Gå til innhold

Fra syk til frisk - veien i 2019


Gjest duftlyset

Anbefalte innlegg

Gjest duftlyset

Hei og velkommen til min treningsdagbok! Jeg håper du vil finne glede og motivasjon i å følge meg på veien i 2019.

Litt om veien hit
Etter en tid som en aktiv idrettsutøver i ungdomstiden, begynte helsen å skrante da jeg gikk på videregående. Jeg var i generelt dårlig allmenntilstand, både fysisk og psykisk. Jeg husker fremdeles hva legen min sa da jeg nærmest kom krypende til legekontoret som 18-åring: "Vet du, jeg har vært din fastlege siden du var et lite nurk, og jeg har aldri sett deg så syk før." Det skremte meg. Legen ble overrasket da han fikk tilbake svarene og så at dette IKKE var kyssesyke. Blodprøvene indikerte nemlig cytomegalovirus - og jeg hadde fått en mononukleoselignende tilstand som følge av dette. I tillegg var jeg igjennom en ganske omfattende operasjon tidligere samme året. Alt i alt: veldig redusert. 

Selv flere år etterpå, ble jeg ikke bedre. Høsten 2017 var jeg innom både lege og sykehus flere ganger. Jeg gikk konstant med omgangssyke og influensa. I starten av 2018 fikk jeg diagnosen cøliaki - som i seg selv er en alvorlig og kronisk, men ikke livstruende sykdom. I tillegg har jeg slitt med utmattelse som følge av ubehandlet cøliaki, og en god del vitaminmangler. En av de andre store konsekvensene med cøliaki, er at vekten min har variert veldig de siste fire årene. Vekta har på sitt verste variert med nesten 10 kilo fra et halvår til et annet. 

Nå, nesten et år senere, med gode opparbeide rutiner i forhold til et glutenfritt kosthold og hvilke tilskudd jeg må ta, er livet "tilnærmet normalt", selv om jeg til tider fremdeles sliter med utmattelse og andre ulumskheter i forhold til cøliakien. Det vil nok ta ytterligere et år før jeg kan anses som frisk. Jeg fullfører min bachelorgrad våren 2019, og er stolt av at jeg utdanningsmessig har stått på igjennom alle slagene.

Kroppsmasse per 1.12.2018
(legges inn så snart jeg har tid.)

Mine mål for 2019
Etter noen runder med meg selv har jeg funnet ut at en treningsdagbok muligens vil det gjøre det lettere for meg å nå mine mål. Målet mitt er å gå ned 7-8 kilo i løpet av 2019 - uten at vekten skal være et mål i seg selv, da jeg mest kommer til å fokusere på mål framfor vekt. (midje, lår, rumpe etc, da styrketrening vil stå i fokus). Noe som også er viktig for å nå sine mål, er livskvalitet. Derfor vil jeg også komme med tips til andre glutenallergikere i form av mat og generell helse, samt komme med noen små hint om hverdagslykke.

Målet er å trene jevnt 3 ganger i uken i startfasen, og deretter trappe opp etterhvert!

Målet mitt er å inspirere, motivere og forhåpentligvis komme med noen gode treningstips. :duskedame:
(jeg setter også stor pris på råd og tips underveis). 

Endret av duftlyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit :)
Jeg heier på deg og syns det høres ut som du har en veldig fornuftig plan for tiden fremover! 
Er det i utgangspunktet styrke du trener, eller løping? eventuelt litt av alt? :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
15 minutter siden, fru.Smae skrev:

Velkommen hit :)
Jeg heier på deg og syns det høres ut som du har en veldig fornuftig plan for tiden fremover! 
Er det i utgangspunktet styrke du trener, eller løping? eventuelt litt av alt? :)
 

I utgangspunktet vil det være styrke - men også noe løping og eventuelt svømming inni mellom! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset

Mandag 3/12
En lettere beinøkt ble gjennomført med strikk og stang. Da jeg de siste ukene har hatt influensa, har det vært noe dårlig med trening, og merker dette på kroppen - spesielt ved tunge øvelser som knebøy. Uansett veldig godt å komme tilbake! 

Oppvarming
2 x 10 fire hydrant
2 x 10 donkey kicks
2 x 10 kickback
1 x 10 knebøy u/vekt 
(Repeterer denne ytterligere en gang, denne gangen med bootybuilder, strikk i den lette varianten)

Hovedøkt
5 x 5 knebøy 50 kilo (noe under pers. De tre siste rundene brukes bootybuilder strikk i medium styrke)
3 x 15 innside lår 40 kilo
3 x 15 utside lår 50 kilo
3 x 15 tåhev
3 x 15 kickbacks med vekt på 15-20 kilo
3 x 15 glutebrigde med bootybuilder strikk i tung styrke. 

Avslutning
Lett uttøying av legger og lår

Laget meg overnight oats med glutenfri havgegryn og små biter av dadler, som jeg spiste i morges. Det ble en vellykket frokost. Bland sammen glutenfrie havregryn og oppkuttede dadler. Jeg hadde totalt 4-5 dadler oppi. Bland deretter sammen med lettmelk og la det stå i kjøleskapet over natten. En kald og god frokostgrøt!

Nå venter mer eksamenslesning og forhåpentligvis en kveldsøkt på trening. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en effektiv og fin økt! 
Kjekt med baseøvelsene syns jeg. 
Har også funnet veldig glede med crosfitøvelser, syns det er både effektivt og gøy på samme tid :)
Her trener jeg full kropp styrke 3 dager i uken og har 3 lengre rolige løpeturer i tillegg (trener frem til ultraløp) :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest duftlyset
Akkurat nå, fru.Smae skrev:

For en effektiv og fin økt! 
Kjekt med baseøvelsene syns jeg. 
Har også funnet veldig glede med crosfitøvelser, syns det er både effektivt og gøy på samme tid :)
Her trener jeg full kropp styrke 3 dager i uken og har 3 lengre rolige løpeturer i tillegg (trener frem til ultraløp) :)
 

Har gjort lite crossfit-øvelser, så skal lese meg mer opp på dette. Takk for tips! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, duftlyset skrev:

Har gjort lite crossfit-øvelser, så skal lese meg mer opp på dette. Takk for tips! 
 

ligger mye gode tips og videoer på nett som gjør at man kan gjøre mye av dette på vanlige treningsenter :)
Utrolig mye kreativt man kan få ut av en vektskive blant annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...