Gjest Autofyll Skrevet 7. desember 2018 #21 Skrevet 7. desember 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler det blir feil å skylde på samfunnet. Det er mye som kanskje kunne vært annerledes, men uansett så tenker jeg at hvert menneske har ansvar for eget liv. Om jeg føler meg lei meg og stresset fordi noen fremstiller et perfekt liv på IG, hvorfor ikke bare unfollowe den personen som drar meg ned? Mitt svar: Vi blir bombandert mange flere steder enn Instagram. Tv’en, i sosiale lag, magasiner, blogger, aviser. Det er et økende press som er umulig å overse. Jeg føler det er ansvarsfraskrivelse å legge skylden overpå samfunnet. Det handler jo mye om hvordan man forholder seg til det man ser rundt seg. Istedenfor å skylde på andre, så kan man ta tak og faktisk slette personene som skaper dårlig innflytelse. Mitt svar: Både ja og nei. Ikke alle har støttenettverk rundt seg, når man da har blitt syk så trenger man de få man har- da er det ikke bare å «slette» mennesker som gir en dårlig innflytelse. Men selvsagt som voksen kan man til slutt etterstrebe å gjøre dette, men det er ofte en stor prossess for vedkommende det gjelder Jeg tror vi i samfunnet må jobbe for å bevisstgjøre at en selv har ansvar for eget liv, at de ikke er bloggernes skyld at unge mennesker opererer seg, men at det faktisk er et valg de tar selv. Om de ikke vet hvordan de skal beskytte seg, så må foreldrene eller andre omsorgspersoner forklare de at nå er tida inne for å ikke følge den blogge og heller slette f.eks Instagram. Mitt svar: Både ja og nei her også. Jeg mener at bloggere har klart en veldig stor innvirkning. Dette blir tilnærmet en umulig oppgave for resten av samfunnet å gjøre noe med- så fremt unge jenter lar seg hjernevaske av disse bloggene. Hva tenker dere? Mitt svar: Her blander du mange faktorer. Det finnes så mange forskjellige ansikter, og farger - når det gjelder det å være psykisk syk. Men når du nevner inn ting som sosiale media tenker jeg svært mye på den alvorlige lidelsen anoreksi - i denne sammenheng. Det er en av de mest farligste lidelsene i dag. Håper du forstår at for en med anoreksi som får skjevt bilde av sin egen kropp- at det er ikke bare å skru av datamaskinen eller slutte å lese i magasiner. Det er er fakta at media f eks. Ved Victoria secret models foretrekker veldig slanke damer. Prøvde å gi deg er mer nyansert svar som kanskje kunne besvare deg litt bedre, men som en over sa her- så kommer du med et litt forenklet syn på samfunnet her, så det blir vanskelig å svare deg helt konkret. Anonymkode: fe59d...122 Endret 7. desember 2018 av Autofyll
jabx Skrevet 7. desember 2018 #22 Skrevet 7. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler det blir feil å skylde på samfunnet. Det er mye som kanskje kunne vært annerledes, men uansett så tenker jeg at hvert menneske har ansvar for eget liv. Om jeg føler meg lei meg og stresset fordi noen fremstiller et perfekt liv på IG, hvorfor ikke bare unfollowe den personen som drar meg ned? Enkle mennesker, enkle svar. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #23 Skrevet 7. desember 2018 Jeg tenker at i forhold til de momentene du beskriver, er det feil å skylde på samfunnet. Men der er absolutt andre momenter som handler om samfunnsstrukturer som bidrar til psykisk sykdom. Vi lever f.eks i et samfunn som isolerer individer på omtrent alle tenkelige plan. Og isolasjon og mangel på kontakt med andre mennekser bidrar i aller høyeste grad til psykisk sykdom. Hvis man ikke er så flink til å spesifikt oppsøke andre mennsker, kan man gå i evigheter uten å snakke med noen som helst egentlig. Tenkte på det senest da jeg var i butikken i dag. En butikk som hadde erstattet alle betjeningskasser, bortsett fra én, med selvbetjente kasser. Det er kanskje mer effektivt og kostnadsbesparende, men man mister også noe med å fjerne alle sånne bittesmå arenaer der folk må forholde seg til hverandre. Det samme går igjen på alle plan: folk har mye penger, trenger aldri å sammarbeide og hjelpe hverandre. Vi deler opp byer i bitte små boenheter tilpasset én person osv, osv. Jeg tror alle disse tingene adder godt opp til å lage et samfunn som fremprovoserer psykisk sykdom. Anonymkode: aac73...9a4 2
jabx Skrevet 7. desember 2018 #24 Skrevet 7. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det ikke samfunnet sin feil, men den enkelte. Det blir for dumt å skylde på samfunnet vårt. Du velger selv hvor påvirket du skal bli av det du ser rundt deg. Anonymkode: e6ca6...98b Det verste er at jeg ikke tror at du troller. Du tror virkelig på dette selv. Snakk om manglende innsikt. Har du autisme/asperger el.l.? 1
Gjest Vanlig fyr Skrevet 7. desember 2018 #25 Skrevet 7. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Bare for å oppklare; jeg har aldri ment å tråkke på noen som er psykisk syke. Jeg vet hvilket helvete det er; har levd oppi det i 20 år. Ts Anonymkode: fe59d...122 Husk at du som voksen sikker thar et annet forhold til sosiale medier enn de som har vokst opp med det. De unge er jo integrert inn i sosiale medier virker det som.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #26 Skrevet 7. desember 2018 4 minutter siden, Vanlig fyr said: Kanskje vi kan si at sosiale medier er med på å forverre de som har grunnlaget for å utvikle psykiske plager grunnet feks omsorgssvikt/mobbing etc? Selv har jeg mer eller mindre kuttet ut sosiale medier og det angrer jeg ikke et sekund på. Jeg bruker heller ikke personlige medier. Likevel mener jeg at det er bedre om folk med psykiske problemer får hjelp til å ta i underliggende årsaker til at de handler som gjør på sosiale medier, fremfor at de avstår fra å bruke sosiale medier og fremdeles slite med problematikken gjennom andre former for virkelighetsflukt? Hva hjelper overflatebehandling, når problemet fremdeles er til stede ved individet? Anonymkode: 4d9e6...fce 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #27 Skrevet 7. desember 2018 Synes det er mange gode poeng her. Som sagt, så vet jeg at psykisk sykdom er svært sammensatt. Man kan sjeldent peke på en årsak til at ungdom sliter; derfor er jeg ikke helt på bølgelengde med teorien om at samfunnet har skylden pga sosiale medier. Jeg er enig i at jeg presenterte et litt forenklet syn på virkeligheten. Det jeg mente var egentlig å si, at om teorien om at sosiale medier har skylden holder, så må vi få en holdningsendring i samfunnet der sosiale medier blir drøftet, der foreldre er mye mer påpasselige med hva ungene leser, der aldersgrenser blir hevet og der det kommer forbud mot å legge ut om plastiske operasjoner osv. Da må det gjøres noe drastisk; om dette er grunnen til at ungdom sliter. Som sagt så tror jeg ikke det er den underliggende årsaker til psykisk sykdom. Jeg tror like godt det kan handle om at vi er passive, spiser dårlig mat og generelt sosialiserer oss mindre. At barna blir presset tidlig inn i barnehagen og har foreldre som ikke har tid til dem. Mobbing på nett, overgrep, vold og mishandling. Begrepet psykisk sykdom er så vidt at det er umulig å si; «Samfunnet har skylden, sosiale medier er grunnen» Anonymkode: fe59d...122 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #28 Skrevet 7. desember 2018 12 minutter siden, Autofyll skrev: Veldig godt perspektiv. Når det kommer til pasienter med anoreksi, så har jeg fullstendig forståelse for at det er vanskelig å distansere seg. Det er ikke bare å si, «logg av Instagram». Men nå handler ikke spiseforstyrrelser så mye om kropp egentlig, men om en underliggende mekanisme av kontroll. Det er et mye mer dyptliggende problem, så heller her kan man si at sosiale medier har skylden. Mennesker med SP har ofte opplevd alvorlige traumer, og da er disse grunnen til sykdom. Verken samfunnet eller individet har skylden for psykisk sykdom, men de som påførte individet disse traumene. Ts Anonymkode: fe59d...122 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #29 Skrevet 7. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det uthevede tror jeg sjelden er årsaken til psykiske lidelser, men det kan nok bidra til å forsterke manglende følelse av mestring hos mennesker med psykiske lidelser. Mobbing, traumatiske opplevelser, undertrykte følelser, vanskelige familieforhold etc. er vanlig å ha opplevd/oppleve blant mennesker med psykiske lidelser. Dette er bare hva jeg tror, da. Har selv borderline personlighetsforstyrrelse, og sosiale medier har på ingen måte skyld i selve lidelsen. Kanskje kan sosiale medier gjøre vondt verre, men likevel er det ikke årsaken. Anonymkode: 3d4a9...bcd Dette er jeg helt enig i! Jeg vet at psykisk sykdom finnes. Jeg vet at det er et helvete. Jeg vet at det ikke bare er å ta seg sammen. Jeg vet at det å bli frisk er en prosess. Jeg vet også at grunnen til psykisk sykdom er så veldig sammensatt. 1 time siden, Autofyll skrev: Årsaker til psykisk sykdom er så mangt: -Arvelig disposisjon (genetikk) - Oppvekstvilkår (Det kan innebære alt fra omsorgssvikt til dårlig emosjonell tilknytning fra barnsben av) Der av kommer miljøfaktorer (sosiale omgangskrets eller mangel på dette; mobbing, rus m.m) Så kommer vi til hva jeg vil benevne som triggere eller påvirkere: -Sosiale media, press på å prestere best i alt, karakterpress osv. Én ting som er veldig viktig å vite om psykisk sykdom er at å si til en deprimert person «Ta deg sammen, det er ditt ansvar», er som å fortelle en med kreft om å gjøre det samme. Psykisk sykdom er det ingen som velger selv! Helt enig! Ingen velger det! Det var ikke heller det jeg mente. Det er ikke bare å ta seg sammen. Virkelig ikke. Men, sosiale medier i seg selv er ikke grunnen. Den er en av mange årsakene. Ts Anonymkode: fe59d...122 1
Gjest Autofyll Skrevet 7. desember 2018 #30 Skrevet 7. desember 2018 (endret) Men så må jeg bare henvise til sosialkunnskap her. Grunnen til at mennesker blir påvirket av sosiale medier er fordi de tror på det. Vet du hvorfor? Jo, fordi det ekstremt vanlig i søken etter lykke at man ofte tror at andre er mer lykkelig enn seg selv. Jakten på lykke blir da det viktigste og ikke å være fornøyd med det man har og dette er jo sosiale medier langt mer opptatt av å formidle nå enn før (spesielt da de ikke hadde sosiale medier). Så på denne måten bidrar sosiale medier oss til å bli mer ulykkelig og mer misfornøyde med vår tilværelse- dveler man også mye mer over den tilværelsen så kan man bli fortere deprimert. Så på et vis tror jeg sosiale medier kan ha en rolle i dette, spesielt for de som er litt «naive» for mediabildet - som ofte ikke viser sannheten i det hele tatt. Ergo ofte unge. Men er alltid flere faktorer enn sosiale medier men kan se at det kan spille en stor rolle hos noen visse sårbare grupper. Endret 7. desember 2018 av Autofyll
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #31 Skrevet 7. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungdom har blitt spurt om hvorfor de tror mange sliter med angst og depresjonsplager. De svarer at det er pga press i samfunnet: Instagram, syltynne mennesker i rampelyset, et jag om å være perfekt, fordi man må trene, har den fineste kroppen og alltid se tipp topp ut når man går ut av døra hjemme. Man skal ha flott jobb, stort hus og helst ha merkeklær. Jeg føler det blir feil å skylde på samfunnet. Det er mye som kanskje kunne vært annerledes, men uansett så tenker jeg at hvert menneske har ansvar for eget liv. Om jeg føler meg lei meg og stresset fordi noen fremstiller et perfekt liv på IG, hvorfor ikke bare unfollowe den personen som drar meg ned? Ingen tvinger meg til å se vakker ut konstant. Ingen ser ned på meg om jeg har litt ekstra kilo. Ingen dømmer meg for å ikke være toppidrettsutøver. Ingen tenker at jeg må ha den perfekte kroppen. Jeg føler det er ansvarsfraskrivelse å legge skylden overpå samfunnet. Det handler jo mye om hvordan man forholder seg til det man ser rundt seg. Istedenfor å skylde på andre, så kan man ta tak og faktisk slette personene som skaper dårlig innflytelse. Jeg tror vi i samfunnet må jobbe for å bevisstgjøre at en selv har ansvar for eget liv, at de ikke er bloggernes skyld at unge mennesker opererer seg, men at det faktisk er et valg de tar selv. Om de ikke vet hvordan de skal beskytte seg, så må foreldrene eller andre omsorgspersoner forklare de at nå er tida inne for å ikke følge den blogge og heller slette f.eks Instagram. Hva tenker dere? Anonymkode: fe59d...122 Det jeg mener, for å oppklare: Nei, sosiale medier har ikke skylden. Derfor er det feil å skylde på samfunnet og mediene. Individet har heller ikke skylden. Derfor blir det også feil å si, «gjør det» og «gjør det». Det er ikke så lett. Hadde den eneste årsaken til psykiske problemer vært sosiale medier, så måtte man faktisk gått bort fra disse og tatt avstand om de skapte negativ påvirkning. Sosiale medier ER ikke grunnen, derfor er det ikke bare å unfollowe ettersom det ikke vil hjelpe noe som helst. Det løser ikke problemet fordi sosiale medier i utgangspunktet ikke er hovedgrunnen til at folk blir syke. Ser jeg uttrykket meg litt uheldig! Jeg mente på ingen måte at noen må ta seg sammen om de sliter! De trenger hjelp, støtte, forståelse og omsorg. Ingen har selv skyld i sykdom. Mente ikke å tråkke på noen eller såre noen. Sender en klem til alle som sliter. Dere skal vite at det ikke er deres feil! Dere fortjener ikke å ha det vondt❤️ Ring gjerne mental helse eller kirkens SOS om dere trenger noen å snakke med. Det er gratis og døgnåpent tror jeg. Klem❤️❤️ Ts Anonymkode: fe59d...122
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #32 Skrevet 7. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler sterkt på at det går an å skylde på samfunnet, men det går heller ikke an å skylde på individet. Ts Anonymkode: fe59d...122 Så når psykiske lidelser øker, er det ikke samfunnet sin "skyld", og ikke individets skyld, men... ???? Hva er det som har endret seg, er det 1. samfunnet, eller 2 individenes gener. ? Genene våre er "de samme", samfunnet endrer seg hele tiden. Noen endringer i samfunnet er positive, noen endringer er negative. Dagens samfunn er veldig bra, på noen områder, men veldig ille på andre, å nekte for dette, jeg ser ikke hvordan dette er diskuterbart i det hele tatt. Hvis vi ikke kan jobbe med negative sider ved samfunnet, hvordan skal vi forbedre det, vi har alltid lagt stor vekt på indvidets ansvar i vesten (sammenlignet med mer kollektivistiske ideologier f.eks andre steder) , og det har ført til mye bra (selv om vi har løyet en del for å få det til, bla.a "sjelen" og "fri vilje" fra kirken, det er det visst folk som tror på selv idag, men det er jo selvsagt bare ren fantasi, men ved å late som, og forvente at folk oppfører seg, som om de har "fri vilje" får du dem til å oppføre seg bedre enn de ville gjort ellers, så det er interessant, men det fører nok til at en del ikke innser genetiske forskjeller mellom individer, tror at alle kan gjøre det samme men ren vilje, sånn er det ikke vi er ganske makset ut på viljesiden gjennom samfunnets manipulasjon av indivier i vesten, der det butter er det genetiske. Da må en fokusere andre steder, som f.eks samfunns-strukturelle sider, dersom en ønsker bedring, forandring kan ha negative sider også, så det er noe en må vurdere, men om en vil beholde dagens system, bør en forstå at det har en pris, og at noen da taper på at samfunnet fortsetter som det gjør,. og de kan og bør skylde på samfunnet, men da får vi heller si til dem ja du har rett, men vi har valgt å ofre "sånne som deg" på alteret, for å bedre samfunnet totalt sett for oss andre. Vær ærlig om det, de har da rett til å bli sure, ikke til å bli løyet opp i trynet... Ja stå for det om du vil, men vær ærlig, ikke kom med eventyr fortellinger Håper dette var oppklarende. Anonymkode: a1ae3...d00
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #33 Skrevet 7. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så når psykiske lidelser øker, er det ikke samfunnet sin "skyld", og ikke individets skyld, men... ???? Hva er det som har endret seg, er det 1. samfunnet, eller 2 individenes gener. ? Genene våre er "de samme", samfunnet endrer seg hele tiden. Noen endringer i samfunnet er positive, noen endringer er negative. Dagens samfunn er veldig bra, på noen områder, men veldig ille på andre, å nekte for dette, jeg ser ikke hvordan dette er diskuterbart i det hele tatt. Hvis vi ikke kan jobbe med negative sider ved samfunnet, hvordan skal vi forbedre det, vi har alltid lagt stor vekt på indvidets ansvar i vesten (sammenlignet med mer kollektivistiske ideologier f.eks andre steder) , og det har ført til mye bra (selv om vi har løyet en del for å få det til, bla.a "sjelen" og "fri vilje" fra kirken, det er det visst folk som tror på selv idag, men det er jo selvsagt bare ren fantasi, men ved å late som, og forvente at folk oppfører seg, som om de har "fri vilje" får du dem til å oppføre seg bedre enn de ville gjort ellers, så det er interessant, men det fører nok til at en del ikke innser genetiske forskjeller mellom individer, tror at alle kan gjøre det samme men ren vilje, sånn er det ikke vi er ganske makset ut på viljesiden gjennom samfunnets manipulasjon av indivier i vesten, der det butter er det genetiske. Da må en fokusere andre steder, som f.eks samfunns-strukturelle sider, dersom en ønsker bedring, forandring kan ha negative sider også, så det er noe en må vurdere, men om en vil beholde dagens system, bør en forstå at det har en pris, og at noen da taper på at samfunnet fortsetter som det gjør,. og de kan og bør skylde på samfunnet, men da får vi heller si til dem ja du har rett, men vi har valgt å ofre "sånne som deg" på alteret, for å bedre samfunnet totalt sett for oss andre. Vær ærlig om det, de har da rett til å bli sure, ikke til å bli løyet opp i trynet... Ja stå for det om du vil, men vær ærlig, ikke kom med eventyr fortellinger Håper dette var oppklarende. Anonymkode: a1ae3...d00 Dette forstod jeg ikke. Jeg tror også det handler om strukturelle forskjeller. Psykisk sykdom er veldig sammensatt. Jeg mener bare at vi ikke kan søke til en forklaring; press fra sosiale medier. Det er kanskje 1/100 årsaker. Jeg tror psykisk sykdom er utrolig mye mer omfattende enn det. Det trenger ikke heller være verken samfunn eller individets skyld. Noen mennesker er bare uheldige og rammes av sykdom uten at noen eller noe skal ha skylden for det. Ts Anonymkode: fe59d...122
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #34 Skrevet 7. desember 2018 Ville bare gi en klem til alle dere som har det vondt. ❤️ Jeg håper dere oppsøker hjelp om dere ikke har hjelp til nå. Dere fortjener alt godt. Jeg vet hvor vondt psykisk sykdom er. Det er ikke din feil. Det er ikke du som har tråkket feil. Det er ikke selvforskyldt!Det er det aldri. Klem ts Anonymkode: fe59d...122
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #35 Skrevet 7. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungdom har blitt spurt om hvorfor de tror mange sliter med angst og depresjonsplager. De svarer at det er pga press i samfunnet: Instagram, syltynne mennesker i rampelyset, et jag om å være perfekt, fordi man må trene, har den fineste kroppen og alltid se tipp topp ut når man går ut av døra hjemme. Man skal ha flott jobb, stort hus og helst ha merkeklær. Jeg føler det blir feil å skylde på samfunnet. Det er mye som kanskje kunne vært annerledes, men uansett så tenker jeg at hvert menneske har ansvar for eget liv. Om jeg føler meg lei meg og stresset fordi noen fremstiller et perfekt liv på IG, hvorfor ikke bare unfollowe den personen som drar meg ned? Ingen tvinger meg til å se vakker ut konstant. Ingen ser ned på meg om jeg har litt ekstra kilo. Ingen dømmer meg for å ikke være toppidrettsutøver. Ingen tenker at jeg må ha den perfekte kroppen. Jeg føler det er ansvarsfraskrivelse å legge skylden overpå samfunnet. Det handler jo mye om hvordan man forholder seg til det man ser rundt seg. Istedenfor å skylde på andre, så kan man ta tak og faktisk slette personene som skaper dårlig innflytelse. Jeg tror vi i samfunnet må jobbe for å bevisstgjøre at en selv har ansvar for eget liv, at de ikke er bloggernes skyld at unge mennesker opererer seg, men at det faktisk er et valg de tar selv. Om de ikke vet hvordan de skal beskytte seg, så må foreldrene eller andre omsorgspersoner forklare de at nå er tida inne for å ikke følge den blogge og heller slette f.eks Instagram. Hva tenker dere? Anonymkode: fe59d...122 Kjære deg, dagens samfunn er på vei rett i grøfta. Noen ser det, men likevel er alle med å bidra til at det fortsetter. Istedenfor å finne opp stadig flere ting for automatisere så stadig flere jobber forsvinner så burde vi finne opp noe som ga oss tilbake samfunnet slik det var for ti , femten år siden. Anonymkode: 8f853...3f1 1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 7. desember 2018 #36 Skrevet 7. desember 2018 @Perelandra Hei! Kanskje du kan slette denne tråden også? Vil ikke bidra til stigmatisering av psykiske lidelser. Jeg uttrykte meg litt uheldig, og vil helst ikke at folk skal bli negativt påvirket
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #37 Skrevet 8. desember 2018 4 timer siden, jabx skrev: Det verste er at jeg ikke tror at du troller. Du tror virkelig på dette selv. Snakk om manglende innsikt. Har du autisme/asperger el.l.? Velkommen til KG der brukere setter et stempel på deg, når de er uenig i noe! Nei, jeg har verken autisme, asperger eller andre psykiske diagnoser. Er et helt vanlig menneske som deg. Du vet ingenting om meg, så du har ikke rett til å si at jeg har manglende innsikt. Du dømmer meg på noen setninger, og det sier mer om deg - enn meg. Anonymkode: e6ca6...98b 1
Gjest Autofyll Skrevet 8. desember 2018 #38 Skrevet 8. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Velkommen til KG der brukere setter et stempel på deg, når de er uenig i noe! Nei, jeg har verken autisme, asperger eller andre psykiske diagnoser. Er et helt vanlig menneske som deg. Du vet ingenting om meg, så du har ikke rett til å si at jeg har manglende innsikt. Du dømmer meg på noen setninger, og det sier mer om deg - enn meg. Anonymkode: e6ca6...98b Jeg syns det er litt pussig at du har vært psykisk syk i 20 år- uten en psykisk diagnose, da kan jeg garantere at du kun står udiagnostisert og at det er derfor. Det er ikke mulig å være psykisk psyk så lenge, uten at man oppfyller kravene til en diagnose. Men det er ingenting galt med å få en diagnose, fordi ofte er en diagnose unødvendig stigmatiserende - mener jeg.
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 8. desember 2018 #39 Skrevet 8. desember 2018 2 timer siden, Autofyll skrev: Jeg syns det er litt pussig at du har vært psykisk syk i 20 år- uten en psykisk diagnose, da kan jeg garantere at du kun står udiagnostisert og at det er derfor. Det er ikke mulig å være psykisk psyk så lenge, uten at man oppfyller kravene til en diagnose. Men det er ingenting galt med å få en diagnose, fordi ofte er en diagnose unødvendig stigmatiserende - mener jeg. Jeg tror du siterte feil person.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #40 Skrevet 8. desember 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare for å oppklare; jeg har aldri ment å tråkke på noen som er psykisk syke. Jeg vet hvilket helvete det er; har levd oppi det i 20 år. Det jeg ønsker å diskutere er at det ikke går an å skylde på samfunnet eller sosiale medier. Grunnene er langt mer omfattende enn det; mest sannsynlig så er det genetiske, medfødte og utløsende årsaker i tidlig barndom som skaper grobunn for psykisk sykdom. Jeg tviler sterkt på at det går an å skylde på samfunnet, men det går heller ikke an å skylde på individet. Ingen har selv skyld i å være syk. Man har et ansvar for å ta tak og få hjelp, men man er ikke skyld i sykdom ei heller burde man skamme seg eller tenke at disse personene skal skjerpe seg. Å skjerpe seg går ikke an, det er jeg helt enig i! Men jeg tror heller ikke sosiale medier, press eller Instagram er utløsende årsaker. Hadde det vært det, så hadde man blitt frisk av å slette de som har dårlig påvirkning- om det bare var så lett. Men det er det ikke, for årsaken er en annen og ligger mye dypere enn som så. Ts Anonymkode: fe59d...122 Du er jo født i 1998, eller? Har du vært psykisk syk siden du ble født da?? Anonymkode: 3d4a9...bcd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå