Gå til innhold

Samfunnet har ikke skylden for psykiske problemer

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til KG der brukere setter et stempel på deg, når de er uenig i noe!

Nei, jeg har verken autisme, asperger eller andre psykiske diagnoser. Er et helt vanlig menneske som deg. Du vet ingenting om meg, så du har ikke rett til å si at jeg har manglende innsikt. Du dømmer meg på noen setninger, og det sier mer om deg - enn meg. 

Anonymkode: e6ca6...98b

Jeg dømmer deg fordi det du skriver vitner om en ufattelig jævlig mangel på innsikt i menneskesinnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blandingen av oppveksten og uoppnåelige samfunnsidealer(som egentlig ingen kan definere) er høna og sosiale medier er egget eller resultatet. Sosiale medier er både sykdommen og selvmedisineringen.

Anonymkode: 0bed7...1ee

Skrevet

De som dramatiserer helt dagligdagse og ufarlige situasjoner, og fremstiller det som om de har slitt halve livet, blir jeg ganske forbannet over. Synet disse har på temaet, er så til de grader forvrengt og misforstått. Disse vet ikke hva det vil si å slite på ordentlig, og bidrar til å fordumme debatten til det ugjenkjennelige. Et regelrett hån mot mennesker som faktisk har opplevd reell motgang i livet.

Gruppen som mener at psykisk sykdom ikke eksisterer overhode, og overhøvler andre med den klassiske "skjerp deg!!!!"-holdningen, er heller ikke noe bedre. Hvorfor sitte på sin høye hest og slenge rundt seg med tåpelige "argumenter"? Vi alle kan komme utfor uheldige hendelser i livet som setter en som enkeltindivid tilbake ganske kraftig.

Også er det de som kanskje har kjent på enkelte konturer av faktiske lidelser av psykisk art, og vært sykmeldt en kort periode f. eks. De anser seg selv som helgene fordi dem klarte å "komme seg utav det", og skal belære andre. Heller ikke disse har skjønt noe som helst.

Otto sier det ganske bra:

Anonymkode: 86421...3c2

Skrevet
On 12/7/2018 at 6:44 PM, AnonymBruker said:

Samfunnet har ikke skylden for psykiske problemer

Gjest Autofyll
Skrevet
6 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg tror du siterte feil person. 

Ja. Det går litt i surr her, sorry! 

Gjest Autofyll
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også er det de som kanskje har kjent på enkelte konturer av faktiske lidelser av psykisk art, og vært sykmeldt en kort periode f. eks. De anser seg selv som helgene fordi dem klarte å "komme seg utav det", og skal belære andre. Heller ikke disse har skjønt noe som helst.

Anonymkode: 86421...3c2

Ja. Typisk at det er de som har vært litt småsyk psykisk som skal belære andre om hva det vil si å være skikkelig syk😭

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens ungdom er en gjeng med degenererte drittunger, de blir krenket for den minste ting. De har feil kjønn, feil økonomi, født i feil land...

Min oldefar kjempet mot tyskerne i Frankrike da han var 16 år (første verdenskrig), min bestefar var i Tyskland og hjalp til med oppryddingen etter andre verdenskrig.

Unger nå er overbeskyttede hjelpeløse kjøttklumper, jeg håper for alt i verden at vi får en ny krig. Dagens unger trenger å sulte, de trenger å se familie og venner bli skutt og slaktet.

Sikkert mange som er uenig i dette, de som er uenig er vel de som har enestående "gullbarn" som må beskytes. Jeg er forresten imot vaksinering, jorden er overbefolket og barnedødeligheten må opp. Vi kan ikke la alle barn leve opp i en rosaboble, det er rett og slett ikke plass og noen må bøte for det. Eller bruke prevensjon, men der vel litt for mye forlangt for enkelte primitive folkegrupper.

Anonymkode: d4d04...dd3

Helt fullstendig uenig! Ingen, virkelig ingen, fortjener å oppleve dette. Aldri. 

Det er ikke slike opplevelser som gjør at mennesker tåler mer. Disse opplevelsene bryter ned mennesker fullstendig. 

Trygghet, stabilitet og omsorg er det som skaper harmoniske og godt fungerende mennesker, ikke alvorlige traumer og belastende hendelser. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Skrevet
På 7.12.2018 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Ungdom har blitt spurt om hvorfor de tror mange sliter med angst og depresjonsplager. De svarer at det er pga press i samfunnet: Instagram, syltynne mennesker i rampelyset, et jag om å være perfekt, fordi man må trene, har den fineste kroppen og alltid se tipp topp ut når man går ut av døra hjemme. Man skal ha flott jobb, stort hus og helst ha merkeklær. 

Jeg føler det blir feil å skylde på samfunnet. Det er mye som kanskje kunne vært annerledes, men uansett så tenker jeg at hvert menneske har ansvar for eget liv. Om jeg føler meg lei meg og stresset fordi noen fremstiller et perfekt liv på IG, hvorfor ikke bare unfollowe den personen som drar meg ned? 

Ingen tvinger meg til å se vakker ut konstant. Ingen ser ned på meg om jeg har litt ekstra kilo. Ingen dømmer meg for å ikke være toppidrettsutøver. Ingen tenker at jeg må ha den perfekte kroppen. 

Jeg føler det er ansvarsfraskrivelse å legge skylden overpå samfunnet. Det handler jo mye om hvordan man forholder seg til det man ser rundt seg. Istedenfor å skylde på andre, så kan man ta tak og faktisk slette personene som skaper dårlig innflytelse. 

Jeg tror vi i samfunnet må jobbe for å bevisstgjøre at en selv har ansvar for eget liv, at de ikke er bloggernes skyld at unge mennesker opererer seg, men at det faktisk er et valg de tar selv. Om de ikke vet hvordan de skal beskytte seg, så må foreldrene eller andre omsorgspersoner forklare de at nå er tida inne for å ikke følge den blogge og heller slette f.eks Instagram. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: fe59d...122

Mye du ikke forstår tydeligvis. Det er alltid NOEN som ser ned på deg og hakker på deg for de ekstra kiloene. Du nevner ingen flere ganger, eller mener at alle er så snille og tenker kun på en måte. Du må lære deg å slutte å se ting så svart hvitt. Selv driter jeg i å måtte føle presset for å få og ha ditten og datten. Det som gjør meg lykkelig er gode relasjoner og helse. Men fortsatt opplever jeg at folk kan hakke på meg og åssen jeg er, ser ut, gjør og tenker osv. Og det er en av grunnene til at folk sliter. At man ikke blir akseptert og passer inn. Alle må være på en viss måte og bidra i samfunnet. Samfunnet er lagt opp for at de svakeste blir straffet og at man ikke kan velge det man faktisk vil. Vi er slaver. Vi må tjene penger og ditten og datten. Vi må formere oss og stifte familie. Pluss masse greier som jeg ikke gidder å skrive ned. Men du vil skjønne at det er mye mer. Det er tenåringsproblemer du beskriver, men det blir verre som voksen.

Anonymkode: 7ed65...8de

Skrevet

Denne forskningen viser at nesten all psykisk sykdom skyldes gener, og at det lettere kan slå ut dersom oppvekstmiljøet som f.eks skolehverdagen ikke er bra. Forhold innad i familien har mindre å si. Samtidig er psykisk sykdom mindre tabubelagt enn før og jeg tror kanskje det skjer en viss «overdiagnostisering» nå? Det kan hende denne forskningen vil medføre at diagnostisering blir enklere.

http://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/11/29/195479142/forskning-ett-personlighetstrekk-ligger-bak-nesten-all-psykisk-sykdom

Anonymkode: 3ac4c...07f

Skrevet (endret)

Oj denne tråden glir ut i alle retninger...

Ikke her for å diskutere egentlig. Ville bare bidre med ett innspill og en synsvinkel

Kort sagt vil jeg si at: ja, jeg tror det i mange sammenhenger er samfunnets skyld vi har så mye psykisk lidelse. ( må presisere jeg ikke mener det er eneste grunnen til psykisk lidelse

Jeg tror ikke menneske psyken er bygd for den store belastningen det er å leve i ett moderne samfunn, med all sin kompleksitet og plastisitet. En liten gruppe i en hule med enkle mål og regler kom vi fra. Finne mat, overleve, finne plassen i gruppa, verne barna, ha sex, slåss. så har verden rundt oss utviklet seg i rasende fart, men ikke vi like mye ?

Men når det er som det er får vi prøve hjelpe oss selv og hverandre til å stå oppreist. Jeg tror noen er sterkere biologisk rustet til å takle stress, påvirkning og kaos enn andre. Førstnevnte syns jeg burde finne seg for god å se ned på sistnevnte. Men alle rasjonaliserer og putter folk i bås, så vi kan ikke forvente mirakler der heller 😉

Endret av fjærestein
Skrivefeil
Skrevet
På 7.12.2018 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Hva har jeg ikke forstått? 

Anonymkode: fe59d...122

Du anerkjenner ikke det ungdom sier. 

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
5 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Du anerkjenner ikke det ungdom sier. 

Beklager. Jeg har ikke ment å ikke anerkjenne det. Jeg synes bare det er så fryktelig leit at unge sliter, men jeg tror ikke det i hovesak er pga sosiale medier. Når jeg sier at vi ikke bør skylde på samfunnet, så mener jeg heller ikke at vi bør skylde på oss selv. Ingen har skyld i at man blir syk. Vi må ta ansvar ja, og prøve å ta gode valg om vi vet hva som forårsaker problemene. Men som regel er det ikke bare en årsak, det er sammensatt. Og da er det ikke så lett å gjøre noe med det. Hadde jeg blitt syk av Instagram så hadde jeg håpet at noen fanget det opp og fikk meg til å slette det; for å hjelpe meg. Men jeg tror som sagt ikke det er det som skaper problemer for ungdom. Jeg tror årsakene er veldig mange, og at det er viktig å ta ansvar for å finne ut hva som er vanskelig. I mange tilfeller kan det være vanskelig å finne årsaken selv, man sitter fast og er forvirret. Da kan det være veldig godt å søke profesjonell hjelp som kan nøste opp i fortid, nåtid og relasjoner man har til familie og venner. 

Jeg ønsker så sårt at vi skal finne noe som hjelper ungdom til å få det bedre, men da må vi se på mange flere årsaker enn sosiale medier. Vi må til bunns i årsakene, kanskje utføre flere kvalitative intervjuer enn kvantitative?

Skrevet
29 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Beklager. Jeg har ikke ment å ikke anerkjenne det. Jeg synes bare det er så fryktelig leit at unge sliter, men jeg tror ikke det i hovesak er pga sosiale medier. Når jeg sier at vi ikke bør skylde på samfunnet, så mener jeg heller ikke at vi bør skylde på oss selv. Ingen har skyld i at man blir syk. Vi må ta ansvar ja, og prøve å ta gode valg om vi vet hva som forårsaker problemene. Men som regel er det ikke bare en årsak, det er sammensatt. Og da er det ikke så lett å gjøre noe med det. Hadde jeg blitt syk av Instagram så hadde jeg håpet at noen fanget det opp og fikk meg til å slette det; for å hjelpe meg. Men jeg tror som sagt ikke det er det som skaper problemer for ungdom. Jeg tror årsakene er veldig mange, og at det er viktig å ta ansvar for å finne ut hva som er vanskelig. I mange tilfeller kan det være vanskelig å finne årsaken selv, man sitter fast og er forvirret. Da kan det være veldig godt å søke profesjonell hjelp som kan nøste opp i fortid, nåtid og relasjoner man har til familie og venner. 

Jeg ønsker så sårt at vi skal finne noe som hjelper ungdom til å få det bedre, men da må vi se på mange flere årsaker enn sosiale medier. Vi må til bunns i årsakene, kanskje utføre flere kvalitative intervjuer enn kvantitative?

Det er nok en blanding av forskjellige faktorer som forårsaker psykiske problemer hos unge mennesker. Sosiale medier har ikke skylden alene men at det er en medvirkende årsak stemmer nok.

Vi lever i et prestasjon og konkurransesamfunn som kan ta knekken på hvem som helst. Enkelte ungdommer vil kjenne på dette presset mer enn andre og falle utenfor. Skolen er også en mulig årsak. Etter innføringen av reform 97 har antall unge mennesker med psykisk lidelser økt betraktelig. Denne forskningen er ikke ferdigstilt enda. Har bare lest et utkast av den. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
14 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Det er nok en blanding av forskjellige faktorer som forårsaker psykiske problemer hos unge mennesker. Sosiale medier har ikke skylden alene men at det er en medvirkende årsak stemmer nok.

Vi lever i et prestasjon og konkurransesamfunn som kan ta knekken på hvem som helst. Enkelte ungdommer vil kjenne på dette presset mer enn andre og falle utenfor. Skolen er også en mulig årsak. Etter innføringen av reform 97 har antall unge mennesker med psykisk lidelser økt betraktelig. Denne forskningen er ikke ferdigstilt enda. Har bare lest et utkast av den. 

Jeg er enig i dette

Skrevet
2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg er enig i dette

Jeg er spent på utfallet av denne rapporten (reform 97) og om de ender opp med en klar konklusjon. Videre lurer jeg på om politikerne kommer til å gjøre noe med dette.. Men av tidligere erfaringer med «nissene på Løvebakken» blir det ingenting gjort 😏 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg er spent på utfallet av denne rapporten (reform 97) og om de ender opp med en klar konklusjon. Videre lurer jeg på om politikerne kommer til å gjøre noe med dette.. Men av tidligere erfaringer med «nissene på Løvebakken» blir det ingenting gjort 😏 

Ja, samme her. 

Skrevet

SLUTT Å DRA SAMMENLIGNINGER MELLOM KREFT OG PSYKISK SYKDOM.

Det er å latterliggjøre psykisk sykdom og det er faktisk ikke greit! Psykisk sykdom har ingenting til felles med kreft, absolutt ingenting. Slutt! Folk vil ikke ta psykisk sykdom seriøst før man slutter å prate sånn. 

Anonymkode: a1ded...6f2

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for hets og nedsettende innhold, samt regelen om:

* Oppfordring til, tilretteleggelse for eller forherligelse av brudd på norsk lov. Dette inkluderer også voldshandlinger, voldsbruk, voldtekt og lignende. 

og svar til disse innleggene.

pinar, adm.

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

SLUTT Å DRA SAMMENLIGNINGER MELLOM KREFT OG PSYKISK SYKDOM.

Det er å latterliggjøre psykisk sykdom og det er faktisk ikke greit! Psykisk sykdom har ingenting til felles med kreft, absolutt ingenting. Slutt! Folk vil ikke ta psykisk sykdom seriøst før man slutter å prate sånn. 

Anonymkode: a1ded...6f2

Hvem har snakket om kreft? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...