Gå til innhold

Hva regnes som Sørlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

" Hvor er detta Sørlandet" lurte Valborg i Olsen-Banden på .😄

Anonymkode: 48014...5d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt sør for Dovre er Sørlandet, alt sør for Skagerak er syden.

Anonymkode: 63e65...a39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

 

Alt det som er rødt er Sørlandet

273px-Sorlandet_in_Norway_(plus).svg.png

Veldig ulogisk, egentlig, siden det er steder som er mer sør i landet enn "Sørlandet" som ikke blir kalt sørlandet...

Anonymkode: e33db...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kragerø ha ha, det har jeg aldri hørt før, bli regnet som Sørlandet. 

Nei- det er fra Flekkefjord til Tvedestrand/Risør ( Risør er tvilstilfelle for meg altså. ) 

Anonymkode: 5ea13...0db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Catalina Culès skrev:

Du vet at Flekkefjord ligger i Vest-Agder ?

Ja, litt dårlig formulert. Var bare ment som en korreksjon til de som mener at Sørlandet slutter i (kjedlige) Mandal.

Anonymkode: 8df69...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vox_populi skrev:

Den gamle grensa mellom Øst- og Vestlandet gikk ved Rygjarbit, ca. grensa mellom Telemark og Agder. Etter at Sørlandet ble tatt i bruk som navn for vel 100 år siden, har grensa mot Vestlandet flyttet seg til Åna-Sira, og om et drøyt år flyttes den videre til nord på Haugalandet, når det nye fylket Hordaland + Sogn og Fjordane overtar Vestlandsnavnet. 
Flekkefjord hører til Sørlandet, men klimatisk sett hører den mer til Rogaland, har en lokalkjent fortalt meg.

PS: Setesdalen og og andre indre bygder på Agder hører ikke til Sørlandet, det navnet er forbeholdt kyststripa.

?

Fylket vil nok hete Vestland når (hvis) Hordaland og Sogn & Fjordane slår seg sammen, men Vestlandet, som i region i Norge vil jo fremdeles inkludere Rogaland og Møre & Romsdal. 

Helt uaktuelt for meg som rogalending å plutselig skulle kalle meg sørlending - jeg er IKKE sørlending, jeg ER vestlending. 

Anonymkode: 620b4...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig ulogisk, egentlig, siden det er steder som er mer sør i landet enn "Sørlandet" som ikke blir kalt sørlandet...

Anonymkode: e33db...99c

Sørlandet er sørlandet. Definert som agderfylkene. At folk lager sine personlig definisjoner er mer ulogisk. Du kan jo se på kartet og si at det er veldig ulogisk at østlandet kalles østlandet. Finnmark er jo østlandet. Geografiske navn er ikke føler/mener/synes. Geografiske navn er definert. Sørlandet er pr def.= agder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal slite med å finne f.eks en setesdøl som definerer seg som sørlending.

Anonymkode: f8462...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uaktuelt for meg som rogalending å plutselig skulle kalle meg sørlending - jeg er IKKE sørlending, jeg ER vestlending. 

Selvfølgelig. Vestlandets sørgrense kommer fra 1.1.2020 til å være grensa mot Rogaland, mens grensa Rogaland/Sørlandet beholdes. Betegnelsen Vestlandet som landsdel vil  etterhvert gå ut av bruk pga. fare for misforståelse. Tror jeg.

 

39 minutter siden, Ti T Usen skrev:

Sørlandet er sørlandet. Definert som agderfylkene

Da er du ikke så godt kjent på Agder: i Setesdal, Åseral, Sirdal. De mener de er egder, ikke sørlendinger. Krags Sørlandet forbindes med den bløde kyststribe. På indre Agder er dialektene som kjent ganske annerledes.
Dessuten, hva skal vi med to betegnelser om de dekker nøyaktig det samme?
Men en viss usikkerhet om dette har det vært. Det ble sterke protester da NRK begynte å kalle lokalsendinga for Agder for Sørlandssendinga. Men kjøttvekta (= kystbyene) rår, og navnet ble beholdt.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vox_populi skrev:

Selvfølgelig. Vestlandets sørgrense kommer fra 1.1.2020 til å være grensa mot Rogaland, mens grensa Rogaland/Sørlandet beholdes. Betegnelsen Vestlandet som landsdel vil  etterhvert gå ut av bruk pga. fare for misforståelse. Tror jeg.

 

Da er du ikke så godt kjent på Agder: i Setesdal, Åseral, Sirdal. De mener de er egder, ikke sørlendinger. Krags Sørlandet forbindes med den bløde kyststribe. På indre Agder er dialektene som kjent ganske annerledes.
Dessuten, hva skal vi med to betegnelser om de dekker nøyaktig det samme?
Men en viss usikkerhet om dette har det vært. Det ble sterke protester da NRK begynte å kalle lokalsendinga for Agder for Sørlandssendinga. Men kjøttvekta (= kystbyene) rår, og navnet ble beholdt.

Dette er igjen føler/mener. Har liten betydning hvor kjent man er der. Norge er delt inn i fem landsdeler. Tidligere har vi hatt ulike inndelinger. Men NÅ følger landsdelene fylkesgrensene. Også for setesdøler, egder og andre. Akkurat som rindalinger. Som mot sin vilje er vestlendinger men ønsker å være trøndere. Men  TS spør om folks personlige oppfatning om hvor sørlandet er, så jeg skjønner jo at dette egentlig er opp til hver enkelt:-)

Endret av Ti T Usen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandet er Agder. Verken Egersund eller Kragerø er Sørlandet selv om sistnevnte har  den velkjente sørlandsidyllen. Men det har de jaggu i mange norske byer på en god sommerdag.

Anonymkode: 8fe42...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ti T Usen skrev:

Dette er igjen føler/mener. Har liten betydning hvor kjent man er der. Norge er delt inn i fem landsdeler

Jeg forstår at dette er din oppfatning. Men du burde forstå at hva trøndere, sogninger eller andre uvedkommende, deg inkludert, måtte føle/mene om Sørlandet, er svært lite å bry seg om. Selvfølgelig er det de det gjelder, som har definisjonsmakta. Og de fleste setesdøler vil nekte for at de bor på Sørlandet.
Man spør heller ikke en sæbygg om harstadværinger bør kunne kalles nordlendinger, man spør folk i Harstad, naturlig nok. Setesdølen er ikke meningsberettiget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født og oppvokst på sørlandet og sørlandet er begge Agder fylkene ikke bare kysten av Agder fylkene.

 

Hvorfor er dette så vanskelig for noen å forstå ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk i Finnmark er Sørlandet hele den breie delen av Norge.

Anonymkode: 1cf99...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For folk i Finnmark er Sørlandet hele den breie delen av Norge.

Anonymkode: 1cf99...40d

Nei, det er Sør-Norge. Noe helt annet enn Sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Nei, det er Sør-Norge. Noe helt annet enn Sørlandet.

Nei, det vi vanlige mennesker kaller Sør-Norge kaller de for syden.

Anonymkode: 1cf99...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del personlig går sørlandet fra Tvedestrand/Arendal til Mandal. Er jeg i Kragerø (som er en nydelig by med absolutt "sørlandspreg") så er jeg på østlandet og ikke sørlandet :) De indre bygder i Agder-fylkene er i mine øyne ikke "sørlandet". Det er det kystbyene som er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg må man vertfall passere sørlandsporten, har selv hytte i Kragerø, har aldri tenkt på det som sørlandet, kanskje forde det ikke er noen spesiell dialekt der(?). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...