Gjest Virvar Skrevet 30. mars 2005 #1 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg lurer på en ting. Når jeg legger meg om kvelden så hender det at jeg hører stemmer. De snakker ikke til meg, ikke slik at de sier hva jeg skal gjøre, eller snakker om meg og slikt. Men det er som om jeg skrur på en radio eller tv og så bare skravler de. Det kan være stemmene til mennesker jeg kjenner, eller bare stemmer. Jeg vet ikke alltid hva de snakker om for jeg vil jo ikke høre det, jeg vil ha det stille så jeg kan sove. Men psykologen min er bekymret for dette. Jeg ville vært bekymret selv om de sa ting til meg, styrte meg, men det gjør de ikke. De er bare grusomt plagsomme. Min teori er at det er tankemylder. Ting jeg har opplevd om dagen eller hørt /sett på tv som svirrer rundt inni hodet mitt når jeg legger meg og prøver å koble alt bort. Så nå tar jeg medisiner mot tankemylderet (eller mot psykose - for det er det de egentlig er mot) Men jeg lurer litt da, om det er andre som opplever slikt. Jeg håper nesten det :oops: for ellers begynner jeg å føle meg litt rar. Jeg kan ikke noe for at det skravles inni hodet mitt, skulle ønske at det ble stille der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 30. mars 2005 #2 Del Skrevet 30. mars 2005 Hører stemmer, ser bilder, bevegelige og stillbilder, hører andre lyder, ja, i grunnen det meste. Men leser jeg en bok, blir alt det stille. Har ingen psykose eller er rar eller gal eller noe. Har alltid hatt det slik, og tenker ikke noe videre over det. Det er bare når jeg skal legge meg og sove. Da har tankene en tendens til å bestemme hvor de skal vandre selv, som sagt med mindre jeg leser en bok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 30. mars 2005 #3 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei Virvar! Når jeg er svært sliten og har lagt meg, hender det at jeg også "hører stemmer" - men ikke i psykose-forstand, men som tankemylder slik du beskriver det. Hører drøssevis av stemmer som snakker i munnen på hverandre, kan gjenoppleve samtaler fra dagen, men det er stort sett "babbel"som jeg ikke kan skille ut ord i fra. Kan høre latterutbrudd eller gråt også innimellom maset. Når det står på, hører jeg dette en god stund mens jeg ligger og vris meg og ikke får sove, men brått blir det helt stille og jeg sovner. Ikke ofte jeg har det sånn, i snitt kanskje en gang i måneden. Har vært litt "redd" jeg også og tenkt at jøye meg, tenk om jeg er syk uten å vite det, men har snakket med flere andre som opplever det samme.Jeg er fullstendig oppegående, frisk og rask, har ingen snev av psykisk sykdom av noe slag. Jeg tolker disse "stemmene" som et utslag av stress, slitenhet. Men i likhet med stemmehørere som har en diagnose, så er ingen av stemmene "mine", jeg kjenner dem ikke. Men en stor og vesentlig forskjell fra de som hører stemmer som en del av en psykose, er at jeg vet at de bare finnes i mitt slitne hode, jeg "tror" ikke på dem, hvis du forstår hva jeg mener. Når det pågår og jeg ikke får sove, så vet jeg at det er "fantasi", at det ikke er stemmer i hodet mitt, jeg bare "hører det for meg" på samme måte som når man ser for seg ting. En person i psykose opplever det derimot som virkelighet. Jeg kan i hvertfall berolige deg med at du ikke er alene! Uten å kjenne deg og din situasjon annet enn det du skriver her, så er jeg enig med deg at "stemmene" ikke er til bekymring før de forteller deg hva du skal gjøre, for å si det sånn... Er "stemmene" den eneste grunnen til at du tar antipsykosemidler? Vil anbefale deg å være skeptisk til slike medikamenter hvis du er frisk i utgangspunktet, men jeg antar at du har tett samarbeid med lege/psykolog i forhold til brukern av dem og at de faktisk er anbefalt deg. fra Huldra som også blir holdt våken av og til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimosa Skrevet 30. mars 2005 #4 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg har hatt såkalte "personer", eller forskjellige sider, hvor den ene sier en ting og den andre sier en annen ting, og skaper total forvirring, uten at jeg hørte stemmer, det var mer et slags indre kaos hvor en side prøvde å overbevise meg om at en ting var rett, mens andre siden prøvde å overbevise meg om det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #5 Del Skrevet 30. mars 2005 Puh! Ble litt letta nå! Siste dagene har jeg gått rundt og vært en smule bekymret for at jeg har hørt alarmen på mob.tlf.en, selv om den ikke ringer... Dvs en times tid etter at den har ringt. Var redd for at det holdt på å rable fullstendig for meg! Lurer på hvorfor det plutselig ble slik??? :o Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polluela Skrevet 30. mars 2005 #6 Del Skrevet 30. mars 2005 Hører også stemmer, i det siste bare når jeg legger meg. Tenker ikke så mye over det, selv om jeg også synes det er plagsomt... Det er som regel ikke meg de prater til. Men en gang hørte jeg to stemmer som prata om meg som om jeg ikke hørte på, og som om jeg var et stort problem. Når jeg legger meg hører jeg ofte skriking, roping og hvisking. Tenker at det er sånn for veldig mange, at det ikke er noe særlig merkeligere enn å drømme. Så lenge det ikke er veldig plagsomt eller man hører ubehagelige ting. Kan du fortelle litt mer om medisinen du går på kanskje, det har vært litt snakket om at jeg også kanskje skulle få noe lignende i små doser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Marple Skrevet 30. mars 2005 #7 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg har litt erfaring innfor dette området. Det å ha hørsel- eller synshallusisjoner er noe de aller fleste av oss opplever en gang i løpet av livet. Som trådstarter nevner er det ikke farlig så lenge stemmene ikke gir beskjeder, instrukser osv, men kan dog være plagsomt. Såkalte antipsykosemedisiner kan ha en virkning, men det gjelder ikke for alle. Jeg sier meg fullstendig enig med Huldra i at man bør være litt skepstisk til bruk av disse såfremt du ellers er firsk. Å høre slike stemmer som du beskriver er jo som tidligere nevnt ikke typisk psykoseaktig, og disse medisinene er rettet mot mennesker med denne lidelsen. Mne hvis det hjelper så er jo det helt topp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polluela Skrevet 30. mars 2005 #8 Del Skrevet 30. mars 2005 Psykologen min sier at stemmer i hodet er et psykotisk symptom. Men det betyr jo ikke at man er psykotisk selv om man hører det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 30. mars 2005 #9 Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg måtte ta to sprøsmålstester for å utelukke en evt psyose, da jeg nevnte det med stemmene. Men de har hengt se veldig opp i dette. Jeg fikk først Zyprexa som er antipsykotisk medisin, og den hjalp på stemmer og søvn. Men jeg begynte å spise så masse av de, så jeg fikk heller noe som heter Risperdal. Denne hjelper ikke så bra på tankemylderet og drømmer som er levende om dagen - og ødelegger søvnen min. For å motvirke det med lite søvn og søvnproblemer fikk jeg da Vallergan tror jeg det het, som er allergimedisin. Men når jeg tar full dose som jeg skal av begge så blir jeg helt slått ut. Og det er en ekkel følelse. SÅ jeg likte mye bedre Zyprexa, synd jeg la på meg av den. Godt å lese at flere enn meg hører stemmer i hodet når de skal sove ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2005 #10 Del Skrevet 30. mars 2005 Grensen mellom det å være psykotisk og ha en sjette sans har alltid vært et diskusjonstema. Dette fenomenet med å høre stemmer kan være klarhørsel (samme som å være synsk, bare at en får informasjon i form av stemmer i stedet for bilder). Dette har jeg selv opplevd og vet at det er reelt. Om det er sinnet som spiller meg et puss, er et godt spørsmål. Men jeg har mottatt informasjon som senere viste seg å stemme overens med virkeligheten. Grunnen til at mange opplever å høre disse stemmene når de har lagt seg og skal sove tror jeg er fordi at vi da fokuserer vekk i fra all annen informasjon. Det er omtrent det samme som å stille inn radioen på en viss frekvens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morea Skrevet 31. mars 2005 #11 Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg hørte stemmer i perioder da jeg var liten (4-6). Også bare "støy" fra en mengde ulike personer som gikk opp og ned i intensitet. Husker jeg synes det var skremmende og veldig intenst. Noen få ganger kunne det skje på dagen, men vanligvis når jeg skulle sovne. Var et såkalt flinkt barn, og tok nok til meg mye informasjon jeg ikke skulle hatt så tidlig gjennom bøker og overhøring av "voksne" samtaler på TV og radio. Litt "overload" av informasjon en periode. Jeg sa det aldri til noen, og tror ingen la merke til det. I dag har jeg aldri noe sånt, men det sitter veldig godt i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #12 Del Skrevet 7. oktober 2015 Må bare stille spørsmålstegn når jeg leser at folk skriver det er helt normalt å høre stemmer.. Altså... NEI? Jeg har aldri hørt stemmer før, å vil ikke tro dette er normalt!..... (Ja vet tråden er gammel) Anonymous poster hash: b811f...715 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erica Skrevet 7. oktober 2015 #13 Del Skrevet 7. oktober 2015 Må bare stille spørsmålstegn når jeg leser at folk skriver det er helt normalt å høre stemmer.. Altså... NEI? Jeg har aldri hørt stemmer før, å vil ikke tro dette er normalt!..... (Ja vet tråden er gammel)Anonymous poster hash: b811f...715 Det er vel ikke direkte vanlig, men heller ikke uvanlig. HearingVioces.no sier at 3% av befolkningen hører stemmer og at 1/3 av disse er innen psykiatrisk behandling. Med andre ord er ikke nødvendigvis det å høre stemmer et direkte tegn på psykisk sykdom. Det står at 70% av de som hører stemmer kan relatere det til traumer de har opplevd.Du kan også lese mer om det å høre uforklarlige stemmer Sinnetshelse.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessica! Skrevet 7. oktober 2015 #14 Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg tror jeg hadde blitt ganske redd om jeg plutselig hørte stemmer i hodet... ....men jeg vet om folk som lever med det og som kjenner et savn av stemmene i "stille" perioder.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #15 Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg hadde freaka ut om jeg plutselig hadde hørt en stemme i hodet. Kan aldri forstå dette er normalt altså.. Det må være... skremmende. Litt fascinerende da! Noen som har opplevd det? Svarer stemmene hvis du snakker til dem? Hva sier de? Er det underbevisstheten din eller er det noe scetchy noe? Anonymous poster hash: b811f...715 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #16 Del Skrevet 7. oktober 2015 Jeg vet en dame som hørte stemmer sa at hun så på det som uttrykk for bekymringer og tanker. Dersom stemmene ble sinte var det et tegn på at hun var stresset, redd eller sint for eksempel. Hun begynte å brukte stemmene som en indikator på hvordan hun følte seg og det hjalp på å dempe dem når hun så slik på dem. Hun ble mindre redd for dem. Stemmer på kvelden er kanskje uvanlig, men jeg ser ikke bortifra at det er en slags måte hjernen bearbeider inntrykk fra dagen slik du er inne på. Kanskje en liten uvanlig feilkobling i hjernen som gjør at dette mylderet oppstår utenfor drømmene dine. Jeg tror ikke det er farlig, så lenge de ikke utvikler seg til å bli sterkere og oftere i hverdagen. Se på det som en måte kroppen bearbeider inntrykk, dersom det blir verre er det kanskje en ide å si fra. Noen psykologer blir megabekymret med en gang pasienten sier noe om stemmer. Tror det er en del fordommer mot det. Å gi medisiner sånn med en gang uten å se det an om man kan fungere uten syns jeg er litt : / medisiner kan ha bivirkninger, så syns de burde spares til alvorlige psykoser. Anonymous poster hash: 1a992...6a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #17 Del Skrevet 7. oktober 2015 Grensen mellom det å være psykotisk og ha en sjette sans har alltid vært et diskusjonstema. Dette fenomenet med å høre stemmer kan være klarhørsel (samme som å være synsk, bare at en får informasjon i form av stemmer i stedet for bilder). Dette har jeg selv opplevd og vet at det er reelt. Om det er sinnet som spiller meg et puss, er et godt spørsmål. Men jeg har mottatt informasjon som senere viste seg å stemme overens med virkeligheten. Grunnen til at mange opplever å høre disse stemmene når de har lagt seg og skal sove tror jeg er fordi at vi da fokuserer vekk i fra all annen informasjon. Det er omtrent det samme som å stille inn radioen på en viss frekvens. Hvilken grense er det du snakker om? Det er utvilsomt mange av de som mener de "hører og ser ting" som heller burde få profesjonell hjelp, enn å stille opp på Åndenes Makt. Klarhørsel er sprøyt, det samme er "informasjon som stemmer med virkeligheten". Ta av deg tinnfoliehatten og gå til legen (om du ikke er paranoid i tillegg). Anonymous poster hash: dec82...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 7. oktober 2015 #18 Del Skrevet 7. oktober 2015 Det er flere som hører stemmer i hodet sitt. Jeg har vært borti flere i jobbsammenheng Det er ikke direkte farlig å ha slike stemmer, men hos noen kan stemmene endre seg til å be deg gjøre ting, få deg utilpass, gjøre deg ukonsentrert, stresset, redd, angst o.l. Jeg vil råde deg å ha en god dialog med psykologen din slik du får de medisinene og hjelpen du trenger Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. oktober 2015 #19 Del Skrevet 7. oktober 2015 Tråden er fra 2005. Å plukke frem eldgamle tråder må være av spesiell interesse for enkelte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taklampe Skrevet 7. oktober 2015 #20 Del Skrevet 7. oktober 2015 (endret) Jeg hadde freaka ut om jeg plutselig hadde hørt en stemme i hodet. Kan aldri forstå dette er normalt altså.. Det må være... skremmende. Litt fascinerende da! Noen som har opplevd det? Svarer stemmene hvis du snakker til dem? Hva sier de? Er det underbevisstheten din eller er det noe scetchy noe? Anonymous poster hash: b811f...715 Jeg har opplevd det mange ganger når jeg prøver å sove. Det går i perioder. Det er forskjellige stemmer og stemmer som ikke prater til meg, men bare sier masse random som egentlig ikke har noe betydning. Husker ikke akkurat nå hva som har blitt sagt i og med at det bare er meningsløse "utsagn". og de svarer ikke om du prater til dem. Har ikke hørt disse stemmene på en god stund nå da! Endret 7. oktober 2015 av Taklampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå