Gå til innhold

Tanker om fedme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om Helene Drage, ønsker jeg å lufte noen tanker. 

For det første, jeg har vært sykelig fet selv, men har kommet meg ut av det med kosthold og trening. Vanvittig lang prosess, BEINHARD jobbing, og jeg ser fremdeles på meg selv som en person med spiseforstyrrelse. Jeg må for alltid være i prosess mentalt for holde det i sjakk.

Jeg har en teori om at i all hovedsak lider de fleste som har sykelig fedme av en overspisingslidelse/spiseforstyrrelse. Jeg tar gjerne feil her, men har vanskelig å forestille meg at sykelig fedme ikke bunner i et usunt forhold til mat. Man kan si lat og glad i mat, men den kjøper ikke jeg. Det er så forbanna mye ubehag som følger det å være overvektig, og jeg tror majoriteten av de som har sykelig fedme kunne ønske de var normalvektige (ja jeg vet det finnes unntak her, men det finnes da unntak til nesten alle regler).  Man kan også snakke om folk som ikke vet at man blir feit av McDonalds til frokost, eller hormonelle forstyrrelser eller sykdommer som konkret fører til overvekt, men det er ikke de det handler om her. 

Når man ser på tråden om Helene Drage så viser det at overvekt utløser et behov/selvfølt rett eller plikt til å kommentere dette for mange. Det er ikke måte på hva folk tenker om overvektige. Dessverre har dette også vært i mitt hode, og vært en del av selvforakten jeg har følt på i så mange år: jeg har syntes at overvektige er veike og svake.

Samtidig har jeg følt veldig på at jeg kunne ønske spiseforstyrrelsen min hadde tippa andre veien, at jeg var sykelig tynn. Jeg føler ikke på det nå lenger, da jeg har sett med egne øyne i nær familie hvilket helvete dét er å leve i. Men likevel, har ikke anorektikere en opphøyet status sett opp mot overspisere? Er det den vanvittige selvdisiplinen som gjør dette? Er de rett og slett flinkere syke? Jeg prøvde nå å få hjelp i mange år for overspisingslidelse, men det fantes ikke noe tilbud. Slankeoperasjon var for meg helt utenkelig, og like latterlig som å operere en for tynn person tjukkere.

Beklager at dette ble et rotete innlegg. Ikke vær redd for å være uenige, jeg heier på utvidelse av eget perspektiv, men prøv å ikke snakke nedsettende om andre. Det tjener ingen hensikt. 

Anonymkode: 146e9...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tro på at mat er hovedgrunnen til fedme. Men også de hormeonelle og kjemiske reaksjonen i tarmen. Hvorfor har keisersnitt barn større sjanse for å bli overvektige? Det forskes pp om det er fordi de ikke får de riktige bakteriene når de ikke går gjennom den normale fødselskanalen.

 

For meg selv, som er i kategoreien fedme, ser jeg at jeg er altfor glad i søtsaker. Jeg elsker sjokolade og kan spise meg kvalm på det. Jeg tyr til sjokolade når jeg er sulten fordi jeg ikke gidder lage meg noe mat. 

 

Jeg har de siste 4 årene gått ned 70 kilo, men er på startkiloene nå. Jeg har ingen problem.med å gå ned i vekt, men klarer ikke å holde meg der. 

Anonymkode: 8f08c...d77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at det ikke er hjelp å få som du sier. Det er jo et stort samfunnsproblem.

Anonymkode: cbd02...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...