Gå til innhold

De har dubbet julekalenderen!!!!??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet 12 timers skift i helga, og fikk ikke tid til å begynne å se noen julekalender. Men planen var å se de 3 epsiodene som nå er ute på tv2 sumo. 

Tinkas Juleeventyr virket som en veldig spennende julekalender, som kunne passe hva jeg liker å se på. Har tidligere og elsket de danske kalenderne som er laget: Jul i Valhall, Pakten, Tidsreisen. Kjempe kos!

Men nesten før jeg hadde startet første episode skrudde jeg av, den er søren meg dubbet på norsk!!? Og ingne mulighet til å kunne velge orginalspråket! Gode gud! Går det ann!? Har sett tv2 kommentere om at dette er for at barn skal kunne forstå, men jeg hadde absolutt ingne problem selv med å se og forstå Pippi, Emil, Ronja eller noen av de andre klssikerne som liten! Men kanskje Svensk er noe annet enn dansk 😕 Men synes virkelig de kunne ha gitt et valg til tv2 sumo brukere om å se den på orginalspråket!! 

Dette er vel kanskje bare en utblåsningatråd! Få ut litt frustrasjon!!! Arg!!!! 

Ser dog ut som om platekompaniet selger den orginale. DK-import lover jo godt! Men sendte en forespørsel for å være helt sikker før jeg bestiller :)  

Endret av Ariana807
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha ja fy fader jeg ble irritert når jeg oppdaga det, dubberen har dårlig skuespiller stemme og så det hele blir så amatørmessig... hadde vært mye bedre å høre karakterene snakke!

Anonymkode: cc724...3c3

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig er svensk en gammal vestlandsk dialekt og bokmål kommer av dansk så ingen burde slite med å fatte språkene. 

Skrevet

ÅNEI!!

Anonymkode: 36df5...28e

• Liker 1
Skrevet

De har dubbet alt av Astrid Lindgren på Sumo også, uten mulighet til å velge svensk. Utrolig irriterende!

Anonymkode: fe3f9...aef

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De har dubbet alt av Astrid Lindgren på Sumo også, uten mulighet til å velge svensk. Utrolig irriterende!

Anonymkode: fe3f9...aef

:hakeslepp: 

Barn trenger vel ikke utsettes for litt av de skandinaviske språkene lengre 😕 glad jeg har Ronja på DVD som jeg kan kose meg med i desember! 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig er svensk en gammal vestlandsk dialekt og bokmål kommer av dansk så ingen burde slite med å fatte språkene. 

Øh, nei ... Men at bokmål kommer fra dansk, det stemmer.

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Ariana807 skrev:

:hakeslepp: 

Barn trenger vel ikke utsettes for litt av de skandinaviske språkene lengre 😕 glad jeg har Ronja på DVD som jeg kan kose meg med i desember! 

I følge læreplanen i norsk for ungdomstrinnet, skal elevene lese og forstå innholdet i svenske og danske tekster. Det er jo en grunn til det; det er viktig å ha kjennskap til nabospråkene våre. Helt feil å ha dubbet versjon som eneste alternativ, etter min mening. 

Anonymkode: ef6e7...b80

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge læreplanen i norsk for ungdomstrinnet, skal elevene lese og forstå innholdet i svenske og danske tekster. Det er jo en grunn til det; det er viktig å ha kjennskap til nabospråkene våre. Helt feil å ha dubbet versjon som eneste alternativ, etter min mening. 

Anonymkode: ef6e7...b80

Merkelig at de da for guds skyld ikke må utsettes for det da!😂

Jeg er helt 100% enig! De burde ha hatt den danske versjonen tilgjengelig i tillegg!!

Skrevet

Dubbing er en styggedom, de ødelegger jo både uttrykk, skuespillerevne og evnen til å leve seg inn. Jeg fatter det bare ikke! Jeg lærte selv engelsk som veldig ung fordi de ikke dubbet, men tekstet. Alt i dag skal være så jævlig fordummende og pute-syende.

Anonymkode: f2b10...c45

• Liker 11
Skrevet

Skulle ønske Pakten ikke var dubbet. I tillegg til at introen er gjort om til norsk. Den danske introsangen (originalen) er mye bedre.

Anonymkode: 1906a...512

• Liker 1
Skrevet
På 3.12.2018 den 21.24, Ariana807 skrev:

.......

Tinkas Juleeventyr virket som en veldig spennende julekalender, som kunne passe hva jeg liker å se på. Har tidligere og elsket de danske kalenderne som er laget: Jul i Valhall, Pakten, Tidsreisen. Kjempe kos!

.......

Disse julekalenderne har jo også vært dubbet, så jeg skjønner ikke helt den store reaksjonen nå?

• Liker 1
Skrevet
På 3.12.2018 den 21.35, AnonymBruker skrev:

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler å lese artikkelen på nytt, for her var det mye forvirring i én kort leddsetning.

Artikkelen handler om at en liten del av Sverige (Jämtland) snakker ganske likt som sitt naboområde Trøndelag, og at de derfor begge er vestnordiske (dvs norsk/islandsk/færøysk) dialekter, i motsetning til østnordiske (dansk/svensk).

Artikkelen handler ikke om hele Sverige eller svensk som sådan, og ikke om vestlandsdialekter. Trøndersk er forøvrig heller ikke vestlandsk.

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, Angelheart2 skrev:

Disse julekalenderne har jo også vært dubbet, så jeg skjønner ikke helt den store reaksjonen nå?

Jeg har de jeg nevnte på DVD, aldri sett dem på tv, ingen dubbing på DVD 😉

Skrevet
1 time siden, Ariana807 skrev:

Jeg har de jeg nevnte på DVD, aldri sett dem på tv, ingen dubbing på DVD 😉

Hvor fikk du tak i Pakten på DVD? 

Anonymkode: 1906a...512

Skrevet

Slo av hele shiiiiiten. Hater dubbing! 😖

Anonymkode: 934e4...619

• Liker 1
Skrevet

Vel, guttungen her i huset elsker serien, og bryr seg null og niks om dubbing. Han er kanskje mer i målgruppen, eller? 😏

Anonymkode: 0f5b9...6ce

• Liker 3
Skrevet

Jeg begynte å se på Tidskristallen på NRK Super, samme greia der. Altså, dubbe SVENSK til norsk, hva er poenget? Er dagens barn stokk dumme, eller er det velmenende voksne som undervurderer barna kraftig? Hører jo rykter om at lærere ikke får lov å rette på barns feil lenger i skolen. Har verden gått av skaftet?

Anonymkode: d8571...5c8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...