Gå til innhold

Filt og klorin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et gammelt juletreteppe, som engang var hvitt, men som nå er blitt grått. Hvordan er det å legge dette teppet i klorin? Vil det tåle det?

Anonymkode: 54299...109

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva filten er laget av? Er det ull? I så fall må du IKKE klore den, ulla blir ødelagt og det kan bli gult. 

Har du prøvd vanlig vask? :) Er det ull, så kan du evt. prøve med gallesåpe, ser ut som et vanlig såpestykke. 

Er det filt av kunstfiber, så ville jeg heller ikke klora det. Da kan det være at skitt/støv har satt seg helt inn i fibrene og umulig å vaske vekk 😕

Anonymkode: 4074f...30a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hva filten er laget av? Er det ull? I så fall må du IKKE klore den, ulla blir ødelagt og det kan bli gult. 

Har du prøvd vanlig vask? :) Er det ull, så kan du evt. prøve med gallesåpe, ser ut som et vanlig såpestykke. 

Er det filt av kunstfiber, så ville jeg heller ikke klora det. Da kan det være at skitt/støv har satt seg helt inn i fibrene og umulig å vaske vekk 😕

Anonymkode: 4074f...30a

Vet ikke hva den er laget av. Den har blitt vasket flere ganger, etter hver jul og det har bare blitt gråere og gråere.

Jaja, jeg får se om jeg kan få tak i et hvitt juletreteppe. De er visst gått av moten

Skrevet

Vanish skal gå an å bruke på ull. Prøv heller å bløtlegge i det først. :) 

Anonymkode: da6d0...a5b

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanish skal gå an å bruke på ull. Prøv heller å bløtlegge i det først. :) 

Anonymkode: da6d0...a5b

Tusen takk. Det skal jeg prøve :)

Skrevet

Hvilket vaskemiddel har det blitt vasket med? I utgangspunktet ville jeg brukt Milo eller annet ullvaskemiddel, men hvis teppet uansett er så stygt at du vurderer å kjøpe nytt ville jeg ha gjort et forsøk med et vaskemiddel for hvitt tøy.

Anonymkode: f00a8...6b0

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et gammelt juletreteppe, som engang var hvitt, men som nå er blitt grått. Hvordan er det å legge dette teppet i klorin? Vil det tåle det?

Skal du ødelgge teppet så er klorin middelet. Så ikke bruk klor. 

Prøv den med forsiktig håndvask i biotex eller andre litt snillere vaskemidler. 

Anonymkode: 5d3d1...5bd

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket vaskemiddel har det blitt vasket med? I utgangspunktet ville jeg brukt Milo eller annet ullvaskemiddel, men hvis teppet uansett er så stygt at du vurderer å kjøpe nytt ville jeg ha gjort et forsøk med et vaskemiddel for hvitt tøy.

Anonymkode: f00a8...6b0

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ødelgge teppet så er klorin middelet. Så ikke bruk klor. 

Prøv den med forsiktig håndvask i biotex eller andre litt snillere vaskemidler. 

Anonymkode: 5d3d1...5bd

Har brukt alle disse vaskemidlene uten hell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...