Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hejsa,

Som dansker bliver jeg i tvivl, når I skriver "høyskole" - er det det samme som højskole ?? altså ikke en del af en uddannelse men et ophold man tager i et halvt til et helt år med udgangspunkt i sine interesser? Det lyder som om det er meget populært i Norge ?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Høyskole her i Norge er en videregående utdanning. På linje med universitet, med bachelor og mastergrader. Så det er absolutt en del (eller hele) utdannelsen! Det skrives også høgskole mange steder! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, høyskole er en utdannelse.

"universiteter og høyskoler" er "trinnet etter videregående skole" i Norge. Det er altså en del av en utdannelse, 1-2-3-4 år, alt ettersom. Man kan bli lærer ved å gå lærerhøyskolen, eller på en annen skole/linje bli dataingeniør, man kan gå sykepleierhøyskolen, etc.

Det du omtaler som "høiskole" høres mer ut som det vi kaller "folkehøyskole", som er et helt frivillig år, på bakgrunn av interesse, som tas i løpet av, eller etter videregående skole, somregel. Ofte av dem som er litt skolelei eller ikke helt vet hva de vil studere videre, eller bare ønsker et "avbrekk".

Skrevet

det du tenker på kaller vi folkehøgskole..

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusinde tak for hjælp - så forstår jeg det lidt bedre - fungerer nok lidt som danmarks handelshøjskole :-)

Skrevet

Må bare slenge meg på å si at det skrives høgskole og folkehøgskole.

Gjest Formosiss
Skrevet
Må bare slenge meg på å si at det skrives høgskole og folkehøgskole.

Må bare slenge meg på å si at det ikke er -lov- i følge det norske spårket å skrive høgskole/folkehøgskole.

Grunnen til dette er at høg ikke er ønsket på bokmål, og skole er ikke ønsket i nynorsk. Dersom du ringer til en hver høyskole med "høgskole" i navnet, så kan du garantere at de presenterer seg med "høyskole".

Høgskole er bare en bastardform som henger igjen etter at de prøvde å lage "samnorsk" :-)

Gjest gjest1
Skrevet

Be as it may...vi har uansett ikke en eneste høYskole i dette landet mer (ikke etter at Ås Landbrukshøyskole ble universitet :o ).

Folkehøyskoler har vi.

Skrevet

Må bare slenge meg på å si at det ikke er -lov- i følge det norske spårket å skrive høgskole/folkehøgskole.

Grunnen til dette er at høg ikke er ønsket på bokmål, og skole er ikke ønsket i nynorsk. Dersom du ringer til en hver høyskole med "høgskole" i navnet, så kan du garantere at de presenterer seg med "høyskole".

Høgskole er bare en bastardform som henger igjen etter at de prøvde å lage "samnorsk" :-)

Her er no et eksempel på en folkehøGskole:

http://www.toneheim.fhs.no/frames/index.html

Gjest Formosiss
Skrevet

Trudi; jada - det er mange som skriver det, men det er ikke "lov" :-) Enten skal det være høyskole - eller høgskule.

Skrevet
Tusinde tak for hjælp - så forstår jeg det lidt bedre - fungerer nok lidt som danmarks handelshøjskole :-)

Hm..?

Dere har da folkehøgskoler på den måten som vi har det i Danmark også... Danmarks handelshøjskole høres ut som noe helt annet...

Skrevet

Beklager at jeg har laget en debatt inne i tråden her. Vil bare si at det heter høgskole, bastard eller ikke. Jeg jobber selv på en. Jeg skal ikke si for sikkert hva som er riktig i vanlig tekst, men i navn er det i alle fall høgskole.

se www.hio.no

www.hsh.no

www.hiof.no

... bare for å nevne noen. Påstanden om at vi ikke har flere høgskoler i Norge, forstår jeg ikke hvor kommer fra. Eller var det et utsagn om at det ikke skrives med -y- mer? I så fall er vi på lag!

Gjest Formosiss
Skrevet
Beklager at jeg har laget en debatt inne i tråden her. Vil bare si at det heter høgskole, bastard eller ikke. Jeg jobber selv på en. Jeg skal ikke si for sikkert hva som er riktig i vanlig tekst, men i navn er det i alle fall høgskole.

se www.hio.no

www.hsh.no

www.hiof.no

... bare for å nevne noen. Påstanden om at vi ikke har flere høgskoler i Norge, forstår jeg ikke hvor kommer fra. Eller var det et utsagn om at det ikke skrives med -y- mer? I så fall er vi på lag!

Kjære vene, jeg er fullstendig klar over at det er mange "høgskoler" i Norge, og at de som regel skriver "høgskole" - poenget mitt var bare det at i korrekt nors, være seg bokmål eller nynorsk, så finnes ikke ordet "høgskole" - nettopp fordi det er en bastard mellom nynorsk og bokmål.

Skrevet

Kjære vene, jeg er fullstendig klar over at det er mange  "høgskoler" i Norge, og at de som regel skriver "høgskole" - poenget mitt var bare det at i korrekt nors, være seg bokmål eller nynorsk, så finnes ikke ordet "høgskole" - nettopp fordi det er en bastard mellom nynorsk og bokmål.

For noe tøys. Det er fullt ut lov å skrive både høgskole og høyskole på bokmål. På nynorsk finnes kun formen høgskole/høgskule

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Gjest Formosiss
Skrevet

For noe tøys. Det er fullt ut lov å skrive både høgskole og høyskole på bokmål. På nynorsk finnes kun formen høgskole/høgskule

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Når du kommer med ordbok, så får vel jeg komme med språkrådsuttalelser og hva Clemet selv sier :-)

Jeg siterer Tor Guttu:

"Vi utelukker ikke at departementet kan være lydhør for en henvendelse om

saken, i og med at formen HØGSKOLE antagelig er for utgående, på initiativ

fra nettopp departementet; statsråd Clemet har varslet at bokmålsformen

skal være HØYSKOLE.

Man kan nok regne HØG-formen som et lite kupp anno 1959. I læreboknormalen

som da ble fastsatt, var det riktignok valgfrihet mellom HØG og HØY, men

HØG- var obligatorisk i visse sammensetninger: -fjell (og dermed også

f.eks. høgfjellshotell og høgfjellssol), -land, -sete, -skole og -slette

(og LÅG- i noen tilsvarende ord). Læreboknormalen måtte følges av

lærebokforfatterne og staten, og dermed ble HØG- obligatorisk i disse

sammensetningene for svært mange språkbrukere.

De som skrev nynorsk, behøvde ikke å bryte tradisjonen. HØG var selvsagt

eneform, men den tradisjonelle formen SKULE var ikke blitt forbudt, og det

er jo HØGSKULE det bør hete på nynorsk; HØGSKOLE er en bastard også der.

Men de samnorskorienterte 59-folkene hadde likestilt SKULE og SKOLE i den

nynorske læreboknormalen, og dermed gjort fellesformen HØGSKOLE mulig. Den

brukes i nynorskdistriktene, men det er oppløftende å se at flere holder på

HØGSKULE.

Norges Handelshøyskole har hele tiden holdt hårdnakket på HØY-, og selvsagt

bruker private høyskoler denne formen.

Med hensyn til talemålsgrunnlaget for HØGSKOLE (det var jo "norsk folkemåls

grunn" de bygget på i 1959) gjorde jeg en iakttagelse for åtte-ti år siden

da jeg fikk et spørsmål av samme slag som ditt. Jeg ringte til et dusin

"HØGSKOLER" for å høre hva de sa på sentralbordet; samtlige sa HØYSKOLEN I

. . ., og jeg tror nok de stort sett snakket folkemål.

Ved bokmålsliberaliseringen i 1981 bortfalt kravet om HØG- i de nevnte

sammensetningene, men det avstedkom ingen forandring i høyskolenavnene. Nå

er det altså håp."

Så.. Bokmålsformen -skal- være høyskole og nynorskformen høgskule, i alle fall dersom man streber etter et korrekt norsk - og følger statsrådene.

Men det var nok fra meg i denne omgangen, la debatten gå tilbake til det den egentlig handlet om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...