Gå til innhold

Lyd og bjeffing nivå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på en hunderase og lest på forskjellige nettsteder og den passer meg utmerket men det eneste minuset er at rasen er kjent for å like å lage lyd. Altså bjeffing. Den liker å høre sin egen stemme.

Hvordan er det å ha da? Går det ann å trenes bort/vekk?

Eller bør jeg heller velge en annen rase bare pga. lyd og bjeffing? 

Jeg bare lurer på hvor mye jeg da skal vektlegge dette problemet i hunderasevelget mitt.

Anonymkode: a54de...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett på en hunderase og lest på forskjellige nettsteder og den passer meg utmerket men det eneste minuset er at rasen er kjent for å like å lage lyd. Altså bjeffing. Den liker å høre sin egen stemme.

Hvordan er det å ha da? Går det ann å trenes bort/vekk?

Eller bør jeg heller velge en annen rase bare pga. lyd og bjeffing? 

Jeg bare lurer på hvor mye jeg da skal vektlegge dette problemet i hunderasevelget mitt.

Anonymkode: a54de...6ac

Bor du i enebolig? Intet problem. 

Bor du i hus med flere boenheter? Et uønsket kjempeproblem.

Anonymkode: 5a63c...638

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i enebolig men i ett boligstrøk men det gjør de fleste som har samme hunderase.

Anonymkode: a54de...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva slags type bjeffing. Du kan avverge mye hvis du får deg en trygg valp fra trygge foreldre. Bjeffing på lyder og passerende folk/hunder kommer ofte av usikkerhet. Så hvis foreldrene til valpen, spesielt tispemor, er stødige og trygge og ikke bjeffer på tur eller på lyder, så kan du unngå mye bare der.

Ellers kan hunder bjeffe for å mase. Det avverger man med å aldri gi hunden oppmersomhet for å mase, fra dag èn.

Hunder bjeffer når de er glade og leker, det tenker jeg de nesten må få lov til. Men man trenger jo ikke fyre dem opp så veldig mye når de leker.

Til slutt bjeffer de også når de er frustrerte. Da er det å se på situasjonen der og da og få bort frustrasjonen.

Så bjeffing er bare et symptom på en underliggende følelse/årsak. Jobber vi med den, så kan vi få redusert eller fjernet bjeffingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de ungarske gjeterhundene. Er litt usikker på hvem av de ungarske det blir. Kjenner dere til dem? Det er ikke så mange av dem ennå og de fleste har sikkert ikke hørt om dem engang.

Anonymkode: a54de...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har to lapphunder. Og lydnivået er vidt forskjellig på de to. Han ene bjeffer av nesten alt (vi trener på det) og han andre bjeffer kun ved lek (aldri trent på å være stille).

Men ser stor bedring på han vi trener på på kort tid, man må bare være konsekvent 😊

Anonymkode: 0442e...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig at de ungarske gjeterhundene er kjent for å bjeffe mye? Bjeffer de sånn som feks. Sheltie og japansk spisshund gjør? 

Anonymkode: a54de...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en terriertype og de er vel kjent for å bjeffe. Hun bjeffer ikke mye, bare når det kommer noen på døra. Plagsomt nok i seg selv forsåvidt 😛

Anonymkode: 18acd...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Tabris skrev:

Hvilken av dem tenker du på? Puli eller pumi?

Begge to.

Anonymkode: a54de...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Begge to.

Anonymkode: a54de...6ac

Det er lyd i dem begge. Det viktigste for å unngå lyd er å velge en trygg valp fra trygge foreldre (bjeffer valpemor mye så er sjansen stor for at mange av valpene vil gjøre det samme). Deretter er det å miljøtrene og sosialisere valpen mye når den er liten, slik at den blir vant med og trygg på så mange forskjellige varianter av mennesker, hunder og miljø som mulig. Til slutt er det å trene (si "bra!" og gi godbit) hver gang det skulle komme en lyd eller passerer noen som hunder bjeffer på. Evt være i forkant og belønne med godbit om det kommer en brå, høy lyd eller mennesker kommer litt brått på rundt en sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 9.08, Tabris skrev:

Det er lyd i dem begge. Det viktigste for å unngå lyd er å velge en trygg valp fra trygge foreldre (bjeffer valpemor mye så er sjansen stor for at mange av valpene vil gjøre det samme). Deretter er det å miljøtrene og sosialisere valpen mye når den er liten, slik at den blir vant med og trygg på så mange forskjellige varianter av mennesker, hunder og miljø som mulig. Til slutt er det å trene (si "bra!" og gi godbit) hver gang det skulle komme en lyd eller passerer noen som hunder bjeffer på. Evt være i forkant og belønne med godbit om det kommer en brå, høy lyd eller mennesker kommer litt brått på rundt en sving.

Jeg tenkte meg at det var lyd i dem begge to. Tror du det er mye lyd blant alle av de minste gjeterhundene? Opptil 20 kilo?

Anonymkode: a54de...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenkte meg at det var lyd i dem begge to. Tror du det er mye lyd blant alle av de minste gjeterhundene? Opptil 20 kilo?

Anonymkode: a54de...6ac

Hvilke raser tenker du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corgi, både pembroke og Cardigan, schipperke, Shetland sheepdog, scapendoes, polsk gjeterhund pon, kroatisk gjeterhund, pyrenisk gjeterhund. Og japansk spisshund men de er spisshund så de lager kanskje for mye lyd. Det er vell disse hunderasene som er under 20 kilo og under 50 cm i mankehøyde.

4 timer siden, Tabris skrev:

Hvilke raser tenker du på? 

 

Anonymkode: a54de...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...