttet sårt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er ei 20 år gammel jente som de siste ukene har vært plaget med vonde tenner. Det er litt vanskelig å si nøyaktig hvor smertene sitter, for det kjennes litt diffust. Men rundt 12-årsjekslene (oppe). Smertene kommer på både høyre og venstre side. Øm og trykkende karakter med en ilende følelse innimellom. Best om morgenen og blir verre utover dagen. Kan også gi hodepine. 

Er ikke kjempevondt liksom, men sykt irriterende. Ibux har funket et par ganger. 

Noen som har opplevd lignende? Hva var årsaken hos deg?

Jeg har fått tannlegetime om en måned, så skal selvfølgelig ta det opp da. 

Er så engstelig for tennene mine🙈

Du har sannsynligvis bihulebetennelse. Få deg en akuttime hos fastlegen. Tannlegen kan ikke gjøre noe med tennene når problemet er i bihulene. 

Anonymkode: 05fef...2aa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her