Gå til innhold

Hvilken bok/bøker har forandret livet ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er litt nysgjerrig på hvilke bøker dere her inne tenker har forandret livet deres? På hvilken måte, og hvorfor? Kan være bøker i alle mulige sjangrer. 

Anonymkode: a792f...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det er noen spesifikke bøker som har forandret livet mitt, men det er allikevel bøker som har satt sine spor opp gjennom årene.

* Ringenes Herre, da jeg var 10-11. Åpnet øynene mine for fantasysjangeren.

* Harry Potter nr. 4 - fikk meg gjennom min mørkeste periode i livet, da jeg trengte å flykte fra realiteten. Da var jeg 17.

* TJ Klune sin Bear, Otter and the Kid. Var vendepunktet i det som viste seg å være en enorm omveltning i hodet mitt. Dette var for et par år siden da jeg var 32.

 

Ellers, så er den boken som har gitt meg mest følelser noensinne The Universe Versus Alex Woods av Gavin Extence.

 

Åh, bøker. :strix: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjærlighet ved elven Amur" av Andreï Makine. Lidelsene til sovjetiske ungdommer i en avkrok i Øst-Sibir hjalp meg å utholde min egen kvalfulle ungdomstid. Det går over, akkurat som Sovjetunionen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest maneg bøker, men jeg tror aldri jeg har opplevd at en bok forandret live mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen om isfolket og Hulebjørnens klan, samt de følgende bøker i den serien (Hestenes dal og Mamutjegrene.) 

Samtlige av disse leste jeg i alderen 14-15 år, og de påvirket mye mitt syn på seksualitet. På en bra måte, vil jeg si. Begge seriene beskriver godt hva som er rett og bra angående seksualitet, og hva som ikke er akseptabelt eller bra, og gjorde meg seksuelt bevisst fra tidlig alder. Bevisst på at begges nytelse er like viktig, og at man ikke skal akseptere det som ikke føles greit. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese bøker har gjort meg veldig lite dømmende ovenfor andre, men begynte å lese bøker da jeg var veldig ung, så vet ikke om jeg ville vært dømmende uten å lese. De gir meg ihverfall et dypere innblikk i forskjellige mennesker natur og skjebne. Hamsuns bøker er favoritter. 

Anonymkode: c61d0...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å lese bøker har gjort meg veldig lite dømmende ovenfor andre, men begynte å lese bøker da jeg var veldig ung, så vet ikke om jeg ville vært dømmende uten å lese. De gir meg ihverfall et dypere innblikk i forskjellige mennesker natur og skjebne. Hamsuns bøker er favoritter. 

Anonymkode: c61d0...812

Litt vittig at du skrev dette rett etter at jeg skrev, for jeg lurte på om jeg skulle føye til noe slikt, men var litt usikker på hvordan jeg skulle ordlegge meg. Du gjorde det fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det angår også deg skrevet gjorde hvert fall sterke inntrykk da jeg leste den første gang.

Anonymkode: ca35e...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lest Veronika vil dø, av Paulo Coelho. Syns den var veldig fin. I boka får man lese om noen som er innlagt på psykiatrisk, og som har blitt friske, men velger å late som om de fremdeles er syke så de kan bli der. De føler seg ikke hjemme ute i «den virkelige verden» med alt press og forventninger. Ved å leve på psykiatrisk sykehus kan de tulle og tøyse, utforske livet  som de vil. Det er ingen som forventer at de skal være normale. Det filosoferes rundt dette i boken. Man får lese et eventyr... Jeg er usikker på om jeg husker det helt rett, men det er noe sånt som dette i korte drag: En landsby ble forgiftet så de ble gale. Kongen prøvde å styre kongeriket, men alt hva han prøvde, så ga det ikke mening for innbyggerne, og de protesterte for å få kongen abdisert. Da finner kongefamilien ut at de også skal drikke giften, så de og blir gale. De blir like gale som resten av landsbyen, og blir godtatt. De levde fredelig sammen, selv om de oppførte seg og pratet annerledes enn nabobyene.

Det har jo fått meg til å filosofere litt rundt hva som egentlig er normalt, og hvorfor. Jeg vil nå mene at jeg alltid har vært en åpen person som respekterer annerledeshet og sånt, men med denne boka så fikk jeg mer forståelse for sånt, liksom. Vanskelig å forklare 😛. Om man ikke passer inn i A4-livet, er man unormal da? Det er synd at de som på et vis skiller seg ut ikke føler at de passer inn i samfunnet. Verden er stort sett tilpassa de som følger flokken, og følger man ikke flokken blir man sett på som unormal. 

Ikke at alt dette er noe nytt for meg, men boka fikk meg til å tenke mer over det. Jeg kjenner enkelte mennesker som burde ha lest den. :)

 

Anonymkode: a7ae9...c65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/8/2018 at 1:48 PM, AnonymBruker said:

Å lese bøker har gjort meg veldig lite dømmende ovenfor andre, men begynte å lese bøker da jeg var veldig ung, så vet ikke om jeg ville vært dømmende uten å lese. De gir meg ihverfall et dypere innblikk i forskjellige mennesker natur og skjebne. Hamsuns bøker er favoritter. 

Anonymkode: c61d0...812

Må absolutt si meg enig der :). Jeg begynte også å lese tidlig, og har lest masse bøker. Det er en fin måte å få innblikk i historien og tankene til andre personer. Om så de bare er fiktive. Man får reflektert over andre historier enn sin egen, eller man kan kjenne seg igjen, som er en herlig følelse. 

Jeg var ganske langt nede en periode, og leste en bok av Vigdis hjort. Død sherrif, eller noe sånt? Den er litt tragisk og pessimistisk. Det var fint å lese en bok jeg kunne kjenne meg igjen i. Det var som å lese mine egne følelser og tanker gjennom boka. Man føler seg liksom mindre ensom da. 

Anonymkode: a7ae9...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2018 den 13.42, Trolltunge skrev:

Sagaen om isfolket og Hulebjørnens klan, samt de følgende bøker i den serien (Hestenes dal og Mamutjegrene.) 

Samtlige av disse leste jeg i alderen 14-15 år, og de påvirket mye mitt syn på seksualitet. På en bra måte, vil jeg si. Begge seriene beskriver godt hva som er rett og bra angående seksualitet, og hva som ikke er akseptabelt eller bra, og gjorde meg seksuelt bevisst fra tidlig alder. Bevisst på at begges nytelse er like viktig, og at man ikke skal akseptere det som ikke føles greit. 

 

 

Margit Sandemo, leste også dette da jeg var tenåring...denne forandret livet mitt: Vi er ikke alene. 

Mye falt på plass. Selv om jeg ikke har så mye til overs for mye av det. Eller ville tenkt så mye over dette nå, så mange år seinere. 

 

 

Endret av Wonders
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Lille Prinsen! 
Spesielt kapittelet hvor prinsen møter reven, som har utrolig mange gode poenger rundt vennskap. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. Leste boka da jeg gikk i 9. klasse på ungdomsskolen. Uendelig vakker bok, og så ufattelig trist. Husker jeg gråt meg gjennom den, samtidig som jeg leste med sommerfugler i magen. Nydelig, nydelig bok!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er det lov å legge til tegneserier?

Jeg er overbevist om at J. Michael Straczinsky og John Romita jr. Sitt løp på Spider-man var med på å redde livet mitt i en tung ungdomstid med mobbing, angst og depresjoner. Det ga meg noe å se frem til, noen å identifisere seg med, og et ideal å se opp til i en tid der alt var mørkt og vondt. For kontekst, har Straczinsky stått bak flere kritikerroste filmer, tv-serier og tegneserier, og Spider-man er nok ikke det beste han har gjort, men han gjør karakterdkildringer på en fantastisk og troverdig måte i alt han gjør, og det traff meg på et sårbart tidspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er et dyr, Viskovitsj av Alessandro boffa har virkelig satt spor. 

Fantastiske små noveller. 

Anonymkode: 1efc9...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bibelen min... Pelsjegerliv . blant Nord-Canadas indianere er Helge Ingstads debutbok fra 1931. Etter å ha brutt opp fra sin sakførerpraksis i Norge reiste Ingstad til arktiske Canada, der han levde i fire år som pelsjeger. Pelsjegerliv er den fascinerende beretningen om hans opplevelser i denne tiden. Helge Ingstad (1899-2001) 👍 vokste opp i Bergen og utdannet seg til jurist. Etter å ha levd som pelsjeger i Canada ble han senere sysselmann på Grønland og på Svalbard. I løpet av disse årene foretok han flere reiser, blant annet til Mexico på jakt etter en myteomspunnet tapt apachestamme. Ingstad giftet seg med Anne Stine, og sammen oppdaget de hustuftene på Newfoundlands kyst, som viste at vikingene .oppdaget. Amerika ca. 1000 år e.kr. . 500 år før Columbus.
Alle Ingstads bøker er preget av hans store respekt og ydmykhet for naturfolk og eventyrere som lever utenfor sivilisasjonen, og for våre forfedre, de utforskervillige vikingene. ...

-Første hvite som ble med Villreineterne, -de var eneste indianere som dro ut av skogen.

Ut i Høy-Arktisk klima -finne, drepe rein, eller sulte i hjæl. De var lett 3 mnd, på isen, -årlig.

Oppererte så Iangt nord så de krangla med Inuitter innimellom...

https://www.bokklubben.no/boeker/pelsjegerliv-blant-nord-canadas-indianere-helge-ingstad/produkt.do?produktId=117924

Hør Helge Ingstad lese forord til boka -Klikk linken over. så Klikk knappen under boka. Fra lydbok.

 

Hornblower -ikke en bok... 12 Bind her. Fattiggutt som havner i den Engelske marinen 15 år gml.. IIRC, Moral, mot, pliktfølelse og hard jobbing gjør han til admiral. ... Den opprinnelige fortellingene om Horatio Hornblower begynte i 1937 med romanen The Happy Return (i USA het den Beat to Quarters) og omhandlet en kaptein i den britiske marinen på et hemmelig oppdrag til Mellom-Amerika, men senere historier skulle fylle ut de tidligere årene og beskrev en kadett som ofte var sjøsyk. Under Napoleonskrigene ble Hornblower forfremmet på grunn av hans dyktighet og dristighet, til tross for hans fattigdom og mangel på innflytelsesrike venner, som det var vanlig at høyere britiske offiserer hadde på denne tiden. ... Som løytnant tjente Hornblower under den fiktive kaptein Sawyer, som lider av paranoid schizofreni, på en tur til Karibia. Hornblower blir forfremmet flere ganger og han får etter hvert grad som admiral.

https://en.wikipedia.org/wiki/Horatio_Hornblower

 

En iskald i Alexandria

Captain Anson is the officer commanding a British RASC Motor Ambulance Company. During the Western Desert Campaign of the Second World War when it is apparent that Tobruk is about to be besieged by the German Afrika Korps, Anson and most of his unit are ordered to evacuate to Alexandria. During the evacuation, Anson who is suffering from battle fatigue and alcoholism, MSM Tom Pugh and two nurses, become separated and in an Austin K2/Y ambulance, nicknamed 'Katy',decide to drive across the desert back to British lines. As they depart they come across an Afrikaner South African officer. ... En route, the group meets with various obstacles, including a minefield, a broken suspension spring (during its replacement, van der Poel's great strength saves the group when he supports "Katy" on his back when the jack collapses), and the dangerous terrain of the Qattara Depression. After one incident for which he blames himself and his drinking, Anson vows not to drink any alcohol until he can have an "ice cold lager in 'Alex'". ...

... But before they have drunk their first round, a Corps of Military Police officer arrives to arrest Van der Poel. ... Anson tells him that if he gives his real name, he will be treated as a prisoner of war, rather than as a spy (which would mean execution by firing squad). Van der Poel admits to being Hauptmann Otto Lutz, an engineering officer with the 21st Panzer Division. Pugh notices that Lutz is still wearing fake South African dog tags and rips them off before the police see them. Lutz, after saying his farewells and concluding that they were "all against the desert, the greater enemy", is driven away, with a new respect for the British.

https://bokelskere.no/bok/en-iskald-i-alexandria/237357/

https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_Cold_in_Alex

Mange Mange fler... synd for folk som ikke leser.

Forandra livet er vel å ta i, -men alt henger sammen... -Og en Ballast,-trur eg...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

The Little Prince

Badulina

The Power of Now (ganske cheesy, men likevel viktig)

E=Squared av Pam Grout (FOR en fantastisk omveltning i livet mitt etter at jeg begynte å følge prinsippene av The Law of Attraction) 

Anonymkode: 5a017...00d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffir Boy av Mark Mathabane. 

Snublet over denne boka i en vanskelig periode i ungdommen, da jeg slet mye med negative tanker og mønstre og syntes fryktelig synd på meg selv. Overdriver ikke når jeg sier at boka snudde alt på hodet, den gå meg et helt nytt perspektiv på meg selv og livet mitt. Endringene skjedde ikke over natten, selvfølgelig, men å lese boka var likevel vendepunktet. Evig takknemlig den dag i dag.

Anonymkode: dfe4c...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både serien Hellemyrsfolket av Amalie Skram, men kanskje mest Constance Ring av Amalie Skram, og biografien av Amalie Skram. 

Har tenkt mange ganger på at det er hennes skildring over mennesker og livet som har gjort meg negativt innstilt til menn og seksualitet og menns kvinnesyn. Samtidig sunn skepsis. Elsket de bøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dem som skriver at bøker kan hjelpe en å føle seg mindre alene. Ungdomsboken «Fire dager til fullmåne» av Unni Lindell gjorde det når jeg var rundt 12 år og opplevde at foreldre går fra hverandre og usikkerhet av å miste struktur, i tillegg til andre temaer den kommer innpå, f. eks sjalusi. Unni er en mester til å skildre og å skrive levende. 

Anonymkode: d7683...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...