Gå til innhold

Grandiose vrangforestillinger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i slutten av tyveårene og har begynt å kjenne litt på det i det siste at jeg kanskje sliter med grandiose vrangforestillinger. Jeg føler meg rett og slett bedre og smartere enn andre og tar meg stadig oftere i å tenke at verden hadde vært et bedre sted under mitt enevelde. Når jeg ser bilder av kongefamilien osv, får jeg bestandig følelsen av at jeg burde vært i deres sted, med reell makt og innflytelse. Noen ganger føler jeg meg også utvalgt av universet. Flere som har det sånn?

Anonymkode: 8057c...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette noen du dagdrømmer om eller er det noe som påvirker hvordan du oppfører deg mot andre i det daglige liv?

Anonymkode: 8fbba...39d

Skrevet

Haha, nei, dessverre, for det hørtes deilig ut å ha det slik! Jeg føler meg stort sett som et null, så litt grandiose vrangforestillinger høres bedre ut for selvfølelsen, i det minste:)

(Men mer alvorlig: kanskje du burde snakke med psykologen din nokså raskt.)

Anonymkode: 75082...185

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette noen du dagdrømmer om eller er det noe som påvirker hvordan du oppfører deg mot andre i det daglige liv?

Anonymkode: 8fbba...39d

Jeg behandler andre vennlig og omtenksomt siden jeg er priviligert og bedre enn dem. Det ødelegger ikke for meg, tvert i mot, men jeg vet jo ikke om det er så bra å tenke sånn.

Skrevet

Det er flott at du er selvbevisst. Det er svært få andre med lignende tanker som er det. Jeg synes dette kan vitne om narsissistiske forsvarsmekanismer. Så lenge det ikke utgjør utfordringer for deg personlig i hverdagen, behøver du kanskje ikke å gjøre så mye med det. Hvordan tenker de nærmeste rundt deg tror du? Har du hatt mange utfordringer med mellommenneskelige relasjoner? 

Anonymkode: 89923...2ef

• Liker 1
Skrevet

Har det ganske likt. Synes jeg er utrolig pen, har en fin kropp og flere burde vært som meg. Når jeg ser meg i speilet synes jeg at jeg er utrolig vakker, samme på bilder. Elsker å bli tatt bilder av fordi jeg alltid ser bra ut på bilder. Jeg synes også at jeg er meget smart og blir veldig irritert når folk rundt meg ikke oppfatter logiske ting like raskt som meg. 

Anonymkode: 5a047...da4

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det ganske likt. Synes jeg er utrolig pen, har en fin kropp og flere burde vært som meg. Når jeg ser meg i speilet synes jeg at jeg er utrolig vakker, samme på bilder. Elsker å bli tatt bilder av fordi jeg alltid ser bra ut på bilder. Jeg synes også at jeg er meget smart og blir veldig irritert når folk rundt meg ikke oppfatter logiske ting like raskt som meg. 

Anonymkode: 5a047...da4

Ja, jeg liker også utseendet mitt og kan nyte synet av meg selv i speilet i lange perioder av gangen. 

Skrevet

Det som kan være problematisk er at den type tankegang ofte er en forsvarsmekanisme, eller i verste fall kan det være en fysisk sykdom som endrer tankene dine. I seg selv trenger det ikke gjøre noe, men om du dyrker en forsvarsmekanisme, eller begynner utvikle en sykdom, så er det mye verre og viktigere undersøke.

Anonymkode: 64ac0...2ab

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som kan være problematisk er at den type tankegang ofte er en forsvarsmekanisme, eller i verste fall kan det være en fysisk sykdom som endrer tankene dine. I seg selv trenger det ikke gjøre noe, men om du dyrker en forsvarsmekanisme, eller begynner utvikle en sykdom, så er det mye verre og viktigere undersøke.

Anonymkode: 64ac0...2ab

Hva slags fysisk sykdom kan det være?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er så altfor alvorlig i og med at du faktisk er klar over at du sannsynligvis har en vrangforestilling. Ille hadde det vært om du faktisk begynte å handle utfra tankene dine. 

Skrevet

Er ikke litt selvtillit lov da? Ofte går slike storhetstanker hånd i hånd med sårbarhet. Bare det mest ensomme mennesket vil føle seg som senter  i universet osv.  

Jeg ville ikke tenke noe mer på dette. Tenk heller på hvordan du kan gjøre livet ditt bedre. Får du et triveligere liv så vil du kanskje ikke plages så mye med dagdrømmer av denne typen. 

Skrevet

Så lenge du ikke behandler andre som søppel trenger ikke dette bety noe spesielt. Jo eldre man blir, desto mer går det opp for en at 90% av befolkningen er idioter - også "kjendiser".

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du behandler andre med respekt, og ikke oppfører deg som om du er mer verdt enn andre går det sikkert helt fint. Bare pass på at du ikke lar det gå så langt at du mister empati for andre, og tror at du har en større verdi en andre. At du tenker at du er bedre enn andre på en del områder er ikke et enormt problem i seg selv. Så lenge du er hyggelig og respektfull i møte med andre, og ikke forventer at andre skal gjøre alt du sier, at du skal få spesialbehandling og at lover og regler ikke gjelder for deg så kan du nok slappe av. Ville du hatt dårligere selvtillit? 

Dog bør du kanskje spørre deg om tankene dine er realistiske, da det er litt flaut når mennesker f.eks tror de er usedvanlig intelligente, men så er de "average at best" og  så vidt har klart å fullføre helse og sosial-linjen på vgs med 3.2 i snitt. Ikke at man nødvendigvis uintelligent hvis man er helsefagarbeider, det vil jeg understreke. Det er også ganske flaut når objektivt sett gjennomsnittlig pene mennesker tror de er "verdens vakreste". Når mennesker tror de er bedre enn det de faktisk er, og viser dette utad, så er det egentlig ganske merkelig. Det tyder på lav selvinnsikt, rett og slett. Så du bør tenke grundig gjennom om det faktisk stemmer, får du komplimenter fra andre som kan bekrefte teoriene dine? Blir du ofte fortalt at du er usedvanlig vakker og intelligent?

Det er også en mulighet for at du hat utviklet en grandios forsvarsmekanisme, slik at din følelse av at du er bedre enn andre er falsk. Mennesker som f.eks har narsisstisk personlighetsforstyrrelse (ikke at du har det) har en falsk følelse av at de er bedre enn andre, men under overflaten ligger det en sårbarhet. Denne sårbarheten er dog underbevisst, men den kommer lilevel frem ved at de er svært krenkbare og takler kritikk usedvanlig dårlig. Hvordan takler du kritikk?

Anonymkode: 3d99c...1c9

• Liker 1
Skrevet

Bare fordi jeg er nysgjerrig: Hva er det som gjør at du mener du er bedre enn andre? Hva er det du har, som ingen andre har, som gjør deg bedre?

Anonymkode: 087f0...841

Skrevet
45 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Så lenge du ikke behandler andre som søppel trenger ikke dette bety noe spesielt. Jo eldre man blir, desto mer går det opp for en at 90% av befolkningen er idioter - også "kjendiser".

Så sant som det er sagt. En ser ting mye klarere, og de du trodde hadde noe i topplokket  viser seg å være ganske enkle. En idoliserer ikke veldig mange når en får noen år på baken. Blir nesten redd når en skjønner hvor dumme mange er. 

Anonymkode: 0bc03...87f

Skrevet

Bare vær som du er. Er ikke lett når alle skal føle på hvor lite verdt de er. Selvtillit er bra! Bare du behandler andre på riktig måte, så tenk bare stort om deg selv. Det skader ingen. 

Anonymkode: 0bc03...87f

Skrevet

Jeg har også slike tanker. Men med andre mennesker fremstår jeg som ydmyk. Er klar over at det egentlig er en forsvarsmekanisme, i realiteten hater jeg jo meg selv. For å overleve selvhatet, må jeg lure meg til å tenke at jeg elsker meg selv, at jeg er best, valgt av universet etc. Får vondt dypt i sjela av den minste lille kritikk. 

Anonymkode: 8e9bd...659

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også slike tanker. Men med andre mennesker fremstår jeg som ydmyk. Er klar over at det egentlig er en forsvarsmekanisme, i realiteten hater jeg jo meg selv. For å overleve selvhatet, må jeg lure meg til å tenke at jeg elsker meg selv, at jeg er best, valgt av universet etc. Får vondt dypt i sjela av den minste lille kritikk. 

Samme her. Jeg er altfor opptatt av at folk skal like meg, så jeg er ikke autentisk og speiler dem jeg er i møte med. 

Skrevet
1 time siden, bobleplast_ skrev:

George Carlin sa visst at man som gjennomsnittmenneske burde tenke på hva dette innebar. Dette innebærer, sa han, at "halve befolkningen er dummere enn deg". Det er jo en litt artig observasjon. (Carlin var morsom da. Dette ligger på youtube alt sammen. Mulig jeg ikke siterer helt ordrett.) . Men for å vende tilbake til dette temaet. Jeg tror ikke vi skal psykoanalysere TS for mye. Ser det blir nevnt "personlighetsforstyrrelse" og andre "makt" ord. Jeg tror vi skal konkludere med litt dårlig selvtillit og litt livlig fantasi. Men nå er jeg bare vanlig synser, jeg også. Om du invaderer Polen i morgen, så må jeg skifte mening 😊 Jeg har bare en innvending. Bør du tenke på om andre synes du er "pen"? Nei, overhodet ikke. Det er såpass mye negative kroppsbilder og slikt der ute. Om du greier å være glad i kroppen din, så tror jeg det er fint.  (jeg klarer det ikke) Men stort sett er jeg enig i det som blir nevnt i tråden. Det var bare dette med utseende jeg reagerte litt på siden det er så touchy for mange. Nå tar jeg for gitt at du er sånn nogenlunde jordnær da. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg er altfor opptatt av at folk skal like meg, så jeg er ikke autentisk og speiler dem jeg er i møte med. 

Det gjør jeg også. I tillegg måler jeg min egen verdi ut fra mine prestasjoner. Har alltid tenkt at når jeg kommer inn på det studiet som er vanskeligst å komme inn på, kommer jeg til å være fornøyd med meg selv. At jeg da kan slå meg til ro og endelig få fred. Men etter jeg kom inn, fortsatte bare det evige jaget etter status. Må være best til enhver tid, ellers faller alt sammen. Ser på medstudentene som mine konkurrenter. 

Materialistiske ting betyr mye for meg. Er faktisk ikke så opptatt av klær, men leilighet, bil etc. er en måte å vise hva jeg har oppnådd i livet. En måte for meg å vise mobberne gjennom min skolegang (og ikke minst meg selv) at jeg klarte meg og vel så det - og bedre enn dem. Det er jo egentlig bare trist og tomt alt sammen, og jeg vet det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...